Pondelok, 18. január, 2021 | Meniny má BohdanaKrížovkyKrížovky

V kamióne krížom-krážom po svete

Hovorí sa, že najkrajší pohľad na svet je z konského chrbta. MY sme zisťovali, aký pohľad na svet a svoju prácu majú muži, ktorí ho vidia spoza volantu kamióna.



Martin Zemko, otec dvoch dcér: na kamióne jazdí len od decembra, plní si svoj chlapčenský sen. Nech totiž robil kdekoľvek, šoférovanie Scanie bolo jeho veľkou túžbou. Doma má zbierku malých kamiónov, vo veľkom prežíva dvadsaťštyri hodín denne. Zatiaľ si život na cestách po západnej Európe pochvaľuje. Domovské stanovisko má v Nemecku vo Frankfurte nad Mohanom, spolu s ním tam robia ďalší šiesti mladí muži.
Milan Uličný, otec dvoch dcér: pred dvanástimi rokmi ho na cesty po svete nahovoril brat Slavo, no Milan už pociťuje únavu a zahráva sa s myšlienkou vrátiť sa domov k rodine a nájsť si prácu doma. Zatiaľ jazdí s Martinom Zemkom a napriek tomu, že sú spolu denno-denne každú hodinu, vraj ešte netrpia ponorkovou chorobou.
Milan Komendák, otec dvoch synov: za volantom trávi čas od roku 1994, teda trinásť rokov. Robí pravidelné jazdy zo Slovenska do zahraničia. Na cestách bolo všetko okej, kým ho pred tromi mesiacmi neprepadli na hranici medzi Čechami a Moravou vo Vysokom Mýte. Odvtedy sa k nemu do kamiónu nasťahoval strach.
Karol Švingál, otec štvormesačnej dcéry: najprv jazdil na kamióne pravidelne zo Slovenska do zahraničia, teraz je už druhý rok v Anglicku. Najprv tam žil aj s manželkou, keď však otehotnela, vrátila sa porodiť na Slovensko a kým je dcérka maličká, neuvažujú vycestovať do zahraničia ako rodina.

Skryť Vypnúť reklamu

ZLODEJI SA VYDÁVAJÚ ZA POLICAJTOV
Milan Uličný s Martinom Zemkom rozvážajú v kamiónoch tovar z letísk Španielska, Portugalska, Francúzska, Holandska, Belgicka, či Luxemburska. Každá z týchto krajín má pre nich svoje špecifiká. Francúzskom len prechádzajú, ale napríklad značenie diaľnic je iné ako u nás. Španielsko im symbolizujú urozprávaní obyvatelia – vraj poriadne „držky“. V Portugalsku je všade neporiadok, v Španielsku tiež špina, Nemci sú odmeraní... „Chodíme po dvaja. Najnebezpečnejšie sú cesty okolo Madridu. Už párkrát nás tu chceli okradnúť. Stáli sme na parkovisku, zastalo vedľa nás auto a chlap, ktorý k nám prišiel, sa predstavil ako policajt. Chcel pasy, eurá a notebooky. Podľa toho sme vedeli, že to nie je policajt,“ povedal Martin. „V Španielsku okolo Barcelony sú však popri cestách najkrajšie dievčatá – sociálne pracovníčky, ako ich voláme. Fakt sú pekné – čierne, vkusne upravené. Do kamióna zatiaľ za nami neprišli, možno keby sme im ponúkli najmenej päťdesiat eur...“ zasmial sa Martin.
Šesť týždňov bývajú Martin s Milanom v kamióne, v ktorom je všetko: chladnička, mraznička, televízor, satelit, dve postele. Jediné, čo im chýba, je práčka, preto si perú ručne. Špinavé veci domov nenosia. Kabínu kamióna upratujú každé dva dni napriek tomu, že chodia vyzutí, nefajčia, ani v nej nevaria. Ale stravu si pripravujú každý deň. Martin varí na variči pred kamiónom, Milan sa po obede postará o riady. Denno-denne teplá strava, žiadne konzervy, žiadne instantné polievky, ale zeleninové polievky, kurča, párky, praženica, jogurtíky, chlieb, zelenina, ovocie, halušky... Bryndzu si však vozia zo Slovenska.

Skryť Vypnúť reklamu

KAŽDÝ MÁ TALIZMAN Z DOMU
S colníkmi chlapi nemávajú problémy, lebo chodia pod plombou - tovar v kamióne je napevno zamknutý. Ak by ich niekde aj zastavili policajti, nemôžu vojsť do kamióna, musia zavolať colnú správu. V Španielsku ich často kontrolujú, najmä v kabíne, či neprevážajú drogy. Colníkov zaujíma len tovar, policajtov papiere. Za šesť týždňov spravia priemerne tridsať až tridsaťpäťtisíc kilometrov. Po ceste vraj poruchy neopravujú. „My nič neopravujeme, ani defekt. Len zatiahneme záclony, založíme ruky alebo ideme spať. Nech sme kdekoľvek na ceste, servis príde za nami,“ konštatujú Milan s Martinom. „Nakladáme v hociktorú nočnú hodinu, na letiskách totiž robia nonstop. Ani s nakládkou a vykládkou nemáme robotu. To robia zamestnanci na letiskách,“ dodáva Martin.
Soboty, nedele a sviatky mávajú šoféri vo Frankfurte zväčša voľno. Stretávajú sa na parkovisku, hrávajú futbal, posilňujú, pozerajú filmy, čítajú knihy, chodia na pivo. A prezerajú si erotické časopisy, ktoré nosia z letísk v Španielsku. „O polnoci chodieva na letisko dodávka s množstvom nepredaných časopisov. Všetci zamestnanci letiska aj my si z nich vyberáme, niekedy sa o ne trháme,“ uškrnul sa Martin. A rýchlo dodal: „Každý z nás však má v kabíne fotografie najbližších a svoj talizman z domu. Zväčša plyšáky, ja mám na prednom skle Deda Mráza. Na letiskách sme napojení na internet, a tak si môžeme so svojimi skypovať, cez webkameru sa vidíme s deťmi, so ženami.“

Skryť Vypnúť reklamu

DVAKRÁT DENNE JEDNA SMS
Neboja sa títo chlapi za volantom kamiónu o svoju bezpečnosť? Zatiaľ nie, aj keď vedia, že ich kolegom nedávno vo Francúzsku nastriekali plyn do kabíny. Tí vraj pospali ako barance. A potom ich vykradli. „Pred dvanástimi rokmi sa však aj mne stalo, že mi v Rumunsku vykradli takmer všetku naftu,“ zaspomínal si Milan Uličný. „Dokonca som dal peniaze, dosť peňazí, chlapíkovi, ktorý sa vydával za policajta. Mal rýchle ruky a kým kontroloval papiere, stihol ukradnúť peniaze. To viete, človek je vo svete prvýkrát blbý. Dnes si už dávame v podobných situáciách pozor, najmä v Španielsku.“
Milan potvrdil aj Martinove slová o najkrajších dievčatách popri cestách. Fakt sú vraj naj v okolí Barcelony, ale aj Češky sú krásne. „Mladý šofér sa musí vykochať. Pekná žena je pekná žena,“ schuti sa zasmial Milan. „Všade sú pekné ženy, no nezničím si predsa svoj vzťah. Som verný tej mojej a ona o tom vie. Posielam jej pravidelne dvakrát denne esemesky, ráno a večer. Ona mi píše viac.“

VOZÍM SO SEBOU BASEBALLOVÚ PÁLKU
Karol Švingál precestoval na pravidelných jazdách zo Slovenska celú Európu už pred niekoľkými rokmi. Vtedy si zároveň pripravil podmienky pre pobyt v Anglicku. Pred dvoma rokmi tam nastúpil do súkromnej firmy ako šofér a za volantom kamiónu trávi denno-denne niekoľko hodín, v kamióne aj býva. Cíti sa bezpečne na anglických cestách? „Jazdím po celom Anglicku a Škótsku, tu je to zatiaľ bezpečné, aj keď nikdy nemôžete povedať, že celkom bezpečné. V posledných dvoch mesiacoch vo Walesse napríklad zastrelili zlodeji troch šoférov kamiónov, aby sa dostali k tovaru v prívese.“ Karol odišiel do Anglicka zarobiť, aby mohol na Slovensku postaviť dom a vybudovať si rodinné hniezdočko. Aj jeho manželka žila s ním v prenajatom dome v Angicku. Pracovala tam v luxusnom domove dôchodcov. Otehotnela, a tak sa vrátila porodiť na Slovensko. Karol sa zatiaľ nechce vrátiť domov, hoci mu práve na Slovensku vyrastá krásna princezná, ako hovorí o svojej maličkej dcérke. Podľa jeho slov totiž nikde inde tak nezarobí, ale „...pre svoju bezpečnosť si vozím v kabíne kamiónu baseballovú pálku.“

NESTRATIL DUCHAPRÍTOMNOSŤ
Milan Komendák sa vracal z Nemecka nočnou hodinou. Čechy mal takmer celé za sebou, čakala ho Morava a domov. Vo Vysokom Mýte odrazu do tmy pred neho vycúvalo biele auto, pick-up. Snažil sa ho obísť, predbehol ho. Auto sa však znovu dostalo pred neho. Šlo pomaly, prinútilo ho pribrzdiť a zastať. Z pick-upu vybehli traja chlapi. Milan si myslel, že potrebujú pomoc, stiahol okienko, no niečo mu v zlomku sekundy našepkalo, aby zaistil dvere. Jeden z chlapov podržal druhého, ten sa dostal na schodík k Milanovi a cez otvorené okno mu vrazil päsťou do tváre. Tretí z chlapov prerezal hadicu na vzduch. Milan strácal vedomie, ale predsa sa v pude sebazáchovy snažil zatiahnuť okienko, aby chlapovi zamedzil v ďalších ranách. Zaradil spiatočku, trochu vzduchu v kamióne mu to ešte umožnilo. Motor však zdochol. Ďalší pokus bol úspešnejší. Pri nahodení rýchlosti sa striasol chlapov zo schodíkov. Ani nepozrel, či sa im niečo nestalo. Obíduc ich biele auto, zastal pri najbližšom motoreste a privolal policajtov. Spísali zápisnicu, policajt pomohol Milanovi nájsť automechanika na opravu hadice. „Odporúčal mi ísť aj na ošetrenie. Nevidel som na zranené oko, no bál som sa nechať niekde kamión len tak. Veď aj policajt so svojou kolegyňou potvrdili, že na nočné mesto sú len dvaja a podobné prepadnutia sa tu bežne stávajú,“ dovysvetľoval svoj príbeh Milan. „Zlodeji sa vraj snažia prinútiť kamión prudko zabrzdiť, aby sa tovar z prívesu vysypal. U mňa sa im to nepodarilo, takže ma pravdepodobne chceli omráčiť a vykradnúť kabínu.“ Príhoda sa Milanovi stala pred troma mesiacmi, dodnes od policajtov z Čiech neprišlo žiadne vyrozumenie. Milanovi však ostal strach. Zatiaľ si do auta nedal žiaden predmet na osobnú ochranu, ale uvažuje o niečom. „Keď ma niekde predbieha auto, mám zvláštny pocit. Veľakrát sa bojím, že z neho začnú strieľať. Vyzerá to síce ako vo filme, ale vďaka tomu, čo som zažil, viem, o čom hovorím.“

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  3. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  3. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  4. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  10. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 21 323
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 808
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 089
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 472
  5. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 7 322
  6. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 095
  7. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 357
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 275
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 129
  10. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 5 903
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Dali by ste dieťaťu cigaretu? Mnohí áno

Dali by ste dieťaťu cigaretu, ak by si ju vypýtalo? Väčšina z nás áno. Dokumentuje to sociálny experiment a mystery shopping, ktoré zastrešila vzdelávacia iniciatíva NA VEKU ZÁLEŽÍ.

Už čoskoro budeme môcť ísť vonku iba s negatívnym testom

Vláda predĺžila zákaz vychádzania, celoslovenský skríning potrvá deväť dní.

Takto sa bavil odberový tím počas prestávok v Pribiši počas celoplošného testovania v jeseni 2020.

Pesničky si písala už ako desaťročná, teraz sa ich rozhodla nahrať

Neúspechu sa už Janka Glovaťáková z Oravskej Polhory nebojí.

Pri nahrávaní.

Aj takéto trapasíky či trapasy sa nám stali počas písania novín

Keď bili starostu, keď sme si nedali povedať, keď sme uviedli inú cenu novín, keď sme si z nás vystrelili... a ďalšie príhodičky.

Ilustračné foto.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Odišiel Ján Bartík

Hokejová rodina v Nitre stratila jedného zo svojich dlhoročných členov.

Vláda predĺžila zákaz vychádzania. Čaká nás testovanie, štátu majú pomôcť mestá a obce

Skríningové testovanie sa začne v pondelok 18. januára a potrvá do utorka 26. januára.

Druhý deň testovania v Nitre: Miera pozitivity klesla pod percento

Otestovať sa prišlo vyše 14-tisíc ľudí. Pozitívnych bolo podstatne menej ako pred týždňom.

Už ste čítali?