ovej architektúry, na staré obydlia, v ktorých bývali naši prarodičia. Popri ceste od Žiliny po Strečno na vás reve písmom, obrazmi, výkričníkmi... 180 reklám nahustených tak, že sú niekedy aj dve vedľa seba. Z oboch strán. Z oboch strán vám ponúkajú, kričia, vnucujú sa všemožné nápisy, tovary, účelové písmená, obrázky, fotografie, výhody... V Žiline na kuracej nôžke (oceľovej stojke) je zo všetkých strán na všetky výpadovky nasmerovaná reklama o najrýchlejšom internete. Na veľkej stene pri vjazde do Považskej Bystrice (pred svetelnou križovatkou) kde každé auto musí pribrzdiť, zastať, je umiestnených vyše 20 reklám. Ak by ich chcel človek prečítať, musí odstaviť auto alebo spôsobiť dopravný kolaps. Keby šlo o krásu písma, dobre. Keby šlo o krásu nápadu, dobre. Ide však - ako vždy, „v neposlednom rade o peniaze, ktoré sú len na prvom mieste.“ Kto na tomto veľkogýči zarobil? (Možno: zarába, reklama sa účtuje po sekundách (v televízii), po časovo dohodnutom termíne (popri cestách), za centimetre plochy (na bilboardoch)). Veď tá stena hyzdí vstup do novovybudovaného mesta! Nájde sa ešte v modernej Európe krajina, v ktorej sa popri cestách I. triedy tlačia takmer do okien uháňajúcich a pribúdajúcich áut úsmevy celebrít i neznámych tvárí s farebými nápismi od výmyslu sveta? Automobilka KIA pri Žiline už vysúva nad výpadovku (popri Žiline vľavo) svoje výrobky takmer nad cestu... Na Slovensku už poznáme aj obrbilboardy umiestnené ďaleko do cesty, uprostred prírody; obrovská plocha ktorá ponúka čosi a je to viditeľné zďaleka a v noci osvetlené zhora. Musí to byť niečo úžasné, poviete si, keď sa prvýkrát stretnete s obrom reklamy. Podídete bližšie, a - je to banalita. Navyše - zle vymslená, eše horšie zrealizovaná, bez nápadu, bez vtipu. Reklama bez vtipu a pointy umiera skôr, ako sa namaľovala, výhodne predala a vytrčila na tento boží svet, v ktorom je už toľko výkrikov ľudskej hlúposti a prekliatej túžby zo všetkého vytĺcť prachy.
Mám skromný návrh: Keď už smerovacie tabule (v modrom, či v zelenom poli) usmerňujú dopravu včas, mali by správcovia ciest povoliť vysúvať reklamy aj nad cestu. V oboch smeroch. Zablokuje sa na jeden deň premávka v kilometri 124 - 125. Reklamní odborníci natiahnu ponad cesty závesné laná. Potom zavesia veľkobilboard tak, aby ho nezhodil vietor ani víchrica. Bilboard hlása z oboch strán. Predám strechu, predám aj dom, a ženu v ňom! Na koláži fotografií krásna žena, krásny dom, a strecha, čo býva len snom. A po celej ploche: Info: O915234234.
Ďalší bilboard hlása: Staňte sa politikom! Budete prví pri tom! Pod nápisom bude fotokoláž: Jeden stôl, na ňom kôpky euromincí, papierových europeňazí a jeden slovenský šejk s turbanom kolo hlavy rozdeľuje stovkám natŕčajúcich rúk vzácnu menu ako menü budúcnosti.
Takéto reklamy by mohli visieť aj nad diaľnicou. Boli by také zaujímavé, že by aj cudzinci pribrzdili, majitelia silných motorov by nehnali výkony svojich strieborných šípov nad 140 km/hod. Naopak, jazdilo by sa slušne. A cudzinec by sa naučil basic slovenčinu počas jazdy od Bratislavy do Košíc. Aby sa reklamy nestali zbytočnými, bude ich treba každý druhý štvrťrok vymieňať. Podniky, výrobcovia, sa budú pretekať kto a kedy bude môcť reklamu umiestniť pri príkazovej značke stokilometrovej rýchlosti za hodinu. Ministerstvo dopravy bude musieť zaviesť poradovník. Poplatky za prenájom jedného centimetra sa budú zvyšovať tak, že štát zarobí na podobných reklamách desať miliárd ročne, kapitál bude ihneď investovať do výstavby diaľnice Juh.
Ostatné štáty prídu s prosíkom a kúpia autorský nápad a realizáciu aj pre svoje diaľnice.
Zarobíme! Ak niekto môj nápad zrealizuje, vopred a verejne sa vzdávam nároku na honorár.