vaná, teda ústnej maturity sa nemohla zúčastniť,“ povedal pre MY Oravské noviny zástupca riaditeľa školy Florián Pilarčík. Tieto študentky budú môcť opakovať ročník, alebo sa rozhodnú maturovať v jesennom termíne. Medzi maturantmi bolo aj 54 študentov 8-ročného gymnázia, pretože reálne aj 4-ročné gymnázium majú identickú maturitu. Novým spôsobom, po predmetových komisiách, sa maturuje už tretí rok. Ale kým v predchádzajúcich dvoch rokoch študenti maturovali z piatich predmetov, tohto roku to boli už len štyri. Na Gymnáziu A. Bernoláka v Námestove bolo vytvorených 22 predmetových komisií, pričom sa skúšalo z 12 maturitných predmetov. „Predmetová komisia je trojčlenná a každý jej člen je odborník na daný predmet. Predseda komisie je delegovaný krajským pedagogickým ústavom a ďalší dvaja skúšajúci sú učitelia z domácej školy,“ vysvetľuje F. Pilarčík. „Pri novom spôsobe maturity platí pravidlo, že v jeden deň môže študent maturovať maximálne z troch predmetov a zároveň nemôže maturovať vo viacerých ako troch dňoch.“ F. Pilarčík považuje tento spôsob za správny. „Rozhodne si myslím, že je lepšie, keď v komisii sedia ľudia, ktorí tomu rozumejú. Prispieva to objektivite skúšky. A takáto maturita má pracovnejší, profesionálnejší ráz. Pri starom spôsobe, keď sa maturovalo v jeden deň, bol veľmi krátky čas na to, aby sa študenti mohli adaptovať na nový predmet.“
Inak to ale podľa neho vnímajú študenti. Rozdelenie ústnych maturitných skúšok do viacerých dní je pre niektorých príťažou, pre iných úľavou. Niektorí v tom vidia výhodu, iní zas iba predĺženie stresu. Jedna z maturantiek, Eva, nám povedala, že preferuje skúšky vo viacerých dňoch: „Jednak sú tie stresy menšie a jednak sa má človek možnosť ešte trochu pripraviť na nasledujúci deň.“ Zastihli sme ju v utorok, bezprostredne po maturitnej skúške z matematiky. „Na rozdiel od ostatných predmetov, angličtiny a fyziky, z ktorých som maturovala včera, mám z matematiky veľmi dobrý pocit. Bola som dobre pripravená a sadla mi aj otázka. Ale viac to bolo o tej príprave,“ prezradila nám. Ešte ju čakala vo štvrtok skúška zo slovenčiny. Slovenčina bola jedným z dvoch povinných maturitných predmetov. Druhým bol cudzí jazyk, ten si však študenti mohli vybrať. Ďalšie dva predmety boli voliteľné. Zo spoločenskovedných predmetov si námestovskí gymnazisti volili najčastejšie náuku o spoločnosti, z prírodovedných to bola matematika a potom biológia.