j písomnú. Povinne maturujú iba zo slovenského a cudzieho jazyka – cudzí jazyk si však môžu vybrať. Až 194 námestovských gymnazistov a gymnazistiek si vybralo anglický jazyk, 26 nemecký a 7 francúzsky. Matematiku ako voliteľný predmet si vybralo 86 študentov. Ďalší si vybrali predmet, z ktorého sa písomná skúška nerobila, budú mať teda len ústnu. Zo slovenčiny robia tohtoroční maturanti až dve písomné skúšky. Minulý pondelok písali klasickú písomná práca na danú tému, v utorok tento týždeň budú študenti robiť generálnu skúšku, ktorá je podobná ako z cudzieho jazyka. Skladá sa z testu a krátkej slohovej práce. Do hodnotenia sa im však bude rátať iba výsledok z prvej, pondelkovej písomnej práce.
Riaditeľa školy Petra Kuľhu sme sa spýtali, aký má názor na písomné maturitné skúšky, najmä v súvislosti z únikmi informácií, ktoré sa vyskytli aj tohto roku. „Už tým, že sa pracuje s obrovským objemom materiálov, ktoré musí niekto namnožiť, spracovať do súborov pre jednotlivé školy, je vždy možnosť, že nejaké informácie uniknú. Čím väčšie množstvo ľudí, ktorí s tým pracujú, tým väčšia pravdepodobnosť, že dôjde k úniku. Pri klasickom spôsobe maturít, keď sa témy pripravovali na školách, bola pravdepodobnosť úniku informácií menšia, pretože s tým pracovalo menej ľudí. Dnes sa všetko tlačí do systému porovnávania, merateľnosti vedomostí a objektivizovania maturitných skúšok. Je to celosvetový trend, preto je takýto spôsob maturity nevyhnutný – inak sa merať a porovnávať vedomosti študentov a objektivizovať hodnotenie ani nedá,“ povedal nám riaditeľ.
S jeho názorom súhlasí aj Magdaléna Baričiaková, ktorá bola na námestovskom gymnáziu predsedníčkou maturitnej komisie pri písomnej skúške z anglického jazyka: „Aká iná forma na najobjektívnejšie zhodnotenie vedomostí môže byť, ak nie písomná? Skúška s rovnakými úlohami, objektívnymi kritériami – a potom je jedno, či sa to robí v Bratislave, alebo na Orave. Je pravda, že je s tým veľa administrovania, agendy, ale je to jednoducho nutné,“ zdôraznila. „Únik informácií môže byť vždy, ale u nás je to preto, že my všetci a všade porušujeme pravidlá. My sme naučený celý život vo všetkom klamať a podvádzať, tak nečakajme, že práve pri tomto to bude inak. Keď je u nás taký morálny marazmus, ako môžeme očakávať, že práve pri maturitných skúškach to bude perfektné?“ pýta sa M. Baričiaková. „Za to, že uniknú informácie, nemôže minister – za to môže celá spoločnosť, pretože sme takí.“
Študentka, ktorej sme sa pýtali na únik časti testov z anglického jazyka, o tom nevedela. Povedala, že test písala „naostro“. „Dalo sa to zvládnuť, aj keď to dalo dosť zabrať,“ dodala.