Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky
VEDIA, ŽE PORUŠUJÚ ZÁKON, A AJ TAK HO PORUŠUJÚ, LEBO ICH NIKTO NEDOKÁŽE DOSTIHNÚŤ.

Oni majú motorky, ochranári iba nohy

To, čo hovorí Hviezdoslav v Hájnikovej žene o Rabčických rovniach a okolitých horách, už dávno neplatí. Tento kút severnej Oravy je síce ešte stále krásny, ale už nie nedotknutý a nie tichý. To, že sa aj v tejto oblasti ťaží drevo a stopy po tejto činnost


i sú očividné (napríklad na začiatku cesty Hviezdoslavovou alejou), by návštevník hádam mohol tolerovať. Ale že sa tam po poľných cestách s rámusom preháňajú cyklokrosové motorky a terénne štvorkolky, to je už naozaj priveľa. Presne toto sme v Rabčických rovniach zažili v nedeľu 22. októbra popoludní. Dovtedy príjemný zážitok z nádhernej jesennej scenérie originálnej krajiny v okolí Hviezdoslavovej hájovne pod Babou horou bol revom strojov celkom znehodnotený. A pritom sme sa pohybovali v chránenej krajinnej oblasti s vysokým stupňom ochrany. Podľa našich informácií podobné prípady vôbec nie sú výnimkou. V posledných rokoch sa terénne motorky, štvorkolky a v zime aj skútre stali pre istú skupinu ľudí módou. A táto móda sa rýchlo rozširuje.
Aké má s týmto problémom skúsenosti štátna správa a ochrana prírody, na to sme sa spýtali Miroslava Demka z pracoviska Obvodného úradu životného prostredia v Námestove a Róberta Trnku, riaditeľa ŠOP, Chránenej krajinnej oblasti (CHKO) Horná Orava.

Skryť Vypnúť reklamu

Vieme o tom, ale nič nezmôžeme
„Vieme o tomto probléme, ale nejaké špeciálne hlásenia o tom u nás nie sú,“ povedal nám M. Demko. „Tieto terénne motorky a štvorkolky nemajú značky. V tom, že nie je povinné, aby mali evidenčné čísla, vidím vážny problém. Keď prebehnú cez lúku alebo poľnú cestu, nedá sa zistiť, kto to vlastne je. Je to, samozrejme, protizákonné. Na území CHKO je zákaz pohybovať sa motorovými prostriedkami mimo určených ciest. Keď má vozidlo značku, takéto prípady sa dajú riešiť a aj ich na našom úrade riešime.“
Pýtame sa, ako vplýva hluk z takýchto motoriek na život zvierat v prírode. „Určite nie dobre. A nejde iba o chránené živočíchy, ako sú napríklad medvede, ale aj o poľovnú zver – jelene, srny a podobne,“ odpovedá M. Demko. Podľa neho by sa tento neduh dal obmedziť spoločnými akciami štátnej správy, ochrancov prírody a polície. Takýmto spôsobom by sa mohlo podariť prichytiť porušovateľov zákona priamo pri čine. „Mali by sa nad tým zamyslieť aj samotní občania a dohovoriť susedovi alebo chlapcom, ktorí to robia. A keď si nedajú povedať, tak by to mali pokojne nahlásiť a my to vyriešime – len musíme vedieť, koho postihnúť,“ dodal M. Demko.

Skryť Vypnúť reklamu

Začalo sa to na Strážovských vrchoch
„Tento problém sa začal na Slovensku objavovať asi pred desiatimi rokmi, v Strážovských vrchoch. Odvtedy sa o ňom začalo hovoriť aj v ochranárskych kruhoch,“ dozvedáme sa od riaditeľa CHKO Horná Orava Róberta Trnku. „Súviselo to so zvýšeným dovozom motokrosov, štvorkoliek a snežných skútrov na Slovensko. No a postupne sa to dostalo aj na Oravu. Nemáme s tým vôbec dobré skúsenosti, pretože motokrosári chcú jazdiť po extrémnych terénoch a tie sú väčšinou v chránených územiach. Takže sa nám dostávajú aj do tých najprísnejšie chránených častí – na Pilsko a na Babiu horu. Aj osobne mám s tým veľmi zlé skúsenosti, lebo chodím často do lesa. Človek ide v podvečer pozorovať vtáctvo alebo zvieratá a namiesto ručania jeleňa alebo spevu nejakého vtáka sa začnú ozývať motorky.“ R. Trnku sa pýtame, čo sa s tým dá robiť. „Členovia stráže prírody, a teraz myslím aj na profesionálnych pracovníkov štátnej ochrany prírody, môžu porušovateľa zákona zastaviť, identifikovať, uložiť mu blokovú pokutu na mieste, alebo predviesť na políciu, prípadne dať podnet na priestupkové konanie na obvodný úrad životného prostredia. Problém je ale v tom, že na nohách ho nedobehneme. Žiaľ, nie sme na to adekvátne vybavení. Takže účinok je prakticky nulový.“

Skryť Vypnúť reklamu

Riešenie existuje
R. Trnka si myslí, že v budúcnosti budú musieť mať motokrosy, štvorkolky a snežné skútre evidenčné značky, podľa ktorých by sa dali ich vlastníci identifikovať. „Veď na Oravskej priehrade musí mať v zmysle vyhlášky Štátnej plavebnej správy aj každá rybárska pramica označené meno a adresu majiteľa. Nehovoriac o tom, že motorové člny musia mať evidenčné čísla.“ V tejto súvislosti sa R. Trnkovi zdá čudné, že terénne motorky či štvorkolky takúto povinnosť nemajú. „S tým by mala niečo robiť naša legislatíva, pretože tento problém nám už prerástol cez hlavu. A to nielen vo vzťahu k nám ochranárom, ale nešťastní sú z toho aj poľovníci. To nie je iba porušovanie zákona, to je aj netolerancia týchto ľudí. Veď v lese majú záujmy viacerí – ochranári, poľovníci, rekreanti, ktorí si chcú oddýchnuť. A títo ľudia na to vôbec neberú ohľad.“ R. Trnka hovorí, že chápe aj záujmy motokrosárov. Podľa neho sa však dajú záujmy všetkých zladiť. V tomto prípade napríklad tak, že sa pre terénne motocykle vyčlení určitá vhodná lokalita. „A tam nech si aj krky lámu,“ uzatvára R. Trnka. Ale motokrosári o takéto riešenie dosiaľ nikoho nepožiadali.

Čo na to dopravný inšpektorát?
„Štvorkolky sa delia na dva kategórie: tie, ktoré evidencii podliehajú, a tie, ktoré jej nepodliehajú,“ povedal nám na margo pirátov na neevidovaných štvorkolkách riaditeľ Okresného dopravného inšpektorátu OR PZ Dolný Kubín Jozef Tabačák. „Štvorkolky, ktoré majú technickú spôsobilosť na premávku na pozemných komunikáciách podliehajú evidencii. Pokiaľ však ide o vyslovene terénnu štvorkolku, tá evidencii nepodlieha. No nesmie jazdiť na verejnej komunikácii, inak sa dopúšťa prehrešku, podliehajúceho priestupkovému konaniu. Majiteľ môže s takouto štvorkolkou jazdiť len v teréne, kde si ju prepraví na prívesnom vozidle. Ak však v teréne spôsobuje vodič takejto štvorkolky akúkoľvek škodu – či už v lesnom poraste, poľovníkom či družstevníkom – na to sa vzťahuje iná legislatíva. Je pravda, že identifikovať vodiča v helme a bez evidenčného čísla je problém. Dochytiť jazdca na terénnej štvorkolke s väčšou kubatúrou je ešte väčší problém, no polícia si s ním musí poradiť, najmä ak spôsobuje škody. A to aj za tú cenu, že si na to najme niekoho, kto štvorkolkárov dokáže pristihnúť pri čine a aj ho za pomoci podobnej techniky dochytiť. Takže ak napríklad družstevníkom zničia dotované pasienky či oziminový porast, družstvo by malo podať trestné oznámenie a ostatné je už na polícii, ktorá je povinná konať. Možno hovorím trochu sám proti sebe a kolegom, no stáť so založenými rukami a len sa prizerať vyčíňaniu štvorkolkárov či motorkárov – to naozaj nemôžeme.“

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. Päť chýb pri zateplení strechy
  6. Vitajte v postapokalyptickom svete
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  4. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  5. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  7. Úprava osobného motorového vozidla
  8. Important information for Brazilians living in Slovakia
  9. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  10. Vitajte v postapokalyptickom svete
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 863
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 690
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 12 968
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 690
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 939
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 577
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 089
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 580
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 489
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 331
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Koronavírus na Orave: zvyšok sa bude meniť podľa diania (minúta po minúte)

Na Orave sa začal pilotný projekt celoplošného testovania na Covid-19.

Testovanie na Covid-19.

Na Slovensku od soboty platí zákaz vychádzania

Oravcom a obyvatelia Bardejovského okresu majú oveľa prísnejšie podmienky pohybu mimo domova ako ostatní Slováci.

Od zajtra začína pilotné testovanie na Orave a v okrese Bardejov.

O stravenkovej petícii rokovali na ministerstve

Iniciátora petície Za zachovanie súčasnej platnej legislatívy v oblasti stravovania zamestnancov Ľubomíra Sečkára s jeho tímom prijala generálna riaditeľka sekcie práce Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR Danica Lehocká.

Na palubovke góly strieľa, na trávniku im zabraňuje

Martin Adamčík ťahá florbalový klub a hrá i futbal.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zoznam odberných miest v Dolnom Kubíne, Námestove, Trstenej a Tvrdošíne

Na Slovensku prebieha celoplošné testovanie na koronavírus. Pozrite si zoznam odberných miest na Orave.

Zamestnanec reťazca: Mali sme pozitívnu kolegyňu, musel som ísť aj tak do práce

Aké pocity zažívajú ľudia z prvej línie, sme zisťovali od zamestnanca nemenovaného obchodného reťazca.

Od soboty bude platiť na Slovensku zákaz vychádzania, sú aj výnimky

Pre žiakov druhého stupňa základných škôl sa v pondelok začína dištančné vyučovanie.

Už ste čítali?