ich význam. Mnohí ešte stále podliehajú predsudkom, že psychológ rovná sa psychiater a chodia za ním len duševne chorí ľudia. Navštívili sme preto Pedagogicko-psychologickú poradňu (PPP) v Námestove, aby sme sa o jej činnosti dozvedeli z prvej ruky.
„Všetky naše služby sú bezplatné a môžu ich využívať učitelia, rodičia, deti a mladí ľudia,“ informovala nás riaditeľka poradne Jana Tholtová. „Venujeme sa rôznym problémom od narodenia dieťaťa až po skončenie jeho prípravy na voľbu povolania. V tomto období sa môžu vyskytnúť rozličné ťažkosti u detí pri ich výchove a vzdelávaní. Môže to byť v oblastiach školskej zrelosti, ťažkostí v učení, v správaní. Ďalej to môžu byť ťažkosti v triednych skupinách súvisiace so vzťahmi medzi deťmi, medzi deťmi a pedagógmi, šikanovanie či drogové závislosti. Dosť často sa u detí objavujú pocity úzkosti, rôzne obavy, strachy, pretože je tu celospoločenský tlak na existenciu rodiny a s tým sú spojené mnohé ťažkosti u rodičov – tým pádom potom komplexne pomáhame celej rodine. Poskytujeme služby od konzultácií, cez poradenstvo až po rôzne terapeutické prístupy. Každý klient, rodič má iné požiadavky, preto sú služby šité na mieru, podľa toho, čo konkrétne dieťa potrebuje,“ hovorí o rozsahu a obsahu práce poradne J. Tholtová. Pracovníci poradne – psychológovia a špeciálni pedagógovia - spolupracujú s rodičmi, s učiteľmi a s riaditeľmi základných a stredných škôl. Osobitným špecifikom, ktorému sa v poradni venujú, je budúca voľba povolania a príprava na profesiu. „Zadávateľom a objednávateľom našich služieb môže byť rodič, učiteľ, ale môže to byť priamo aj mladý človek,“ pripomenula riaditeľka poradne.
Na poradňu v Námestove sa rodičia najčastejšie obracajú pri ťažkostiach detí s učením. „Tu môže byť rôzny problém – ako napr. hyperaktivita, znížená a rozptýlená koncentrácia pozornosti, špecifické poruchy učenia, ťažkosti so zapamätávaním a podobne. Okrem problémov v procese učenia sa často vyskytujú aj ťažkosti v správaní. Dieťa sa napríklad nedokáže primerane adaptovať na školské prostredie, alebo to môže byť záškoláctvo, krádeže, asociálne správanie. Dosť často je to šikanovanie a agresívne, neprispôsobivé správanie. Niekedy je to tiež pubertálne obdobie dieťaťa, keď ho rodičia ťažko zvládajú a dieťa si veľmi ťažko zvyká na pravidlá hry. Istým špecifikom sú osobnostné ťažkosti detí, ktoré vznikajú vplyvom rodiny, partie – to sú tie spomínané obavy, úzkosti, strachy, hľadanie zmyslu života a depresívne nálady. Tieto ťažkosti sa objavujú hlavne u stredoškolákov, kedy dieťa veľmi ťažko hľadá odpovede na rôzne otázky, ktoré mu víria hlavou,“ vysvetlila J. Tholtová. Počet klientov a záujemcov o služby PPP v Námestove v posledných rokoch stúpa. „Vždy tu bol záujem z pohľadu pedagógov, ale stúpol záujem aj z pohľadu rodiny a mladých ľudí. Už sa stretávame s tým, že keď sa mladý človek alebo žiak ôsmeho-deviateho ročníka dostane do určitej záťažovej situácie, signalizuje to, kontaktuje sa a príde.“
PPP v Námestove rozširuje a skvalitňuje svoje služby aj prostredníctvom projektov. Tak je to aj v prípade projektu s názvom „Inovatívne prístupy v kariérnom poradenstve žiakov základných škôl.“ Poradňa naň získala podporu z Európskeho sociálneho fondu, sekcie Ministerstva školstva SR. „Projekt má viaceré roviny,“ povedala riaditeľka. „Vypracovaná bola jednak metodika pre prácu psychológa so žiakom, ktorý sa rozhoduje v ôsmom a deviatom ročníku a vyberá si strednú školu. Ďalej bola vypracovaná metodika pre skupinový program, v rámci ktorého boli zaškolení špeciálni pedagógovia. Pozornosť pri tomto programe sa venuje deťom zo sociálne znevýhodneného prostredia. To znamená, kde je neúplná rodina, týranie, zneužívanie, kde je treba podporiť osobnostný rast dieťaťa, jeho sebavedomie. Tu si dieťa za pomoci dospelých musí najskôr vyriešiť tieto svoje ťažkosti, aby sa vedelo lepšie rozhodnúť, aké povolanie chce robiť. A napokon je to ešte vzdelávanie výchovných poradcov, aby vedeli poskytnúť adekvátne, objektívne informácie, aby mali prehľad o stredných školách a aby vedeli správne komunikovať smerom k rodičom a deťom.“ Projekt je podporený sumou vyše 6 mil. korún s tým, že sú doň zaangažované všetky pedagogicko-psychologické poradne v Žilinskom kraji. „Metodiky a inovatívne prístupy vypracované v projekte sa budú pilotne overovať vo všetkých poradniach kraja. Do programu budú zapojené všetky deti ôsmeho a deviateho ročníka v Žilinskom kraji. Hľadáme tak nové spôsoby práce, aby sa kariéra budovala efektívne a užitočne. Aby sme z ľudí nevytvárali nezamestnaných, ale aby sme im pomohli nájsť takú kariéru, ktorá im bude osobnostne vyhovovať a v ktorej budú cítiť sebarealizáciu a sebauplatnenie,“ dodala J. Tholtová.