Obnovu unikátnej železničky dokončia tohto roku

Oravská Lesná – Kysucko-oravská úzkorozchodná úvraťová lesná železnička je jednou z najväčších turistických atrakcií v tomto regióne. Vybudovaná bola v rokoch 1915-1918, ale v tom čase to boli dve samostatné železnice na oravskej a kysuckej strane. Obe ča


sti boli prepojené v roku 1926, kedy železnička dosiahla najväčšiu dĺžku. Trať z Oščadnice do Lokce merala 110 km. Práve prepojenie lesnej železničky cez sedlo Beskyd je unikátnou svetovou technickou pamiatkou, pretože na prekonanie výškového rozdielu boli použité úvrate. Oravskú čas železnice dal postaviť Oravský komposesorát, aby využil najväčšie surovinové bohatstvo tohto kraja – lesy. Na tú dobu bola trať vybudovaná veľmi rýchlo. Projekt bol schválený v júli 1918 a do konca roka bola trať hotová. Pravda, bolo to hlavne vďaka vojenským zajatcom z talianskeho frontu 1. svetovej vojny, ktorých zapojili do výstavby. Železnica zažila najväčší rozvoj v dvadsiatych rokoch minulého storočia. Po druhej svetovej vojne bola zoštátnená a v 50-tych rokoch dosiahla svoj zenit. Začiatkom sedemdesiatych rokov minulého storočia už bola zrušená ako nerentabilná a zastaraná. V roku 1976 bola jej časť na kysucko-oravskom pomedzí v úseku Chmúra – Beskyd - Tanečník vyhlásená za národnú kultúrnu pamiatku. Vďaka tomu bola táto časť železničky zachránená. Ostatná časť bola postupne rozobraná.
Na kysuckej strane bolo v Novej Bystrici – Vychylovke začiatkom osemdesiatych rokov 20. storočia sprevádzkované Múzeum kysuckej dediny, ktorého súčasťou je aj Historická lesná úvraťová železnička. Na oravskej strane bola síce časť trate zachovaná, ale zanedbaná a nevyužitá. V 70. a 80. rokoch minulého storočia sa o železničku čiastočne starali nadšenci. V rokoch 1989 - 1993 prebiehali na stanici Tanečník rekonštrukčné práce. Ale zásadný zlom pre záchranu a využitie tejto technickej pamiatky nastal až v roku 2003. Po reforme územnej správy sa oravská časť úzkorozchodnej železnice dostala do vlastníctva Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) a do správy Oravského múzea P. O. Hviezdoslava. Jeho riaditeľka Mária Jagnešáková pre našu redakciu povedala: „V máji 2003 sme sa rozhodli urobiť všetko pre záchranu Oravskej lesnej železnice a pustili sme sa do ambicióznych záchranných prác. Vyčistili sme celý úsek trate, ale zistili sme, že nie je v dobrom stave. Podvaly boli prehnité, na úseku asi 200 m chýbali koľajnice a našli sme ďalšie nedostatky. Uvedomovali sme si, že obnova zachovaného úseku takejto mimoriadnej turistickej atrakcie a jej sprístupnenie verejnosti si vyžaduje rozsiahle investície a veľké množstvo práce. Začali sme rokovať s vedením Žilinského samosprávneho kraja, so starostami obcí Oravská Lesná a Zákamenné a spoločne sme hľadali riešenie, aby sme národnú kultúrnu pamiatku zachránili.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Výsledkom bol projekt obnovy železničnej trate a prevádzkových objektov. „Na začiatok sme získali časť finančných prostriedkov z rozpočtu samosprávneho kraja. Zakúpili sme lokomotívu, ktorú sme plánovali využívať na údržbu trate počas jej postupnej obnovy. Depo na oravskej strane bolo prázdne, nezostala tam žiadna lokomotíva, len zopár zbierkových predmetov,“ hovorí o začiatkoch realizácie projektu M. Jagnešáková. „Na železničke nastal pohyb pracovníkov. Začali sme prípravné a rekonštrukčné práce na trati, vymenili sme výhybky, podvaly, doplnili chýbajúce koľajnice. Takto sa nám podarilo spojazdniť celú trať železničky.“
Po vstupe Slovenska do EÚ sa otvorila možnosť získať finančné prostriedky z európskych fondov. Oravské múzeum vypracovalo v roku 2004 projekt s názvom „Využitie potenciálu Hornej Oravy v oblasti cestovného ruchu revitalizáciou Lesnej úzkorozchodnej železnice Orava – Kysuce, spájajúcej oravský a severopovažský región“. Projekt bol úspešný a na jeho realizáciu získalo múzeum z prostriedkov EÚ vyše 22 miliónov korún. Celkové náklady boli vyčíslené na 33 miliónov, rozdiel je financovaný z rozpočtu ŽSK a bežných finančných prostriedkov Oravského múzea. Partnermi projektu sú Kysucké múzeum a obce Zákamenné a Oravská Lesná. Realizačné práce na projekte sa začali v novembri roku 2005 a majú byť dokončené do konca tohto roka.
V súčasnosti je už obnovená železničná trať v dĺžke 3,8 km. Zakúpená je špeciálna motorová drezina, ktorá bude slúžiť na prepravu turistov, dve banské motorové lokomotívy a vozeň. Dokončiť je ešte treba prestavbu prevádzkovej a hospodárskej budovy vrátane úprav exteriéru, zriadiť turistickú informačnú kanceláriu a napojiť ju na informačný systém, vybudovať novú expozíciu v pôvodnom rekonštruovanom objekte, obstarať ďalšie časti vozového parku, najmä parnú lokomotívu a ďalšie práce. Unikátna železnička bude môcť byť sprevádzkovaná až po vydaní kolaudačného rozhodnutia a získaní potrebných povolení, najmä povolenia na prevádzkovanie špeciálnej dráhy. Riaditeľka Oravského múzea M. Jagnešáková však verí, že sa projekt podarí dotiahnuť do úspešného konca a návštevníci Oravy a Kysúc si budú môcť už čoskoro prejsť celú trať historickej úvraťovej železničky. „Sme presvedčení, že tento projekt otvorí aj ďalšie možnosti turistického rozvoja oboch regiónov,“ dodala na záver M. Jagnešáková.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Orava

Komerčné články

  1. Stroje skladajú ako lego. Roboty z Považia menia priemysel
  2. Za 30 rokov videl v autoškole všeličo. Vodiči už nie sú tak zruční
  3. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  4. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  5. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  7. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  4. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  5. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  6. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  1. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 9 441
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 6 312
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 2 798
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 2 546
  5. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 2 106
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 032
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 1 998
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 1 793
  1. Júlia Piraňa Mikolášiková: Kajúcnik Tiger v službách systému čurillovcov: Aké benefity dostal za zamotané pravdy?
  2. Ľubor Šešera: Najkrajšie bicyklovanie v Rakúsku (pre lenivých) - 2. časť
  3. Jozef Huljak: Nemáme ropu, ale môžeme mať plán. Čo nás učí príbeh nórskeho bohatstva?
  4. František Kukura: Budeme opäť skákať ponad vatry?
  5. Andrea Podešvová: Keď Pohoda neprináša len pohodu
  6. Matúš Grznár: Vyháňame budúcich Einsteinov? Zastavme normalizáciu v školstve!
  7. Viktor Pamula: Nepodporuj Ukrajinu, zlepši svoje okolie
  8. Eva Bachletová: Nemám rada zbrane
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 21 059
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 344
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 12 410
  4. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 726
  5. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 6 041
  6. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 5 876
  7. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 5 530
  8. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii 5 500
  1. Věra Tepličková: Trenčín alebo Stará Bystrica? Kde by ste radšej strávili sobotný večer... ?
  2. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
  3. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
  4. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  5. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
  6. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  7. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  8. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Júlia Piraňa Mikolášiková: Kajúcnik Tiger v službách systému čurillovcov: Aké benefity dostal za zamotané pravdy?
  2. Ľubor Šešera: Najkrajšie bicyklovanie v Rakúsku (pre lenivých) - 2. časť
  3. Jozef Huljak: Nemáme ropu, ale môžeme mať plán. Čo nás učí príbeh nórskeho bohatstva?
  4. František Kukura: Budeme opäť skákať ponad vatry?
  5. Andrea Podešvová: Keď Pohoda neprináša len pohodu
  6. Matúš Grznár: Vyháňame budúcich Einsteinov? Zastavme normalizáciu v školstve!
  7. Viktor Pamula: Nepodporuj Ukrajinu, zlepši svoje okolie
  8. Eva Bachletová: Nemám rada zbrane
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 21 059
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 344
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 12 410
  4. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 726
  5. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 6 041
  6. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 5 876
  7. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 5 530
  8. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii 5 500
  1. Věra Tepličková: Trenčín alebo Stará Bystrica? Kde by ste radšej strávili sobotný večer... ?
  2. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
  3. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
  4. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  5. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
  6. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  7. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  8. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu