prírody nevydala. „Z faktu, že nejaká cesta prechádza Chránenou krajinnou oblasťou Horná Orava v druhom stupni ochrany, priamo nevyplýva žiadny zákaz požívania solí alebo iného posypového materiálu,“ informoval nás M. Demko. „Že v CHKO je zákaz používať soli, sa už dlhšie drží v povedomí, rozprávajú o tom aj starostovia, ale nie je to tak. Možno je to len vhodná výhovorka na stav ciest,“ myslí si M. Demko. „Navyše zastavané časti samotných obcí sú mimo akýchkoľvek chránených území a stav ciest tam asi poznáte.“ M. Demko vie iba o vylúčení bežného chemického posypu v dvoch krátkych úsekoch, rádovo 100-metrových, a to pri Klinskom rašelinisku a v Oravskej Polhore pri lokalite so vzácnymi rašelinnými spoločenstvami. „Niežeby sme s používaním posypu chemickou soľou boli nadšení - má negatívny vplyv na vegetáciu okolo ciest, na okraje lesných porastov a zrejme aj na znečistenie vôd, ale z hľadiska bezpečnosti je to často nevyhnutné a reálne riešenie,“ tvrdí M. Demko.
Riaditeľ Správy a údržby ciest v Dolnom Kubíne, Jozef Oršuliak, pre našu redakciu povedal, že k operatívnemu plánu údržby ciest sa vyjadrujú aj pracovníci životného prostredia, ktorí ho každoročne odsúhlasujú. Podľa jeho slov chemický posyp sa v Námestovskom okrese uplatňuje na hlavnom ťahu Hruštín – Oravská Polhora. Cestári pri tom používajú soľ zmiešanú s prírodným kamenivom. „Kamenivo dovážame z Ludrovej v Liptove a v obmedzenom množstve tiež zo Širokej,“ uviedol J. Oršuliak. „Niektoré úseky ciest nesolíme, a to nielen z ekologických dôvodov, pretože sa nachádzajú v Chránenej krajinnej oblasti Horná Orava, ale aj z technologických dôvodov. Chemická soľ je účinná len do mínus 5 stupňov Celzia. Vo vyšších polohách, ako je napríklad Oravská Lesná či Mutné, nemá potrebné účinky. Naopak, stav na cestách tam soľ môže ešte zhoršiť. Soľte napríklad cestu na Slanú vodu, keď sa tam posypové vozidlo dostane len raz za deň,“ vysvetľuje J. Oršuliak. „Udržiavame 450 km ciest, nie je možné, aby sme boli hneď a stále všade. Navyše máme starý, opotrebovaný vozový park, pracovať s takýmito strojmi je trápenie,“ dodáva riaditeľ. Oravským cestárom treba uznať, že majú oveľa ťažšiu situáciu, ako ich kolegovia v južnejších častiach Slovenska. Najmä pri stálom a výdatnom snežení im naozaj niet čo závidieť.