Utorok, 17. júl, 2018 | Meniny má Bohuslav
MOTOKROS

Pravidelne sa dotýkajú najvyšších hviezd

Keď rozprávame o športe na Orave, z pochopiteľných dôvodov musíme rozprávať o čisto amatérskej záležitosti. Snáď len výnimky typu Martina Bajčičáka sa dokázali presadiť na takú úroveň, aby ich šport uživil. Zladiť prácu a šport do jednej profesie sa však


podarilo štyrom Oravcom. Tí dostali možnosť pravidelne sa zúčastňovať najväčšieho motokrosového seriálu sveta - MX 1, MX 2. Partia okolo manažéra Petra Ružbackého, Petra Maškaru, Miroslava Vojteka a Jozefa Ružbackého má „na svedomí“ realizáciu 16-dielneho seriálu majstrovstiev sveta a jedných pretekov národov. „Na svete neexistuje vyššia liga motokrosu, než MX 1 (450 ccm) a MX 2 (450, 250 ccm),“ vysvetľuje Peter Ružbacký.
Desaťnásobný majster sveta, Belgičan Stefan Everts, sa v sezóne 2006 lúčil s aktívnou činnosťou. A Oravci boli pri tom. Hlavný organizačný článok Peter Ružbacký sa nám prostredníctvom rozhovoru snažil priblížiť zákulisie tohto „špičkového cirkusu“.
Ak spomeniete, koľko krajín v priebehu roka navštívite, viacerým ľuďom sa „rozšíria zreničky“. Ste si vedomí, že vaše „dobrodružstvo“ berú niektorí ako prácu vyvolených?
Stalo sa nám, že sa o prácu chodili zaujímať Nemci a „privilegovaní“ Európania. Osobne som však veľký lokálpatriot. V minulosti tam okrem Slovákov pracovali ľudia z viacerých krajín. Hlavný šéf firmy, ktorá zabezpečuje seriál MX 1 a MX 2 sa však rozhodol, že chce len Slovákov. Okrem nás štyroch sú to ďalší piati spoľahliví chlapi. My sme s jeho rozhodnutím, samozrejme, spokojní a sme na to aj patrične hrdí.
Seriál je v priebehu roka nabitý. Znamená to, že sa musíte presúvať kamiónmi. Koľko plne naložených kamiónov treba na sfunkčnenie takýchto pretekov?
Moja firma je zo strany nadnárodnej spoločnosti vlastniacej práva oprávnená používať sedem plne naložených kamiónov, ktoré riadime. Sú to špeciálne kamióny s kanceláriami pre manažment, TV kamión produkujúci priamy prenos, kuchyňa a 3 plne naložené logistické návesy.
Čo konkrétne máte na starosti?
Okrem šoférovania kamiónov staviame popri trati všetko, čo sa týka umiestnenia reklám, na starosti máme budovanie kamerových veží, hlavného pódia, ozvučenia, štartový backdrop, pit lane, reklamné mosty. Zabezpečujeme elektrinu, TV signál pre celé podujatie a press centrum. Bez našej účasti by sa preteky takýchto rozmerov ani nemohli konať.
Vaším šéfom je Talian. Kto sa počas dlhých ciest stará o kuchyňu?
Strava sa pripravuje v už spomínanom kamióne s kuchyňou a o jedlo sa starajú Taliani. Rozhodne to však neznamená, žeby som bol závislý na talianskej kuchyni. Neviem ako ostatní chalani, ale ja mám najradšej našu - slovenskú kuchyňu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ako jeden z mála ste sa mohli „dotknúť“ hviezdy, Stefana Evertsa. Jeho posledný titul v roku 2006 zaokrúhlil počet jeho najcennejších trofejí na desiatku. Len máloktorému našincovi sa podarí byť pri tom. Čo to pre vás znamená?
Stefan Everts je pre mňa absolútny vrchol spojenia športových vlastností a geniálnej práce s motorkou. Mimo trate je v prvom rade človek. Na rozdiel od niektorých „akože“ hviezd nemá problém prvý sa pozdraviť. Na pódium vždy vychádza so svojím malým synom. Manželka je prvá pod pódiom a veľakrát nechýbajú slzy. Je vidieť, že Stefan už má svoj vek, pretože na začiatku bol vraj úplne iný. Mal som možnosť sa s ním osobne pozhovárať. Potvrdil, že motorka bola donedávna pre neho absolútne všetkým. Pokiaľ sa mu nenarodil syn... Stefan Everts je obrovská osobnosť.
Znamená to, že Stefan Everts nemá hviezdne maniere?
Hviezdne maniere môže mať človek, ktorý je majstrom sveta 2-krát. Ak sa to niekomu podarí desaťkrát. Nerobí šport preto, aby mal hviezdne maniere. Nie je z tých, ktorí si vyžadujú neustále tľapkanie po ramene. Človek má však pred ním veľký rešpekt a úctu. Keď vidíte jeho vytrénované telo, hneď si uvedomíte, čo všetko sa za jeho úspechmi skrýva. Ťažká drina.
Závidia mu?
Všetci, ktorí nevedia, čo je drina a odriekanie.
Na Orave sa organizuje viacero motokrosových podujatí. Nie všetci vedia, že ste súčasťou „ligy majstrov“ v motokrose. Neoslovili ste niekoho z „našich“ na prípadnú spoluprácu?
V roku 2007 k nám pribudnú štyria ďalší Oravci, ktorých mená sa dozviete o rok. Dúfam, že budú šíriť dobrú povesť Oravy v zahraničí.
Vráťme sa k seriálu. Kto zo Slovákov sa zúčastňuje MX 1, prípadne MX 2?
V MX 2 je to Martin Kohút. Jazdí za anglický tím Wulfsport. Na Slovensku a v Čechách je absolútnou špičkou. V rámci majstrovstiev sveta MX 2 sa dostal do finále len dvakrát. Je to však veľký talent a je mladý. Má veľkú perspektívu niečo dosiahnuť. Potvrdilo sa to na Motokrose národov, kde aj jeho pričinením skončili Slováci o priečku pred Čechmi.

V Európe sú dominantní Belgičania. Kto ešte?
Taliani a Francúzi. Okrem Európanov netreba zabúdať ani na Američanov. Svoje pozície potvrdili práve na Motokrose národov v anglickom Winchesteri. Pre nás usporiadateľov to bol absolútny vrchol. Na týchto pretekoch bola stotisícová divácka kulisa. Bolo zaujímavé sledovať súboje Američanov a spomínaných Belgičanov. Celkové prvenstvo získali pretekári spoza veľkej mláky, ktorí túto trofej vyhrávajú pravidelne.
Prečo sú v Európe na špici práve Belgičania?
Stále tam prší. Neustále jazdia na blate. (smiech)
Okrem motokrosu organizujete novú, rýchlo sa rozvíjajúcu disciplínu Supermoto. Čo to vlastne je?
Na Slovensku pozná túto disciplínu len veľmi málo ľudí. V Taliansku, Belgicku a v iných západných krajinách si rýchlo získava popularitu. Je to kombinácia motokrosu a klasickej jazdy na GP motorkách (cestná motorka). Približne 80 percent sa jazdí na ceste a zostávajúcich 20 percent je off road. Sú tam hladké gumy. V zákrutách jazdia pretekári šmykom. Je to mladý šport, ale aj naopriek tomu sme zaznamenali veľmi peknú návštevnosť.
Bežne vyberáte vstupné?
Samozrejme, ale presné čísla nepoznám.
Slováci majú informácie o množstve pretekov, ktoré nesúvisia s tým, čo organizujete. Viete vysvetliť rozdiel medzi MX 1, MX 2 a ostatnými podujatiami?
Našincovi je strašne ťažké vysvetliť, že na svete existuje len jedna absolútna špička pretekov, a to je tá, ktorú usporadúvame. Samozrejme, je to vplyvom médií. MX 1 a MX 2 sú „Olympom“ motokrosového sveta. Je výborné, že sme to my Oravci, ktorí sú jeho súčasťou. Ukazuje sa, že máme na to, aby sme sa dokázali presadiť aj v najsilnejšom prostredí, pretože seriál MX 1 a MX 2 videlo na televíznej obrazovke počas minulého roka 590 miliónov ľudí. Vysielali sme do 116 krajín sveta, z toho 70 krajín vysielalo v priamom prenose. Celkový počet vysielacích hodín v roku 2006 sa zastavil na čísle 702. Škoda, že sa seriál na Slovensku nevysielal tak, ako v ostatných krajinách.
Neplánujete rozšíriť seriál o ďalšie podujatia?
Myslím si, že nie. Predsa len - aj športovci sú len ľudia. Sedemnásť pretekov v motokrose je tak akurát.
Ste súčasťou nadnárodnej firmy, ktorá má výhradné práva pre usporadúvanie motokrosu na ďalších 25 rokov. Nechystáte ho zorganizovať aj na Slovensku?
Je to náš veľký sen. Nás, všetkých Slovákov v tíme. Veď prečo niečo také neusporiadať na Slovensku, keď to dokážu v českom mestečku Loket? Chcelo by to však už len nájsť silnejšieho investora, pretože motivácie, kontaktov a cenných skúseností máme na rozdávanie.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  9. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  10. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 19 612
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 14 930
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 11 223
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 734
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 418
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 6 073
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 671
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 638
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 534
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 239

Hlavné správy z MY Orava

Doudieraný Dolnokubínčan takmer vyhral Oravaman

Všetci, ktorí došli do cieľa, sú hrdinovia. Také výkony si zaslúžia obdiv každého človeka.

Skvelé, čo predviedla bežkyňa z Oravy na majstrovstvách

Šesť mesiacov podriadila Lucia iba jednému cieľu. Chcela slovenský titul.

Bencova desiatka patrila českým bežcom

Juraj Laštík: Keby bola trať dlhšia, možno ich dobehnem.

Zaujal hlavne Chorvát Modrič

Oravcov sme pýtali, ktorý hráč podal na majstrovstvách sveta vo futbale najvýraznejší individuálny výkon.

Hasičom slúžia staré mašiny aj dnes, na súťaži

Staručké hasičské mašiny nesklamali a dobrovoľní hasiči ukázali, že sa dobre starajú aj o starú techniku.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zomrel známy horský záchranár Rudolf Chalupek

Rodák z Nemiec pri Banskej Bystrici pomohol na horách mnohým ľuďom v ťažkých situáciách. Odišiel do večnosti vo veku nedožitých 35 rokov.

Liptáci majú na námestí starú lanovku z Chopku

Jediným mestom s lanovkou priamo v centre je Liptovský Mikuláš. Okamžite sa z nej stala pútavá atrakcia námestia.

Koše na papier v Martine zamkli, kradlo sa z nich

​​​​​​​Kontajnery na separovanie papiera sa v Martine stali terčom zlodejov. Ich uzamknutie teraz ľuďom trošku komplikuje vhadzovanie kartónov dovnútra, a tak niektoré z košov už našli zničené.

Vybrali SME

Už ste čítali?