Deti zo Špeciálnej základnej školy pre telesne postihnutých v Dolnom Kubíne milujú hudbu. Pomáha im totiž uvoľniť sa a ľahšie sa im vďaka nej učí.
„Tieto deti prijímajú hudbu veľmi spontánne,“ myslí si učiteľ hudobnej výchovy na škole Viliam Janík. Na svojich žiakoch „testuje“ piesne. Aj keď niektorí nevedia rozprávať, komunikujú so svetom neverbálne – gestami, pohybmi, zvukmi. Podľa ich reakcií je učiteľ ihneď v obraze, ktorá pesnička sa jeho zverencom páči alebo naopak nepáči. „V triede mám jedného žiaka, ktorý akonáhle počuje dobrú pesničku, stíchne. Ak je skladba lepšia, ľahne si na zem a hýbe sa podľa jej rytmov. A keď sa mu pesnička naozaj páči, tancuje.“ U detí s mentálnym a telesným postihnutím jednoznačne vyhrávajú moravské ľudové melódie. Majú tiež radi hudbu v štýle bratov Nedvědovcov a Čechomoru. Zo slovenských interpretov sú momentálne v kurze Zuzana Smatanová a Jana Kirschner. „Najmenej obľúbený je nový album Petra Cmoríka. Prevažujú v ňom mólové akordy, ktoré u detí vyvolávajú pesimizmus. Začnú byť ľútostivé, plačú a kričia. Nesedí im ani blues, ktorý je založený na rozložených akordoch. Majú proste rady jednoduché pocity,“ hovorí V. Janík. Z jeho iniciatívy vznikla na škole spevácka súťaž s názvom Polročná hviezda. Jej tretie kolo sa uskutočnilo nedávno v priestoroch Oravskej galérie. Okrem žiakov špeciálnej školy sa nej predviedli aj talenty ZUŠ P. M. Bohúňa, ktoré študujú spev u učiteľky Hany Bencúrovej. Každý piatok navyše Viliam organizuje v škole akési hodiny hudby, kde spoločne s deťmi hrajú na hudobné nástroje a učia sa nové piesne. „Hrajú na jednoduchých nástrojoch ako sú triangel, zvonkohra, paličky či bongo. Mnohí dokážu hrať do rytmu. Každý týždeň nasadím aj nejakú novú pesničku. Podľa toho, či sa u detí ujme, sa ju potom učíme. Trvá nám to zhruba dva týždne. Ak sa im nejaká skladba skutočne páči, dokážu si jej melódiu a text zapamätať lepšie ako ich zdraví rovesníci,“ rozpráva pedagóg a pokračuje: „Minule sme mali tuto s Jurkom dilemu, kto spieva jednu pesničku. Ja som tvrdil, že Modern Talking, on, že Chris Norman. Stávku som prehral,“ smeje sa. Hudba často pomáha žiakom pri učení sa. Pomocou hravých pesničiek sa učia počítať a poznávať nové slová. Piesne skladá V. Janík. „Zložím pesničku, v ktorej sa napríklad nachádza časť čísleného radu, alebo určité ťažko zapamätateľné slová. Žiaci si ju potom s učiteľom spievajú a ani nevedia, ako sa pritom naučia to, čo treba.“
Autor: aš