Nedeľa, 16. máj, 2021 | Meniny má SvetozárKrížovkyKrížovky
MOTOKROS

Pravidelne sa dotýkajú najvyšších hviezd

Keď rozprávame o športe na Orave, z pochopiteľných dôvodov musíme rozprávať o čisto amatérskej záležitosti. Snáď len výnimky typu Martina Bajčičáka sa dokázali presadiť na takú úroveň, aby ich šport uživil. Zladiť prácu a šport do jednej profesie sa však


podarilo štyrom Oravcom. Tí dostali možnosť pravidelne sa zúčastňovať najväčšieho motokrosového seriálu sveta - MX 1, MX 2. Partia okolo manažéra Petra Ružbackého, Petra Maškaru, Miroslava Vojteka a Jozefa Ružbackého má „na svedomí“ realizáciu 16-dielneho seriálu majstrovstiev sveta a jedných pretekov národov. „Na svete neexistuje vyššia liga motokrosu, než MX 1 (450 ccm) a MX 2 (450, 250 ccm),“ vysvetľuje Peter Ružbacký.
Desaťnásobný majster sveta, Belgičan Stefan Everts, sa v sezóne 2006 lúčil s aktívnou činnosťou. A Oravci boli pri tom. Hlavný organizačný článok Peter Ružbacký sa nám prostredníctvom rozhovoru snažil priblížiť zákulisie tohto „špičkového cirkusu“.
Ak spomeniete, koľko krajín v priebehu roka navštívite, viacerým ľuďom sa „rozšíria zreničky“. Ste si vedomí, že vaše „dobrodružstvo“ berú niektorí ako prácu vyvolených?
Stalo sa nám, že sa o prácu chodili zaujímať Nemci a „privilegovaní“ Európania. Osobne som však veľký lokálpatriot. V minulosti tam okrem Slovákov pracovali ľudia z viacerých krajín. Hlavný šéf firmy, ktorá zabezpečuje seriál MX 1 a MX 2 sa však rozhodol, že chce len Slovákov. Okrem nás štyroch sú to ďalší piati spoľahliví chlapi. My sme s jeho rozhodnutím, samozrejme, spokojní a sme na to aj patrične hrdí.
Seriál je v priebehu roka nabitý. Znamená to, že sa musíte presúvať kamiónmi. Koľko plne naložených kamiónov treba na sfunkčnenie takýchto pretekov?
Moja firma je zo strany nadnárodnej spoločnosti vlastniacej práva oprávnená používať sedem plne naložených kamiónov, ktoré riadime. Sú to špeciálne kamióny s kanceláriami pre manažment, TV kamión produkujúci priamy prenos, kuchyňa a 3 plne naložené logistické návesy.
Čo konkrétne máte na starosti?
Okrem šoférovania kamiónov staviame popri trati všetko, čo sa týka umiestnenia reklám, na starosti máme budovanie kamerových veží, hlavného pódia, ozvučenia, štartový backdrop, pit lane, reklamné mosty. Zabezpečujeme elektrinu, TV signál pre celé podujatie a press centrum. Bez našej účasti by sa preteky takýchto rozmerov ani nemohli konať.
Vaším šéfom je Talian. Kto sa počas dlhých ciest stará o kuchyňu?
Strava sa pripravuje v už spomínanom kamióne s kuchyňou a o jedlo sa starajú Taliani. Rozhodne to však neznamená, žeby som bol závislý na talianskej kuchyni. Neviem ako ostatní chalani, ale ja mám najradšej našu - slovenskú kuchyňu.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako jeden z mála ste sa mohli „dotknúť“ hviezdy, Stefana Evertsa. Jeho posledný titul v roku 2006 zaokrúhlil počet jeho najcennejších trofejí na desiatku. Len máloktorému našincovi sa podarí byť pri tom. Čo to pre vás znamená?
Stefan Everts je pre mňa absolútny vrchol spojenia športových vlastností a geniálnej práce s motorkou. Mimo trate je v prvom rade človek. Na rozdiel od niektorých „akože“ hviezd nemá problém prvý sa pozdraviť. Na pódium vždy vychádza so svojím malým synom. Manželka je prvá pod pódiom a veľakrát nechýbajú slzy. Je vidieť, že Stefan už má svoj vek, pretože na začiatku bol vraj úplne iný. Mal som možnosť sa s ním osobne pozhovárať. Potvrdil, že motorka bola donedávna pre neho absolútne všetkým. Pokiaľ sa mu nenarodil syn... Stefan Everts je obrovská osobnosť.
Znamená to, že Stefan Everts nemá hviezdne maniere?
Hviezdne maniere môže mať človek, ktorý je majstrom sveta 2-krát. Ak sa to niekomu podarí desaťkrát. Nerobí šport preto, aby mal hviezdne maniere. Nie je z tých, ktorí si vyžadujú neustále tľapkanie po ramene. Človek má však pred ním veľký rešpekt a úctu. Keď vidíte jeho vytrénované telo, hneď si uvedomíte, čo všetko sa za jeho úspechmi skrýva. Ťažká drina.
Závidia mu?
Všetci, ktorí nevedia, čo je drina a odriekanie.
Na Orave sa organizuje viacero motokrosových podujatí. Nie všetci vedia, že ste súčasťou „ligy majstrov“ v motokrose. Neoslovili ste niekoho z „našich“ na prípadnú spoluprácu?
V roku 2007 k nám pribudnú štyria ďalší Oravci, ktorých mená sa dozviete o rok. Dúfam, že budú šíriť dobrú povesť Oravy v zahraničí.
Vráťme sa k seriálu. Kto zo Slovákov sa zúčastňuje MX 1, prípadne MX 2?
V MX 2 je to Martin Kohút. Jazdí za anglický tím Wulfsport. Na Slovensku a v Čechách je absolútnou špičkou. V rámci majstrovstiev sveta MX 2 sa dostal do finále len dvakrát. Je to však veľký talent a je mladý. Má veľkú perspektívu niečo dosiahnuť. Potvrdilo sa to na Motokrose národov, kde aj jeho pričinením skončili Slováci o priečku pred Čechmi.

Skryť Vypnúť reklamu

V Európe sú dominantní Belgičania. Kto ešte?
Taliani a Francúzi. Okrem Európanov netreba zabúdať ani na Američanov. Svoje pozície potvrdili práve na Motokrose národov v anglickom Winchesteri. Pre nás usporiadateľov to bol absolútny vrchol. Na týchto pretekoch bola stotisícová divácka kulisa. Bolo zaujímavé sledovať súboje Američanov a spomínaných Belgičanov. Celkové prvenstvo získali pretekári spoza veľkej mláky, ktorí túto trofej vyhrávajú pravidelne.
Prečo sú v Európe na špici práve Belgičania?
Stále tam prší. Neustále jazdia na blate. (smiech)
Okrem motokrosu organizujete novú, rýchlo sa rozvíjajúcu disciplínu Supermoto. Čo to vlastne je?
Na Slovensku pozná túto disciplínu len veľmi málo ľudí. V Taliansku, Belgicku a v iných západných krajinách si rýchlo získava popularitu. Je to kombinácia motokrosu a klasickej jazdy na GP motorkách (cestná motorka). Približne 80 percent sa jazdí na ceste a zostávajúcich 20 percent je off road. Sú tam hladké gumy. V zákrutách jazdia pretekári šmykom. Je to mladý šport, ale aj naopriek tomu sme zaznamenali veľmi peknú návštevnosť.
Bežne vyberáte vstupné?
Samozrejme, ale presné čísla nepoznám.
Slováci majú informácie o množstve pretekov, ktoré nesúvisia s tým, čo organizujete. Viete vysvetliť rozdiel medzi MX 1, MX 2 a ostatnými podujatiami?
Našincovi je strašne ťažké vysvetliť, že na svete existuje len jedna absolútna špička pretekov, a to je tá, ktorú usporadúvame. Samozrejme, je to vplyvom médií. MX 1 a MX 2 sú „Olympom“ motokrosového sveta. Je výborné, že sme to my Oravci, ktorí sú jeho súčasťou. Ukazuje sa, že máme na to, aby sme sa dokázali presadiť aj v najsilnejšom prostredí, pretože seriál MX 1 a MX 2 videlo na televíznej obrazovke počas minulého roka 590 miliónov ľudí. Vysielali sme do 116 krajín sveta, z toho 70 krajín vysielalo v priamom prenose. Celkový počet vysielacích hodín v roku 2006 sa zastavil na čísle 702. Škoda, že sa seriál na Slovensku nevysielal tak, ako v ostatných krajinách.
Neplánujete rozšíriť seriál o ďalšie podujatia?
Myslím si, že nie. Predsa len - aj športovci sú len ľudia. Sedemnásť pretekov v motokrose je tak akurát.
Ste súčasťou nadnárodnej firmy, ktorá má výhradné práva pre usporadúvanie motokrosu na ďalších 25 rokov. Nechystáte ho zorganizovať aj na Slovensku?
Je to náš veľký sen. Nás, všetkých Slovákov v tíme. Veď prečo niečo také neusporiadať na Slovensku, keď to dokážu v českom mestečku Loket? Chcelo by to však už len nájsť silnejšieho investora, pretože motivácie, kontaktov a cenných skúseností máme na rozdávanie.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  2. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  3. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  4. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  5. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  6. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  7. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  8. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  9. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  10. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  1. Ľudia vymieňajú autá za elektrobicykle. Záujem v Trenčíne rastie
  2. Opäť štartuje projekt Futbal v meste
  3. Videli ste, čo sa stane s vašim SUV po 100.000 kilometroch?
  4. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  5. Atos stavia v Bulharsku nový špičkový superpočítač EuroHPC
  6. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  7. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  8. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  9. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  10. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 16 755
  2. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 12 937
  3. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 10 577
  4. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 8 424
  5. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 8 012
  6. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 7 193
  7. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 6 409
  8. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 6 364
  9. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov 6 260
  10. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel 5 974
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Opravená cesta v Oravskej Porube.

V pláne majú aj jej komplexnú rekonštrukciu.

19 h
Námestovskí dobrovoľní hasiči.

Sviatok svätého Floriána minulý týždeň oslávili hasiči na celom svete. Pozrite sa, aké máme na Orave hasičské zbory.

15. máj
Núdzový stav na Slovensku sa skončí uplynutím 14. mája.

Podľa vlády už nie je potrebný. Súčasťou je zrušenie zákazu vychádzania a zhromažďovania.

14. máj
V autobusoch spoločnosti ARRIVA je možné na Orave a Liptove platiť mobilom.

Novinka je ďalším benefitom v modernizácii verejnej dopravy. Má pomôcť prilákať cestujúcich na Orave späť do autobusov.

14. máj

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Záchranárov na miesto nešťastia spustil vrtuľník lanovou technikou.

16 h

Do známej celoslovenskej súťaže sa zapojilo rekordných 29 obcí zo siedmich krajov.

22 h

Miloš Jeseňák, primár oddelenia klinickej imunológie a alergológie Univerzitnej nemocnice Martin, tvrdí, že očkovanie je jediná cesta k zlepšeniu situácie. Bez neho môžeme rátať s ďalšou vlnou.

13. máj

Skúmať ho budú vedci zo Slovenskej akadémie vied. Ak sa to podarí, napíšu o ňom vedecký článok.

22 h

Už ste čítali?