íckym listom. No bez vlastníctva pozemku nie je možné získať ani stavebné povolenie. Kvôli tomuto problému je výstavba v mnohých mestách a obciach zabrzdená. Obce si musia najskôr vlastnícky vzťah k pozemkom vysporiadať. „Začiatkom minulého roka sme mali so Slovenským pozemkovým fondom dohodu, že pozemky pod cestami nám odpredá. Už sme mali pripravené aj zmluvy na podpis. Ale keďže prišli predčasné voľby a vláda prijala uznesenie o zastavení privatizácie, čo sa týkalo aj prevodov zo SPF, všetko sa zastavilo,“ vysvetlil nám súčasnú situácia prednosta Mestského úradu v Námestove Milan Rentka. Odvtedy uplynul už takmer rok, ale SPF stále ešte nemôže rozhodnúť o predajoch. „Zatiaľ sme zo SPF uzavreli zmluvu o prenájme pozemkov, aby sme mohli podať žiadosť o dotáciu na infraštruktúru. Ale nevieme, či naša žiadosť za takýchto podmienok prejde.“
Poradca generálneho riaditeľa SPF Ľudovít Kaviak pre našu redakciu povedal, že zmluvy o prenájme pozemkov, ktoré sú vo vlastníctve SPF, príslušné štátne inštitúcie rešpektujú. Obce a mestá teda môžu aj v súčasnej situácii podávať žiadosti o dotácie, pokiaľ tieto zmluvy majú. Kedy budú predaje a zámeny pozemkov vo vlastníctve SPZ odblokované, nám Ľ. Kaviak nevedel povedať. Ako uviedol, o tom môže rozhodnúť iba Správna rada SPF a tá zatiaľ ešte stále nie je konštituovaná. Predošlá správna rada bola odvolaná v auguste minulého roka a hoci nová už bola vládou menovaná, minister pôdohospodárstva jej členom ešte nevydal menovacie dekréty. A bez tohto úkonu je správna rada stále ešte nefunkčná.
Ostatné pozemky pod cestami na Čerchľoch vlastnia súkromníci. Aj s nimi sa bude musieť mesto dohodnúť a pozemky získať do vlastníctva. „Len pre zaujímavosť, výstavba inžinierskych sietí k individuálnej bytovej výstavbe stojí mesto orientačne okolo 300 až 350 tisíc korún na jeden rodinný dom. Z toho štát môže dať dotáciu asi 80 tisíc na jeden dom – ak to schváli, pretože príspevok nie je nárokovateľný,“ dozvedeli sme sa od M. Rentku. Odkupovanie pozemkov pod cesty tieto náklady ešte zvyšuje.
Autor: rj