eli už len chrbát. A v ňom na zadnom sedadle zostali tašky, batožina, doklady, aj peniaze... Vďaka červenej na neďalekej križovatke sa dievčatám autobus podarilo dobehnúť. S vodičom bolo škoda diskutovať, vrcholom všetkého však bolo, že pri ich veciach už sedel mladík, ktorý z tašiek veselo vyberal všetko, čo mu pasovalo...
Niekto niekoľkokrát denne, niekto občas - ale každý z nás vie, čo je to cestovať autobusom. Nie je to komfort ako vo vlastnom aute, ale keď raz nemáte na výber...
V autobusoch na diaľkových linkách však cestujúci neraz presedí celé hodiny, preto v nich očakáva aspoň aký-taký štandard: pokojnú, relatívne rýchlu jazdu a ľudský prístup (či už spolucestujúcich alebo šoféra). Nie vždy je to však pravidlom. Niekedy sa päť-šesťhodinová cesta autobusom môže zmeniť doslova na horor či sibírske galeje.
Nezávisle od seba sa do našej redakcie prišli sťažovať aj ďalší cestujúci, hlavne študenti, ktorí sa pravidelne vracajú diaľkovými autobusmi zo škôl. Rozhorčene rozprávali, aká zima býva v jednom zo súkromných autobusov, ktorý pravidelne premáva na linke Bratislava – Trstená. Kým sa po šiestich hodinách dostanú na Oravu, sú úplne premrznutí. Ochorieť po takejto „kúre“ nie je nič neobyčajné. Majiteľovi tejto autobusovej dopravy sa údajne viackrát telefonicky sťažovali, náprava však nenastala žiadna. Obrátili sme sa teda so žiadosťou o vysvetlenie na majiteľa autobusovej linky. „Veľmi často jazdím týmto smerom, ale ešte nikdy som sa nestretol s tým, že by sa niekto sťažoval na zimu v autobuse. Skôr ma cestujúci žiadajú, aby som kúrenie vypol. Veľakrát musím dokonca vetrať, pretože sa tam kvôli teplu nedá vydržať. Možno je zima, keď vychádzame z Bratislavy, ale motor sa musí najskôr zohriať, aby mohol začať kúriť. V Senci však už býva väčšinou teplo. Ku mne sa nedostali žiadne sťažnosti. Ak je však niektorému cestujúcemu zima, treba zájsť za šoférom a informovať ho o tom. On by mal tento problém okamžite odstrániť. Poprípade sa treba obrátiť na mňa a ja to vyriešim,” povedal nám majiteľ. Údajné sťažnosti k nemu teda ešte „nedošli“. Je teda otázne, či sa cestujúci naozaj na niekoho obrátili, alebo rozoberajú nekvalitné služby len medzi sebou. V takomto prípade je však viac než isté, že ak je ich nespokojnosť naozaj opodstatnená, problém nevyriešia, pokiaľ sa neozvú.
Ďalší problém priniesli cestujúci z linky iného súkromného prevádzkovateľa. Tu ide však o zlý ľudský prístup. Jeden zo šoférov linky, ktorou chodia vysokoškoláci z Banskej Bystrice, je údajne k cestujúcim až neskutočne hrubý. Stalo sa vraj dokonca aj to, že nejakého muža surovo zhodil z autobusových schodov. To, že vyhadzoval z autobusu opitého pasažiera, jeho grobianstvo neospravedlňuje. Na dennom poriadku sú však na linke nadávky, zosmiešňovanie a nemiestne narážky na cestujúcich. O príjemnom vystupovaní tohto vodiča sa teda nedá hovoriť ani zďaleka. A zase to isté: cestujúci sa údajne sťažovali manželke majiteľa, zmena však nenastala žiadna - „milý a prívetivý” vodič jazdí stále. Oslovili sme aj tohto prepravcu, majiteľa však zamestnankyňa pred nami „chránila ako oko v hlave“. K sťažnostiam na vodiča nám povedala: „Určite o ničom podobnom nevieme. My predsa vieme, že naša spoločnosť prepravuje ľudí, takže aj prístup musí byť na úrovni. Pokiaľ sa k nám dostane nejaká sťažnosť, snažíme sa ju čo najskôr vybaviť. Ani jedna však nemala taký rozsah, o akom ste nás informovali vy.”
Nemienime ani nechceme dokazovať, na ktorej strane je pravda. Dôležité je však povedať, že proti ľahostajnému postoju prepravcov k nedostatkom na autobusových linkách majú cestujúci aj inú zbraň, než sťažovať sa iba prevádzkovateľovi. Ak ten na ich sťažnosti nereaguje, má nad sebou aj iný „dohľad“. Pokiaľ majú taký pocit, môžu sa obrátiť na Žilinský samosprávny kraj. VÚC dáva týmto spoločnostiam povolenie na prevádzkovanie autobusových liniek, majú teda povinnosť prijímať aj sťažností nespokojných cestujúcich. Ako nám povedal hovorca ŽSK Peter Kubica: „Áno, aj na základe sťažnosti občanov vykonávame v súkromnej autobusovej doprave kontroly. Ak zistíme pochybenie, daný prepravca je povinný vec riešiť. Ak tak neurobí, môžeme mu uložiť peňažnú pokutu. Aj v súčasnosti riešime viacero sťažností z Oravy. Zároveň by sme chceli vyzvať cestujúcich, aby sa so svojimi podnetmi obracali priamo na Odbor dopravy ŽSK, Komenského 48, 011 09 Žilina, alebo sa kontaktovali na e-mail doprava@zask.sk, prípadne na tel. čísle 041/5032228.”