Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Vychutnáva si jazdu po serpentínach

Autá, rýchla jazda a všetko, čo súvisí s motorizmom bolo pre Milana Salaja vášňou odjakživa. Ešte za bývalého Zväzarmu jazdil automobilové preteky rallye, súťažil aj v pretekoch automobilov do vrchu, prednedávnom robil testovacieho jazdca v BMW Autogroup


Praha. Šoférske skúsenosti má však nielen z rýchlych áut, ale aj z kamióna. Prvýkrát si za volant kamióna sadol pred tridsiatimi rokmi. Ako vodič medzinárodnej kamiónovej dopravy pracoval niekoľko rokov. Jeho jazdy smerovali najmä do Ruska a Fínska, ale prebrázdil už celú Európu. Teraz pracuje v bratislavskej prepravnej spoločnosti a jazdí do Maroka na dvojtýždňové turnusy. Na svojom konte má už viac ako poldruha milióna kilometrov.

VÍNO A CIGARETY NAMIESTO POKUTY
„V Maroku, v porovnaní s európskymi krajinami, neplatia žiadne dopravné predpisy, resp. ak aj platia, domáci ich vôbec nedodržiavajú. Na cestách je chaos,“ hovorí o rozdieloch v doprave Milan. „Neviem, či to platí aj pre domácich, ale keď tam policajti zastavia auto, pýtajú pivo, víno a cigarety, niektorí tvrdší chlapi aj whisky.“ Na takúto situáciu, sú už šoféri, ktorí majú s touto arabskou krajinou na africkom kontinente skúsenosti, pripravení. „Otvoríme kufor, kde máme pre takéto prípady pripravených zopár fliaš, a sami si vyberú, čo chcú. Minule som napríklad deväťdesiatkou predbiehal v Casablanke auto na úseku, kde bola povolená maximálna rýchlosť 60 km/h. Ako naschvál bol v aute nejaký vysokopostavený policajt - a už ma zastavovali. Ale, ako vždy, nedali mi finančnú pokutu, chlapík si zobral len dvojlitrovú minerálku a cigarety.“
Milan počas dvojtýždňového turnusu do marockého Agadiru a späť najazdí okolo desaťtisíc kilometrov. „Najradšej jazdím po úzkych cestách a serpentínach, pod ktorými sú aj niekoľkostometrové zrázy, cez pohorie Atlas. Podľa spôsobu jazdy tam krásne vidno, aký skúsený vodič vedie auto či kamión.“

Skryť Vypnúť reklamu

MOSLIMSKÁ MODLITEBŇA NA TRAJEKTE
Keď kamiónisti idú na novú trasu prvýkrát, stane sa, že zablúdia. „Tiež sa mi to stalo, keď sme boli s kolegom v Maroku prvýkrát. Ani on tam ešte nebol a veru sme sa povozili po viacerých prímorských rekreačných strediskách, dokonca sme sa ocitli priamo na námestí Marakéša, kým sme našli správnu cestu. Ešteže sme vtedy nenatrafili na policajtov, lebo tí by ani nespočítali, koľko zákazov vjazdu a iných sme porušili,“ hovorí s úsmevom Milan, ktorý sa však porušovaniu pravidiel radšej vyhýba. Ale, keď sa inak nedá...
Cez Gibraltársky prieliv sa zo Španielska do Maroka plaví Milan aj s kamiónom na trajekte. „Plavba trvá bezmála štyri hodiny, počas nej sa v reštaurácii najeme. Na trajekte je niekoľko reštaurácií, jedální, moslimovia tam majú napríklad aj modlitebňu. Arabská kultúra je úplne iná, než sme zvyknutí v Európe, a človek tam môže urobiť aj spoločenský prešľap. S kolegom sme totiž raz omylom vošli do modlitebne, samozrejme, obutí. Až keď sa na nás upreli nevrlé pohľady na kobercoch kľačiacich bosých moslimov, došlo nám, že treba vycúvať.“ Okrem stravovania v reštaurácii na trajekte si Milan občas niečo uvarí, zásoby potravín si vozí aj z domu. Vo voľnom čase počas osemhodinových prestávok, keď šoféruje kolega, Milan väčšinou posiela esemesky, alebo sa učí. Má síce za sebou šesťročný špeciálny kurz, zameraný na elektroniku automobilov, ale ako vraví, v tejto oblasti sa zdokonaľuje stále.

Skryť Vypnúť reklamu

„OSLOVILI“ ICH PIATI OZBROJENÍ
Zaujímalo nás, či mal nepríjemnú či nebezpečnú skúsenosť. „Mal som, keď som ešte jazdil do Ruska. Zhodou okolností sme sa vracali z Moskvy s majiteľom firmy, v ktorej som vtedy pracoval, keď nás v Bielorusku „oslovili“ piati samopalmi ozbrojení muži a chceli doláre. Nestratili sme duchaprítomnosť a vysvetľovali sme im, že my sa už vraciame z cesty, takže sme všetky peniaze minuli. Uspokojili sa s tridsiatimi nemeckými markami a litrom vína. Zrejme to boli nejakí „začiatočníci“, lebo ostrí chlapi by tie zbrane asi použili. Ale po incidente sme si aj tak vydýchli, že si nevšimli na sedadle rozložené doláre, ktoré majiteľ práve predtým počítal,“ spomínal Milan a dodal, že nepríjemné boli aj vyše tridsaťstupňové mrazy v Rusku, či troj-štvordňové čakanie na poľsko-bieloruských hraniciach. „Maroko mi vyhovuje, aspoň sa tam vyhrejem. Už sa neviem dočkať, kedy mi z firmy zavolajú, že vyrážame. Aj keď nepríjemnosti sa stávajú aj tam. Pri spiatočnej ceste nám policajti musia v prístave doslova strhávať Arabov spod návesu, pretože majú snahu sa dostať načierno do Európy, ktorá pre nich vraj znamená životný sen.“
Dva týždne v kabíne kamiónu a sedenia za volantom však dáva zabrať Milanovej chrbtici. „Na to je výborná rehabilitácia v akvaparku a vitálnom svete.“ Za najlepší relax však považuje jazdu dvestošesťdesiatkilometrovou rýchlosťou na okruhu v Brne.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Budovanie zelenej značky
  5. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  6. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  10. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 40 592
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 23 807
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 16 172
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 237
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 799
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 687
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 585
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 486
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 464
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 335
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Gynekologicko pôrodnícke oddelenie Dolnooravskej nemocnice patrí medzi špičkové.

Nemocnica vynovila pôrodné sály i gynekologické oddelenie. Primár priznal, že keď videl projekt rekonštrukcie prvý raz, pochyboval.

22 h
Marek Vankúš sa uviedol po zranení pekným gólom z bekendu.

Dolnokubínsky odchovanec odišiel za kariérou na Apeninský polostrov ako 16-ročný.

17 h
Matúš Otruba našiel v Dolnom Kubíne opäť chuť do futbalu.

Šikovný futbalista má stále iba 25 rokov a už si preskákal vo futbale veľa.

23 h
Peter vo videoklipe.

Petra inšpirovala k textu tragédia. Na Oravskej priehrade sa utopili bratranci.

24. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Mestá a obce v okrese Prievidza postupne zverejňujú počty ľudí, ktorí využili skríningové testovanie v ich obci.

24. jan

Dobre skončilo v Bobote, Čachticiach, Stankovciach. Výborne v Dolnej Porube a Trenčianskych Miticiach.

18 h

Miera pozitívnych testov v krajskom meste dosiahla 1,15 percenta.

23 h

Ide zatiaľ iba o čiastkové výsledky.

13 h

Už ste čítali?