sa pre neho stali predovšetkým preteky v Poľsku, kde sa jazdilo na piesku. Holandský pretekár, s ktorým sa Štefan „bil“ o bronzovú pozíciu v rámci majstrovstiev Európy, nad ním zvíťazil. Tým odsunul slovenskú hviezdu v celkovom poradí na nelichotivú štvrtú priečku.
Už sedem rokov profesionál, dnes pretekár Expres Dynamax teamu, si najväčšiu „bombu“ pre fanúšikov motokrosu prichystal na začiatok budúceho roka. Ako všetci vedia, v tom čase sa začína najväčšie motoristické podujatie na svete - Rallye Paris - Dakar.
Viacero špecifických faktorov spojených s týmto megapodujatím je výzvou pre každého nadšenca motorizmu. Víťazstvom na Rallye Paris - Dakar sa stávate v motoristickom športe nesmrteľným. Tak ako Karel Loprais v kamiónoch, Ari Vatanen a Jackie X na autách, sú mená Stephane Peterhansel a Fabrizio Meoni na motorke doslova modlami.
Mama si zvykla
Od 6. januára sa Štefan Svitko v spoločnosti svojho otca, Romana Repa a Jozefa Očenáša z Banskej Bystrice vydá na púť trasy tohtoročnej Rallye. Zatiaľ ako hobby jazdec. Dôvod je jasný. Skúseností v saharskej púšti nie je nikdy dosť. Niekoľkonásobnému víťazovi Fabriziovi Meonimu sa v minulom ročníku prihodilo smrteľné zranenie. Obetí na najväčších etapových pretekoch sveta neustále pribúda. Zvlášť medzi motorkármi. Aj keď technika zaznamenáva neustály pokrok, zákony fyziky sú stále nad ňou. „Pri jazde na motorke je riziko zranenia ďaleko vyššie ako v kabíne auta. Napriek tomu jazda na motorke vo mne kumuluje také množstvo adrenalínu, ktoré by som inde nezažil. Mama sa o mňa bojí pred každými pretekmi, ale za tie roky sa dá zvyknúť aj na strach,“ tvrdí Štefan.
Je pravda, že v saharských dunách pri rýchlosti takmer 150 km/h umierali prevažne motokrosári. Neustály nápor na fyzickú kondíciu, keď musí byť jazdec neustále na stúpačkách, a nesmierna teplota kladú vysoké nároky aj na stroje. Viackrát sa stalo, že pretekárom zlyhal stroj a museli prežiť nehostinnú a chladnú noc v púšti. Namiesto „dobrého“ rádia počúvali vytie miestnych hyen. Navigácia na takýchto pretekoch je jedným z najdôležitejších aspektov. Pri používaní navigačného systému GPS sa zdá, že sa nemôže nič stať. Problémy s navigáciou však mal aj taký skúsený jazdec, akým je Jaroslav Katriňák. Práve legendárny Jaroslav Katriňák bude na Rallye Paris - Dakar hájiť slovenské farby oficiálne. Ešte ani raz sa najlepšiemu motokrosárovi nepodarilo dôjsť do cieľa. Aj to svedčí o tom, aké náročné sú tieto preteky.
Výzva
Pre mladého Žaškovčana je účasť na „Dakare“ výzvou. „Byť majstrom sveta v motokrose a zvíťaziť na Rallye Paris - Dakar je niečo odlišné. Príkladom bol majster sveta v motokrose Rakúšan Heinz Kinigardner. Na „Dakare“ jazdil neustále vpredu, ale ani raz preteky nedokončil. Rallye Paris - Dakar si vyžaduje absolútne poznanie stroja a jeho symbiózu s ním. Ani Svitkovci nechcú nič podceniť. Zaopatrili si 25 litrové nádrže na pohonné látky. Zároveň akceptujú mentalitu miestnych kmeňov, ktoré nepatria k najbohatším „sortám“ spoločnosti na našej planéte. „Človek nikdy nevie, čo môže vyvstať z týchto ľudí. Krádeže v týchto lokalitách sa v minulosti stávali bežným javom,“ dodáva Štefan.
Epilóg za sezónou 2006
Štefan Svitko strávil počas sezóny 2006 okolo 400 tréningových hodín na motorke. K tomu je potrebné prirátať rozvoj všeobecnej pripravenosti. Počas celého motokrosového diania v tomto roku sa pozornosť fanúšikov upierala na súboje mladého Žaškovčana a skúseného Jaroslava Katriňáka. Po rýchlostnej stránke sa Štefan Svitko na bývalého majstra sveta v šesťdňovej dotiahol. V enduro vložkách - jazdiacich na 7 minút, bol Oravec počas celého roka lepší. Jaroslav Katriňák dominoval v pretekoch country crossu, ktoré sa jazdia na dve hodiny. Skúsenosti slovenskej legendy sú v tomto ohľade nezaplatiteľné a Štefana Svitka porážal.
Nadchádzajúca sezóna sa začína pre Štefana Svitka veľkolepo na Rallye Paris - Dakar. Jej úspešný koniec závisí od viacerých faktorov. Štefanov potenciál je v jeho veku zárukou dobrých výsledkov do budúcnosti.
Autor: tb