„Práce na rozšírení stanice v obci sa začali v roku 1962. Dovtedy tu bol namiesto nej len malý domček a jednokoľajka. V tom čase si tu koľaje položila aj fabrika. Voláme ich vlečky, pretože sa používajú na základe takzvanej vlečkovej zmluvy,“ povedal nám službukonajúci železničiar. Keďže podnik v Širokej stojí v katastrálnom území Oravského Podzámku, príslušné dane odvádza tejto obci. Daň z nehnuteľnosti, teda z pozemku, na ktorom sú položené koľaje, putujú do obecnej pokladnice Medzibrodiu. „Bolo pre nich výhodnejšie vybudovať koľaje u nás, než v Podzámku. Je to oveľa bližšie, vlastne len cez most,“ vraví medzibrodský starosta Michal Janota. Prvé dve koľaje od budovy stanice patria Železniciam SR. Zvyšné, slepé, sú vlastníctvom spomínanej prevádzky. Začínajú v dolnej časti dediny a vedú až za brány závodu. Náklad v určený preň prichádza po trati železníc. Vozne potom presunú na zadné koľaje. Následne si ich príde odtiahnuť lokomotíva zo Širokej. Tam vozne vyprázdnia. „Privážajú sem hlavne rudu a koks. Lokomotíva zoberie do závodu naraz štyri až päť vozňov. Keď príde zvonku náklad, otočí sa aj tri razy za deň,“ dozvedeli sme sa od pokladníčky na železničnej stanici v Medzibrodí.
Autor: aš