ieho Marcela zasa riaditeľ správy v pracovnom čase viackrát zastupoval Čechách. Tvrdí to Aliancia Fair-play, ktorá prípad dlhodobo sleduje. Tým upozorňuje, že konflikt záujmov býva bežný aj mimo vysokej politiky
ZÁKAZKY PRE SYNOVE FIRMY
Zuzana Wienk z aliancie naznačila viaceré prípady konfliktov záujmov riaditeľa. Jedným z nich mala byť dohoda medzi Investičnou výstavbou a správou ciest v Žiline a župnou organizáciou Správa údržby ciest Dolný Kubín o obnove značenia ciest na Orave. Súťaž vyhrala firma riaditeľovho syna Ivana Hlavoňa Sates, s. r. o. V živnostenskom registri Ivan Hlavoň starší pritom doteraz vystupuje ako garant spoločnosti na vykonávanie dopravných stavieb, obkladačské a dlaždičské práce.
O rok neskôr sa zasa subdodávateľom rekonštrukcie cesty III. triedy Oravice – Zuberec, ktorej investorom bola žilinská správa ciest, stala ďalšia firma riaditeľovho syna Ivana Helvet, s. r. o.
Podľa aliancie je sporná aj ďalšia zákazka, ktorú zadala žilinská správa ciest.
VEREJNÝ VERZUS OSOBNÝ ZÁUJEM
V marci 2005 sa víťazom súťaže na vodorovné značenie ciest I. triedy za 9,2 milióna korún stala firma Romana Žemberu Doznako, ktorý podľa zdroja blízkeho firme predtým na živnosť vykonával práce pre firmu Sates. Žembera je v súčasnosti riaditeľom Slovenskej správy ciest. „Ide o prípady, ktoré naznačujú konflikt medzi verejnými a osobnými záujmami, keď riaditeľ organizácie má na jednej strane zastupovať štát, no na druhej strane vidíme, že je prepojený so súkromnými firmami pôsobiacimi v rovnakej oblasti,“ hovorí Wienk.
SPRÁVA CIEST STOJÍ ZA RIADITEĽOM
Riaditeľ Hlavoň sa k možnému konfliktu nevyjadril, stanovisko poskytla nadriadená organizácia Slovenská správa ciest. Podľa Ivety Fedorovej zo správy nejde o konflikty záujmov. Zmluvné vzťahy boli uzavreté medzi Správou údržby ciest Dolný Kubín a firmou Sates, ktorá bola víťazom súťaže,“ povedala. Podobne sa vyjadrila i o zákazke pre firmu Helvet, ktorú si ako subdodávateľa vybral víťaz súťaže Inžinierske stavby. Podľa Fedorovej nejde o konflikt záujmov ani v prípade bývalej firmy riaditeľa Slovenskej správy ciest Romana Žemberu, pretože ponúkla najvýhodnejšie podmienky a „súťaž na základe námietok viackrát prehodnotili“. Žembera sa stal riaditeľom v novembri minulého roka.
ČO NA TO DOLNOKUBÍNSKY RIADITEĽ?
„Firma Sates vzišla víťazne z výberového konania na práce spojené s obnovou dopravného značenia na cestách II. a III. triedy. Na základe prehliadky ciest a požiadavky dopravnej polície boli vybraté aj kritické nehodové miesta na cestách I. triedy. Vzhľadom k tomu, že medzičasom došlo k transformácii Slovenskej správy ciest a Správa a údržba ciest v Dolnom Kubíne prešla pod pôsobnosť Žilinského samosprávneho kraja, nebol vybratý dodávateľ na cesty I. triedy. Podpísali sme teda dohodu s Investičnou výstavbou a správou ciest Žilina o rozšírení dopravného značenia aj na cestách I. triedy. Keďže v tom čase na Orave už pracovala firma Sates, spravili sme v dohode dodatok o tom, že zákazku získa ona. Tento postup preverovali Úrad pre verejné obstarávanie i Aliancia Fair-play. Nezistili žiadne porušenia zákona,“ povedal pre MY Naša Orava riaditeľ SaÚC v Dolnom Kubíne Jozef Oršuliak.
V PRACOVNOM ČASE ZASTUPOVAL SYNOVU FIRMU
Aliancia upozornila aj na prípady, keď riaditeľ žilinskej správy ciest v pracovnom čase opakovane zastupoval súkromnú firmu mladšieho syna Marcela Sates Morava, s. r. o . V reportáži Českej televízie z 10. decembra 2005 riaditeľ Hlavoň strihá pásku zrekonštruovanej pešej zóny v Karlových Varoch a vysvetľuje, prečo firma nestihla zákazku načas. V ďalších prípadoch Hlavoň opäť zastupuje synovu firmu na rokovaniach s Technickými službami Havířov. Slovenská správa ciest sa prípadmi bude zaoberať.
PRÍPAD PREŠETRIA
Prípad konfliktu záujmov v žilinskej správe ciest je prvý, ktorý sa aliancia rozhodla riešiť najskôr upozornením spoločnosti bez predošlej medializácie. „Slovenská správa ciest však zareagovala veľmi vágne, ani po pol roku nebola schopná preukázať, či možné konflikty prešetrila,“ hovorí Wienk. „Spoločnosť má od novembra nové vedenie, generálny riaditeľ Roman Žembera nebol informovaný o podnetoch aliancie a bude sa nimi zaoberať,“ povedala I. Fedorová.
Investičná výstavba a správa ciest Žilina v roku 2005 investične zabezpečovala akcie v hodnote viac ako 230 miliónov korún.