Zaregistrovaných bolo na štarte 17 lodí, ktoré súťažili v kategóriách: Celkové poradie, kajutové lode, otvorené lode. Na štart sa postavili také veličiny jachtingu, ako sú Róbert Črep – víťaz Slovenského pohára 2004, Zdeno Novák, Jozef Dudek, Pavol Prikryl, z mladšej generácie Marek Benček, Tomaš Chudík. Poradie pretekárov v cieli sa určovalo na základe preplávaných kôl a v prípade rovnosti kôl bol rozhodujúci čas – pri kajutových lodiach prerátaný Dánskym hendikepom.
Na trať dlhú 21 kilometrov v priamom smere (celková dĺžka jedného kola sa mohla pohybovať okolo 30 km v závislosti od smeru vetra) sa pretekári vydali v piatok o 17.30 h za priaznivého severného vetra a slnečného počasia. Šli smerom do poľskej zátoky pri Jelešni. Druhá otočná bója sa nachádzala pri moste v Námestove. Výborný štart a nástup na trať potvrdili favoriti na víťazstvo Marek Benček s Janou Országovou na katamarane Tornádo, prenasledovaní Róbertom Črepom na plachetnici Tabu a Zdenom Novákom na lodi Calibra. V ústrety noci sa plavil zvyšok pretekárskeho poľa, vedený poľskou posádkou kapitána Viteka Janusza z YC Krakow s Karolom Hrubjakom a Jánom Hrkeľom na lodi SVK 1. Vietor o sile 5-6 m/s vydržal fúkať až do 23. hodiny. Potom zoslabol a do približne piatej hodiny rannej fúkal len časom, čo preverilo jednotlivé posádky v taktike hľadania vetra, trpezlivosti a psychickej aj fyzickej odolnosti. Niektoré tímy, hlavne spomedzi kategórie otvorených lodí, sa vybrali stráviť odpočinok na breh, a to aj za cenu straty kontaktu so špicou pelotónu. Tí, ktorí zostali, boli odmenení svietiacim mesačným splnom, vychádzajúcim spoza Roháčov. Stále bojovali o svoje pozície v pretekárskom poli s krásne osvetlenou hladinou, vysvietenými loďami, ktoré sa nečujne míňali. S pribúdajúcimi slnečnými lúčmi každý sledoval, ako sa premiešalo pole pretekárov a kde sa vlastne nachádza. Ranná hmla ale zobrala vietor a lode sa hýbali len veľmi málo. Až okolo 10,30 sa vietor s prichádzajúcou búrkou „prebudil“ a lode sa zas rozbehli stíhať konkurentov. Na tomto úseku takticky zabojovala posádka Tomáša Chudíka na svojom Oldtimeri Jumeau a zdramatizovala boje o 5. až 7. priečku. Po dvadsaťhodinových pretekoch išli za sebou tri lode v rozpätí štyroch minút do cieľa. Vo vetre, aj keď s dažďom, sa zas rozbehlo naplno to správne jachtenie. Všetci ukázali, že ani dážď im neprekáža. Po búrke však vietor odišiel a ostal len dážď, na základe čoho sa organizačný tím s rozhodcom Martinom Mydlíkom rozhodol preteky ukončiť a lode po 13. hodine smerovali do cieľa.
Celkovým víťazom sa stala posádka Zdena Nováka na lodi Calibra s odjazdenými 4 kolami, pred posádkou Róberta Črepa na lodi Tabu, takisto so 4 kolami. Prekvapením pretekov bola posádka Karola Hrubjaka a Jána Hrkeľa z Námestova, ktorí odjazdili 3,5 kola.
Medzi otvorenými loďami si prvenstvo vybojoval Pavol Dudek s Jurajom Janečkom na Pirátovi, pred posádkou Vladimír Hrubjak a Adam Mušák, tiež na Pirátovi. Treťou v poradí sa stala posádka lode Fireball Juraj Sidor – Marcel Rezník.
Ukončenie a vyhlásenie výsledkov pred lodenicou prebiehalo s tradičným gulášom a pivkom, nechýbala gitara a spev. Atmosféra silných emotívnych zážitkov na vode sa preniesla aj na breh, kde všetci s nadšením hodnotili tieto výnimočné preteky, ktoré sa v histórii Slovenského zväzu jachtingu jazdili oficiálne prvýkrát.
Zvláštne poďakovanie patrí Milanovi Crkovi, ktorý obetavo zvládol technické zabezpečenie pretekov, cez motorové člny až po osvetlenie otočných bójí s majákmi. Taktiež všetkým tichým nadšencom v úzadí, ktorí nejakým malinkým dielikom prispeli a pomohli v náročnej organizácii.
Autor: KŠJZA