dí speváci, poslucháči a absolventi bratislavského konzervatória a Vysokej školy múzických umení v réžii Jaroslava Pehala. Ako nám režisér prezradil, divadlo sa predstavuje žiakom základných škôl po celom Slovensku pri príležitosti Mozartovho roka 2006, kedy si pripomíname 250. výročie narodenia tohto velikána klasickej hudby.
Deti sa nenúteným spôsobom počas divadelného predstavenia dozvedeli veľa zaujímavého – napríklad že Mozart, jeden z najväčších géniov hudobného sveta, bol rodeným umelcom už v detskom veku. Techniku hry na klavíri a husliach mu priblížil otec Leopold, profesionálny huslista. Kompozíciu Mozart neštudoval vôbec a prvé skladby napísal už ako päťročný, šesťročný bol vynikajúcim klaviristom a improvizátorom. Spolu so sestrou Nanerl Wolfgang koncertoval po celej Európe a koncerty geniálneho dieťaťa vyvolávali úžas a nadšenie.
Sedemročný Mozart skomponoval prvú symfóniu, desaťročný prvé oratórium a dvanásťročný skomponoval operu Bastien a Bastienka. V Ríme sa mu podarilo neuveriteľné, po dvoch počutiach spamäti presne znotoval Allegriho skladbu Miserrere a pápež ho vymenoval rytierom Rádu zlatej ostrohy. Po návrate sa Mozart zamestnal u salzbugského arcibiskupa Colloreda, ktorý však nemal pochopenie pre jeho umenie. Odmietal mu koncertné cesty a nemilosrdne ho ponižoval. Hudba v Mozartových operách je spevne hravá, dokázal najvážnejšie veci „vyrozprávať“ ľahko a so smiechom. Čím ťažší bol jeho život, tým veselšie boli jeho melódie.
Ambíciou novátorského projektu predstaviť deťom svet opery a spevohry, na ktorý sa podujali mladí operní speváci, je priblížiť Mozartovu hudbu tým, ktorým je svojou povahou najviac určená – našim deťom. Mozartova hudba má podľa najnovších muzikoterapeutických výskumov blahodarný vplyv na rozvoj osobnosti dieťaťa, jeho vnímania a otvorenia sa hodnotám krásna a ľudského dobra. Nečudo, že v niektorých pôrodniciach je dokonca reprodukovaná hudba W. A. Mozarta novorodencom už niekoľko hodín po narodení.
Spevohra Bastien a Bastienka môže byť najbližšia školákom, pretože ju Mozart skomponoval v ich veku.
Zapojenie detí do deja, krásne historické kostýmy, pútavý dej plný humoru a životnej múdrosti ako aj viacročné skúsenosti režiséra predstavenia s podobnými predstaveniami v Nemecku a Rakúsku sú zárukou úspechu u detí i pedagogických pracovníkov. Inak tomu nebolo ani na Orave. Deti v Habovke spolupracovali s hercami ako s rovnocennými partnermi, spočiatku síce nesmelo, ale potom stále živšie a živšie. Na počudovanie im vôbec nevadilo, že väčšinu deja herci odspievali ako v opere.
Deti sa dobre zabavili nad počínaním mládenca Bastiena, zasnúbeného s Bastienkou, ktorý sa však rád poobzerá aj za inými dievčatami, najmä zo vznešenejších kruhov. Ani do ženenia sa mu príliš nechce. Bastienka je z toho nešťastná a nechápe, prečo je to tak, veď Bastiena má rada, snaží sa kvôli nemu pekne obliekať, pekne sa k nemu správať... „Nie, nie,“ hovorí jej priateľ a kúzelník Colas, ktorého poprosila o radu: „Buď k nemu odmeraná a hlavne – aj ty sa obzeraj po iných, veď pred tým, koho najviac ľúbiš, musíš utekať, aby mu bolo vzácne tvoje srdce!“ Je to tak?, zaznela v Habovke otázka z javiska do hľadiska. Áno! Nie! Zneli odpovede...
No stalo sa ako povedal Colas: Bastienka sa zmenila na nepoznanie a Colas navyše prezradil Bastienovi, že jeho milá má „iného“, čo vraj vyčítal z knihy kúziel. Bastien je zdesený a ihneď túži vrátiť sa k Bastienke a vziať si ju za ženu. Tá ešte na radu Colasa Bastiena chvíľku „naťahuje“, avšak čoskoro ruka v ruke všetko šťastne končí svadbou.
Predstavenie, ktoré je dostupné každej škole na Slovensku v kvalitnom podaní vynikajúcich hercov a spevákov, je možné zaplatiť kultúrnymi poukazmi Ministerstva kultúry SR.
Autor: mp