Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Vychutnáva si jazdu po serpentínach

Autá, rýchla jazda a všetko, čo súvisí s motorizmom bolo pre Milana Salaja vášňou odjakživa. Ešte za bývalého Zväzarmu jazdil automobilové preteky rallye, súťažil aj v pretekoch automobilov do vrchu, prednedávnom robil testovacieho jazdca v BMW Autogroup


Praha. Šoférske skúsenosti má však nielen z rýchlych áut, ale aj z kamióna. Prvýkrát si za volant kamióna sadol pred tridsiatimi rokmi. Ako vodič medzinárodnej kamiónovej dopravy pracoval niekoľko rokov. Jeho jazdy smerovali najmä do Ruska a Fínska, ale prebrázdil už celú Európu. Teraz pracuje v bratislavskej prepravnej spoločnosti a jazdí do Maroka na dvojtýždňové turnusy. Na svojom konte má už viac ako poldruha milióna kilometrov.

VÍNO A CIGARETY NAMIESTO POKUTY
„V Maroku, v porovnaní s európskymi krajinami, neplatia žiadne dopravné predpisy, resp. ak aj platia, domáci ich vôbec nedodržiavajú. Na cestách je chaos,“ hovorí o rozdieloch v doprave Milan. „Neviem, či to platí aj pre domácich, ale keď tam policajti zastavia auto, pýtajú pivo, víno a cigarety, niektorí tvrdší chlapi aj whisky.“ Na takúto situáciu, sú už šoféri, ktorí majú s touto arabskou krajinou na africkom kontinente skúsenosti, pripravení. „Otvoríme kufor, kde máme pre takéto prípady pripravených zopár fliaš, a sami si vyberú, čo chcú. Minule som napríklad deväťdesiatkou predbiehal v Casablanke auto na úseku, kde bola povolená maximálna rýchlosť 60 km/h. Ako naschvál bol v aute nejaký vysokopostavený policajt - a už ma zastavovali. Ale, ako vždy, nedali mi finančnú pokutu, chlapík si zobral len dvojlitrovú minerálku a cigarety.“
Milan počas dvojtýždňového turnusu do marockého Agadiru a späť najazdí okolo desaťtisíc kilometrov. „Najradšej jazdím po úzkych cestách a serpentínach, pod ktorými sú aj niekoľkostometrové zrázy, cez pohorie Atlas. Podľa spôsobu jazdy tam krásne vidno, aký skúsený vodič vedie auto či kamión.“

Skryť Vypnúť reklamu

MOSLIMSKÁ MODLITEBŇA NA TRAJEKTE
Keď kamiónisti idú na novú trasu prvýkrát, stane sa, že zablúdia. „Tiež sa mi to stalo, keď sme boli s kolegom v Maroku prvýkrát. Ani on tam ešte nebol a veru sme sa povozili po viacerých prímorských rekreačných strediskách, dokonca sme sa ocitli priamo na námestí Marakéša, kým sme našli správnu cestu. Ešteže sme vtedy nenatrafili na policajtov, lebo tí by ani nespočítali, koľko zákazov vjazdu a iných sme porušili,“ hovorí s úsmevom Milan, ktorý sa však porušovaniu pravidiel radšej vyhýba. Ale, keď sa inak nedá...
Cez Gibraltársky prieliv sa zo Španielska do Maroka plaví Milan aj s kamiónom na trajekte. „Plavba trvá bezmála štyri hodiny, počas nej sa v reštaurácii najeme. Na trajekte je niekoľko reštaurácií, jedální, moslimovia tam majú napríklad aj modlitebňu. Arabská kultúra je úplne iná, než sme zvyknutí v Európe, a človek tam môže urobiť aj spoločenský prešľap. S kolegom sme totiž raz omylom vošli do modlitebne, samozrejme, obutí. Až keď sa na nás upreli nevrlé pohľady na kobercoch kľačiacich bosých moslimov, došlo nám, že treba vycúvať.“ Okrem stravovania v reštaurácii na trajekte si Milan občas niečo uvarí, zásoby potravín si vozí aj z domu. Vo voľnom čase počas osemhodinových prestávok, keď šoféruje kolega, Milan väčšinou posiela esemesky, alebo sa učí. Má síce za sebou šesťročný špeciálny kurz, zameraný na elektroniku automobilov, ale ako vraví, v tejto oblasti sa zdokonaľuje stále.

Skryť Vypnúť reklamu

„OSLOVILI“ ICH PIATI OZBROJENÍ
Zaujímalo nás, či mal nepríjemnú či nebezpečnú skúsenosť. „Mal som, keď som ešte jazdil do Ruska. Zhodou okolností sme sa vracali z Moskvy s majiteľom firmy, v ktorej som vtedy pracoval, keď nás v Bielorusku „oslovili“ piati samopalmi ozbrojení muži a chceli doláre. Nestratili sme duchaprítomnosť a vysvetľovali sme im, že my sa už vraciame z cesty, takže sme všetky peniaze minuli. Uspokojili sa s tridsiatimi nemeckými markami a litrom vína. Zrejme to boli nejakí „začiatočníci“, lebo ostrí chlapi by tie zbrane asi použili. Ale po incidente sme si aj tak vydýchli, že si nevšimli na sedadle rozložené doláre, ktoré majiteľ práve predtým počítal,“ spomínal Milan a dodal, že nepríjemné boli aj vyše tridsaťstupňové mrazy v Rusku, či troj-štvordňové čakanie na poľsko-bieloruských hraniciach. „Maroko mi vyhovuje, aspoň sa tam vyhrejem. Už sa neviem dočkať, kedy mi z firmy zavolajú, že vyrážame. Aj keď nepríjemnosti sa stávajú aj tam. Pri spiatočnej ceste nám policajti musia v prístave doslova strhávať Arabov spod návesu, pretože majú snahu sa dostať načierno do Európy, ktorá pre nich vraj znamená životný sen.“
Dva týždne v kabíne kamiónu a sedenia za volantom však dáva zabrať Milanovej chrbtici. „Na to je výborná rehabilitácia v akvaparku a vitálnom svete.“ Za najlepší relax však považuje jazdu dvestošesťdesiatkilometrovou rýchlosťou na okruhu v Brne.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  2. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  3. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  4. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  7. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  8. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  9. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 073
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 215
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 973
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 713
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 675
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 513
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 281
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 494
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 275
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 096
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Podcast je náhrada miestneho rozhlasu

Správy z miestneho rozhlasu patria roky ku koloritu slovenských miesta obcí.

Jednou z hlavných výhod podcastov je, že ich môžete počúvať, keď vám to vyhovuje,“ povedal Jaroslav Kizek z agentúry M KREO.

Dolný Kubín má dobrovoľníkov na testovanie dostatok

Dnes večer podstúpili antigénový test, jeho negativita je podmienkou zaradenia na odberné miesta.

Testovanie dobrovoľníkov Dolnom Kubíne.

Na koronavírus zomreli aj pacienti v oravských nemocniciach

Epidemiologická situácia sa prudko zhoršuje na Liptove.

Počty ťažko chorých v nemocniciach rastú spoločne s úmrtiami.

Celoplošné testovanie: Fakty, pokyny, odporúčania, najčastejšie otázky

V sobotu a nedeľu sa na celom Slovensku uskutoční prvé kolo celoplošného testovania, ktoré má za cieľ pomôcť zachytiť skryté ohniská nákazy a spomaliť šírenie koronavírusu. Odberné miesta budú otvorené 31. októbra a 1. novembra 2020 od 7. - 22. h.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na nitrianskom letisku núdzovo pristál vrtuľník americkej armády

Dôvodom neplánovaného pristátia bolo zlé počasie.

Pozitívne testovaný starosta: Najhoršia bola bolesť chrbta

Určite nepodceňujte situáciu. Toto nie je chrípka, odkazuje starosta kysuckej obce.

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Celoplošné testovanie: Fakty, pokyny, odporúčania, najčastejšie otázky

V sobotu a nedeľu sa na celom Slovensku uskutoční prvé kolo celoplošného testovania, ktoré má za cieľ pomôcť zachytiť skryté ohniská nákazy a spomaliť šírenie koronavírusu. Odberné miesta budú otvorené 31. októbra a 1. novembra 2020 od 7. - 22. h.

Už ste čítali?