Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky
NA REVITALIZÁCIU ORAVSKEJ ČASTI HISTORICKEJ ÚVRAŤOVEJ LESNEJ ŽELEZNIČKY ZÍSKALO ORAVSKÉ MÚZEUM VYŠE 22 MILIÓNOV KORÚN Z FONDOV EÚ

Obnovu unikátnej železničky dokončia tohto roku

Oravská Lesná – Kysucko-oravská úzkorozchodná úvraťová lesná železnička je jednou z najväčších turistických atrakcií v tomto regióne. Vybudovaná bola v rokoch 1915-1918, ale v tom čase to boli dve samostatné železnice na oravskej a kysuckej strane. Obe ča


sti boli prepojené v roku 1926, kedy železnička dosiahla najväčšiu dĺžku. Trať z Oščadnice do Lokce merala 110 km. Práve prepojenie lesnej železničky cez sedlo Beskyd je unikátnou svetovou technickou pamiatkou, pretože na prekonanie výškového rozdielu boli použité úvrate. Oravskú čas železnice dal postaviť Oravský komposesorát, aby využil najväčšie surovinové bohatstvo tohto kraja – lesy. Na tú dobu bola trať vybudovaná veľmi rýchlo. Projekt bol schválený v júli 1918 a do konca roka bola trať hotová. Pravda, bolo to hlavne vďaka vojenským zajatcom z talianskeho frontu 1. svetovej vojny, ktorých zapojili do výstavby. Železnica zažila najväčší rozvoj v dvadsiatych rokoch minulého storočia. Po druhej svetovej vojne bola zoštátnená a v 50-tych rokoch dosiahla svoj zenit. Začiatkom sedemdesiatych rokov minulého storočia už bola zrušená ako nerentabilná a zastaraná. V roku 1976 bola jej časť na kysucko-oravskom pomedzí v úseku Chmúra – Beskyd - Tanečník vyhlásená za národnú kultúrnu pamiatku. Vďaka tomu bola táto časť železničky zachránená. Ostatná časť bola postupne rozobraná.
Na kysuckej strane bolo v Novej Bystrici – Vychylovke začiatkom osemdesiatych rokov 20. storočia sprevádzkované Múzeum kysuckej dediny, ktorého súčasťou je aj Historická lesná úvraťová železnička. Na oravskej strane bola síce časť trate zachovaná, ale zanedbaná a nevyužitá. V 70. a 80. rokoch minulého storočia sa o železničku čiastočne starali nadšenci. V rokoch 1989 - 1993 prebiehali na stanici Tanečník rekonštrukčné práce. Ale zásadný zlom pre záchranu a využitie tejto technickej pamiatky nastal až v roku 2003. Po reforme územnej správy sa oravská časť úzkorozchodnej železnice dostala do vlastníctva Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) a do správy Oravského múzea P. O. Hviezdoslava. Jeho riaditeľka Mária Jagnešáková pre našu redakciu povedala: „V máji 2003 sme sa rozhodli urobiť všetko pre záchranu Oravskej lesnej železnice a pustili sme sa do ambicióznych záchranných prác. Vyčistili sme celý úsek trate, ale zistili sme, že nie je v dobrom stave. Podvaly boli prehnité, na úseku asi 200 m chýbali koľajnice a našli sme ďalšie nedostatky. Uvedomovali sme si, že obnova zachovaného úseku takejto mimoriadnej turistickej atrakcie a jej sprístupnenie verejnosti si vyžaduje rozsiahle investície a veľké množstvo práce. Začali sme rokovať s vedením Žilinského samosprávneho kraja, so starostami obcí Oravská Lesná a Zákamenné a spoločne sme hľadali riešenie, aby sme národnú kultúrnu pamiatku zachránili.“

Skryť Vypnúť reklamu

Výsledkom bol projekt obnovy železničnej trate a prevádzkových objektov. „Na začiatok sme získali časť finančných prostriedkov z rozpočtu samosprávneho kraja. Zakúpili sme lokomotívu, ktorú sme plánovali využívať na údržbu trate počas jej postupnej obnovy. Depo na oravskej strane bolo prázdne, nezostala tam žiadna lokomotíva, len zopár zbierkových predmetov,“ hovorí o začiatkoch realizácie projektu M. Jagnešáková. „Na železničke nastal pohyb pracovníkov. Začali sme prípravné a rekonštrukčné práce na trati, vymenili sme výhybky, podvaly, doplnili chýbajúce koľajnice. Takto sa nám podarilo spojazdniť celú trať železničky.“
Po vstupe Slovenska do EÚ sa otvorila možnosť získať finančné prostriedky z európskych fondov. Oravské múzeum vypracovalo v roku 2004 projekt s názvom „Využitie potenciálu Hornej Oravy v oblasti cestovného ruchu revitalizáciou Lesnej úzkorozchodnej železnice Orava – Kysuce, spájajúcej oravský a severopovažský región“. Projekt bol úspešný a na jeho realizáciu získalo múzeum z prostriedkov EÚ vyše 22 miliónov korún. Celkové náklady boli vyčíslené na 33 miliónov, rozdiel je financovaný z rozpočtu ŽSK a bežných finančných prostriedkov Oravského múzea. Partnermi projektu sú Kysucké múzeum a obce Zákamenné a Oravská Lesná. Realizačné práce na projekte sa začali v novembri roku 2005 a majú byť dokončené do konca tohto roka.
V súčasnosti je už obnovená železničná trať v dĺžke 3,8 km. Zakúpená je špeciálna motorová drezina, ktorá bude slúžiť na prepravu turistov, dve banské motorové lokomotívy a vozeň. Dokončiť je ešte treba prestavbu prevádzkovej a hospodárskej budovy vrátane úprav exteriéru, zriadiť turistickú informačnú kanceláriu a napojiť ju na informačný systém, vybudovať novú expozíciu v pôvodnom rekonštruovanom objekte, obstarať ďalšie časti vozového parku, najmä parnú lokomotívu a ďalšie práce. Unikátna železnička bude môcť byť sprevádzkovaná až po vydaní kolaudačného rozhodnutia a získaní potrebných povolení, najmä povolenia na prevádzkovanie špeciálnej dráhy. Riaditeľka Oravského múzea M. Jagnešáková však verí, že sa projekt podarí dotiahnuť do úspešného konca a návštevníci Oravy a Kysúc si budú môcť už čoskoro prejsť celú trať historickej úvraťovej železničky. „Sme presvedčení, že tento projekt otvorí aj ďalšie možnosti turistického rozvoja oboch regiónov,“ dodala na záver M. Jagnešáková.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  2. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  3. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  4. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  5. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  6. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  7. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  8. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  9. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  10. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  1. Novinka medzi prefabrikátmi
  2. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  3. 3D virtuálne prechádzky pozdĺž maďarsko-slovenských hraníc
  4. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  5. The future of M&A in Europe
  6. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  7. ADLO sa presťahovalo bližšie k zákazníkom
  8. Changes to the System of Remedies under the Amendment to the PPL
  9. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  10. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 33 507
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 249
  3. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 14 214
  4. Aká je chémia vôní 10 001
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 597
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 476
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 699
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 651
  9. Bývanie v meste predlžuje život 8 154
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 631
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Právna poradňa MY: Práva zamestnanca a riešenie sporov so zamestnávateľom počas pandémie

Bojíte sa o zárobok, lebo ste v karanténe? Prišli ste o prácu, lebo váš zamestnávateľ obmedzuje podnikanie? Viete, na koho a kde sa máte obrátiť v takejto či podobnej situácii? Aj na tieto otázky odpovedajú v bezplatnej právnej poradni naši právni experti.

Stretla sa partia svätcov, napriek opatreniam

Ako dlho budú pokope, zatiaľ nevedia.

Diela z kamenárskeho plenéra v Oravskom Bielom Potoku.

Peter Sopúch o Petržalke: Krásne dva roky, vždy mám zimomriavky

Stal sa dvakrát majstrom Slovenska, i keď do Ružomberka nechcel ísť.

Peter Sopúch v drese Petržalky.

Andrej Košarišťan: Z Jágra stále cítiť, že je najväčší hráč histórie

Oravský brankár si v Česku zvyká na novú súťaž pomalšie, ako si myslel.

Andrej Košarišťan zatiaľ odchytal za Kladno sedem súťažných zápasov.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V trnavskej nemocnici je pozitívne testovaných takmer sto zamestnancov

Počet hospitalizovaných pacientov s COVID-19 je vo Fakultnej nemocnici v Trnave približne rovnaký v porovnaní s predchádzajúcim obdobím.

V Nitre padnú hlavy. Len či správne...

Húfna kritika (aj) od ex-hráčov. Za Nitru nastupuje v prvej slovenskej lige najmenej odchovancov v histórii.

V Zámkoch otvorili nové nákupné centrum

Pre návštevníkov je k dispozícii osem obchodných prevádzok.

Trasa a financovanie cestného obchvatu Detvy nie sú stále vyjasnené

Rozšírenie priemyselnej zóny naráža na odmietavé postoje.

Už ste čítali?