Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

„Dohodil“ synovej firme zákazku aj cez dolnokubínsku správu?

Riaditeľ žilinskej pobočky Slovenskej správy ciest Ivan Hlavoň sa opakovane dostal do konfliktu záujmov. Na zákazkách tejto pobočky – Investičnej výstavby a správy ciest Žilina – sa v rokoch 2004 a 2005 podieľali firmy riaditeľovho syna Ivana, firmu mladš

ieho Marcela zasa riaditeľ správy v pracovnom čase viackrát zastupoval Čechách. Tvrdí to Aliancia Fair-play, ktorá prípad dlhodobo sleduje. Tým upozorňuje, že konflikt záujmov býva bežný aj mimo vysokej politiky
ZÁKAZKY PRE SYNOVE FIRMY
Zuzana Wienk z aliancie naznačila viaceré prípady konfliktov záujmov riaditeľa. Jedným z nich mala byť dohoda medzi Investičnou výstavbou a správou ciest v Žiline a župnou organizáciou Správa údržby ciest Dolný Kubín o obnove značenia ciest na Orave. Súťaž vyhrala firma riaditeľovho syna Ivana Hlavoňa Sates, s. r. o. V živnostenskom registri Ivan Hlavoň starší pritom doteraz vystupuje ako garant spoločnosti na vykonávanie dopravných stavieb, obkladačské a dlaždičské práce.
O rok neskôr sa zasa subdodávateľom rekonštrukcie cesty III. triedy Oravice – Zuberec, ktorej investorom bola žilinská správa ciest, stala ďalšia firma riaditeľovho syna Ivana Helvet, s. r. o.
Podľa aliancie je sporná aj ďalšia zákazka, ktorú zadala žilinská správa ciest.

Skryť Vypnúť reklamu

VEREJNÝ VERZUS OSOBNÝ ZÁUJEM
V marci 2005 sa víťazom súťaže na vodorovné značenie ciest I. triedy za 9,2 milióna korún stala firma Romana Žemberu Doznako, ktorý podľa zdroja blízkeho firme predtým na živnosť vykonával práce pre firmu Sates. Žembera je v súčasnosti riaditeľom Slovenskej správy ciest. „Ide o prípady, ktoré naznačujú konflikt medzi verejnými a osobnými záujmami, keď riaditeľ organizácie má na jednej strane zastupovať štát, no na druhej strane vidíme, že je prepojený so súkromnými firmami pôsobiacimi v rovnakej oblasti,“ hovorí Wienk.

SPRÁVA CIEST STOJÍ ZA RIADITEĽOM
Riaditeľ Hlavoň sa k možnému konfliktu nevyjadril, stanovisko poskytla nadriadená organizácia Slovenská správa ciest. Podľa Ivety Fedorovej zo správy nejde o konflikty záujmov. Zmluvné vzťahy boli uzavreté medzi Správou údržby ciest Dolný Kubín a firmou Sates, ktorá bola víťazom súťaže,“ povedala. Podobne sa vyjadrila i o zákazke pre firmu Helvet, ktorú si ako subdodávateľa vybral víťaz súťaže Inžinierske stavby. Podľa Fedorovej nejde o konflikt záujmov ani v prípade bývalej firmy riaditeľa Slovenskej správy ciest Romana Žemberu, pretože ponúkla najvýhodnejšie podmienky a „súťaž na základe námietok viackrát prehodnotili“. Žembera sa stal riaditeľom v novembri minulého roka.

Skryť Vypnúť reklamu

ČO NA TO DOLNOKUBÍNSKY RIADITEĽ?
„Firma Sates vzišla víťazne z výberového konania na práce spojené s obnovou dopravného značenia na cestách II. a III. triedy. Na základe prehliadky ciest a požiadavky dopravnej polície boli vybraté aj kritické nehodové miesta na cestách I. triedy. Vzhľadom k tomu, že medzičasom došlo k transformácii Slovenskej správy ciest a Správa a údržba ciest v Dolnom Kubíne prešla pod pôsobnosť Žilinského samosprávneho kraja, nebol vybratý dodávateľ na cesty I. triedy. Podpísali sme teda dohodu s Investičnou výstavbou a správou ciest Žilina o rozšírení dopravného značenia aj na cestách I. triedy. Keďže v tom čase na Orave už pracovala firma Sates, spravili sme v dohode dodatok o tom, že zákazku získa ona. Tento postup preverovali Úrad pre verejné obstarávanie i Aliancia Fair-play. Nezistili žiadne porušenia zákona,“ povedal pre MY Naša Orava riaditeľ SaÚC v Dolnom Kubíne Jozef Oršuliak.

Skryť Vypnúť reklamu

V PRACOVNOM ČASE ZASTUPOVAL SYNOVU FIRMU
Aliancia upozornila aj na prípady, keď riaditeľ žilinskej správy ciest v pracovnom čase opakovane zastupoval súkromnú firmu mladšieho syna Marcela Sates Morava, s. r. o . V reportáži Českej televízie z 10. decembra 2005 riaditeľ Hlavoň strihá pásku zrekonštruovanej pešej zóny v Karlových Varoch a vysvetľuje, prečo firma nestihla zákazku načas. V ďalších prípadoch Hlavoň opäť zastupuje synovu firmu na rokovaniach s Technickými službami Havířov. Slovenská správa ciest sa prípadmi bude zaoberať.

PRÍPAD PREŠETRIA
Prípad konfliktu záujmov v žilinskej správe ciest je prvý, ktorý sa aliancia rozhodla riešiť najskôr upozornením spoločnosti bez predošlej medializácie. „Slovenská správa ciest však zareagovala veľmi vágne, ani po pol roku nebola schopná preukázať, či možné konflikty prešetrila,“ hovorí Wienk. „Spoločnosť má od novembra nové vedenie, generálny riaditeľ Roman Žembera nebol informovaný o podnetoch aliancie a bude sa nimi zaoberať,“ povedala I. Fedorová.
Investičná výstavba a správa ciest Žilina v roku 2005 investične zabezpečovala akcie v hodnote viac ako 230 miliónov korún.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  2. Magazín SME Ženy už v predaji
  3. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  6. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  7. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 251
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 476
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 381
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 153
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 097
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 14 654
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 366
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 11 655
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 350
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 291
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Autobusy jazdia ako cez prázdniny

Od dnes sa mení režim cestovných poriadkov prímestskej autobusovej dopravy.

Od dnes jazdia autobusy ako cez prázdniny.

Ak stavebník nechce na povolenie čakať, musí pomôcť

Najviac stavebných povolení v okrese vydáva Rabča. Obecný rozpočet nestíha za domami.

Výstavba v časti Grúň.

Hern má krízovú radu aj stopovačov. Strojárne otestovali všetkých zamestnancov

V Herne majú za sebou už šieste kolo testovania na COVID-19. Vedenie strojární odporúča firmám testovanie zamestnancov.

Ilustračné foto.

Najlepší strelec mohol ostať v Dlhej, rozhodol sa pre Babín

Marcel Kunocha si vyskúšal všetky pozície. Najlepšie sa cíti v útoku.

Marcel Kunocha (pri lopte) strelil na jeseň 13 gólov.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Vodič autobusu náraz neprežil. Cesta je neprejazdná

Dôvody, pre ktoré vodič náhle zmenil smer jazdy, polícia preveruje.

Situácia na Liptove sa zhoršuje, oba okresy zaznamenali rekord v počte pozitívne testovaných

Za jediný deň pribudlo na Liptove 254 ľudí, ktorým potvrdili nákazu koronavírusom.

Primátor Hattas: Situácia je v Nitre veľmi kritická, chýbajú lekári

V pätnástich dedinách budú testovať len jeden deň.

Už ste čítali?