Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Už sa nikto v autobuse neprepadne

Námestovo – Slovenská autobusová doprava na Orave bola na tom pred časom už tak zle, že jej chýbalo viac ako 30 miliónov korún. A nielen Orava. Ako povedal generálny riaditeľ SAD Liptovský Mikuláš, a. s. Ladislav Hološ, nebola jediná.


Veď kým bolo financovanie prímestskej autobusovej dopravy v rukách štátu, na celé Slovensko smerovali do SAD-iek dotácie vo výške 1,2 – 1,3 mld. korún ročne, pričom len 5 najväčších miest „zhltlo“ zo štátnej pokladne 1,5 mld. korún. Situácia sa vylepšila až po prechode kompetencií štátnej správy na samosprávne kraje a samosprávy.
„Keď sa závody SAD zlučovali pod Liptovský Mikuláš, mnohé autobusy na linkách jazdili už len „silou vôle“, mnohé dokonca bez STK. Aj teraz slúžia ešte autobusy, staršie ako 20 rokov. Mnohé majú najazdené cez milión kilometrov,“ povedal nám Ladislav Hološ v utorok 1. augusta krátko po tom, ako odovzdal Oravcom do prevádzok v Námestove, Dolnom Kubíne a v Trstenej 8 novučičkých autobusov v hodnote viac ako 30 miliónov korún. Štyri stroje vyrazili vzápätí na linky v Námestovskom okrese, dva do okresu Dolný Kubín a dva budú slúžiť v stredisku v Trstenej. Pri preberaní nových autobusov nechýbali ani starostovia okrajových obcí, do ktorých budú mať nové stroje denne namierené: Oravskej Lesnej, Mutného, Suchej Hory, Zuberca či Bobrova. Nechýbali ani poslanci ŽSK František Poleta, Jozef Djubek a Jozef Straka, ktorý je súčasne členom komisie dopravy ŽSK.

Skryť Vypnúť reklamu

Spýtali sme sa Ladislava Hološa, čím je autobusová doprava na Orave špecifická. „Hlavne tým, že nikde na Slovensku nie je taký veľký pretlak súkromných autobusových prepravcov, ako na Orave. Väčšinou „vyberú z koláča všetky hrozienka“, jazdia predovšetkým v špičke a ostatok nechajú nám. Občas sa stane, že súkromník nejde presne podľa grafikonu, mešká 5 – 10 minút takmer do času, keď má odchod autobus SAD. Ak by náš autobus prišiel na zastávku skôr a skôr aj odišiel, zaplatíme pokutu. Súkromník však za takéto počínanie nezaplatí nič. Aj takéto medzery musíme ešte v spolupráci s odborom dopravy ŽSK „vychytať“. Verím, že bývalý župan aj s vedúcim odboru dopravy, obaja Oravci, chceli pomôcť regiónu, kde autobusy prepravia obrovské množstvo cestujúcich. Preto vytvorili súkromníkom na Orave také podmienky, aké nemajú nikde inde. V ostatných regiónoch, kde súkromníci začínali podľa rovnakých pravidiel, ako SAD-ky, nevydržali to viac ako 2 roky. Veľký škrt cez rozpočet nám urobilo aj zvýšenie DPH, hlavne kvôli tomu sme v ostatných rokoch dosahovali miliónové straty.“
„Musím sa zastať súkromných prepravcov,“ povedal nato Jozef Djubek. „V tohtoročnom rozpočte ŽSK, ak si dobre spomínam, sme schválili SAD Liptovský Mikuláš dotáciu vo výške 49 miliónov a žilinskej SAD-ke 60 miliónov. Súkromníci nedostávajú nič, žijú len z toho, čo si zarobia. Takže z hľadiska samosprávneho kraja sú lacnejší. Vytvárajú konkurenčné prostredie, ktorému sa netreba vyhýbať, naopak, treba ponúknuť zákazníkovi lepšie služby a tým si ho pritiahnuť. Možnosti na to máte.“

Skryť Vypnúť reklamu

„Sme bežci na dlhé trate, ponúkame zákazníkovi kvalitu a lepšie vybavené autobusy. Nejde to naraz, ale aj odovzdanie týchto autobusov je signálom, že to ide. Ďalšie autobusy na Orave dostane aj mestská doprava v Dolnom Kubíne,“ potvrdil nastupujúci trend lepších služieb cestujúcim Ladislav Hološ. Pri stabilizácii podniku SAD Liptovský Mikuláš zrušila pol milióna kilometrov liniek na rok. „V okrajových obciach „vypadli“ spoje hlavne cez víkendy, no postupne „naskakujú“ opäť,“ skonštatovala starostka Bobrova Viera Namislovská.
„Autobusy sú konštruované tak, že v nich vyčnieva minimum vybavenia a všetko je pevne ukotvené. Sedadlá sú tiež zo špeciálnych materiálov, aby sa čo najmenej poškodzovali. Napriek tomu sa vandalom nevyhneme, hlavne mládež často dokáže zničiť aj nezničiteľné,“ hovorí vedúci dopravy prevádzky Námestovo Tomáš Gálik. „No máme takú skúsenosť, že v poslednej dobe sa rodičia mladých vandalov ani veľmi nebránia nahradiť škodu, ktorú preukázateľne spôsobila ich ratolesť.“
Riaditeľ dopravného úseku Jozef Kendera dodáva: „Niektoré autobusy boli už naozaj v strašnom stave. V minulosti sa nám napríklad stalo, že istá staršia pani, ako kráčala uličkou autobusu, zrazu sa prepadla cez podlahu. Našťastie, autobus stál. V inom autobuse sa zas viezli deti - a len čo zo zadnej časti vystúpili, strelila zadná pneumatika a sedadlo vystrelilo až na strop autobusu. Ani myslieť nechcem, čo všetko sa mohlo stať, keby deti neboli tesne predtým vystúpili. Našťastie, takéto starosti už nemáme, vďaka rozumnému hospodáreniu sa podniku darí postupne obnovovať autobusový park tak, aby k podobným nehodám nemohlo dôjsť.“

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  4. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  5. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  6. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  7. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  8. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  9. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  10. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 29 540
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 26 910
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 023
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 487
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 477
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 073
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 512
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 461
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 329
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 4 971
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Naša ponuka pre školy: Toto máme pre menších školákov

V oboch pracovných zošitoch je veľa logických a zábavných úloh pre deti.

Mimoriadny projekt siete regionálnych týždenníkov MY.

Bolo síce krásne, ale mrazivo. Tu je pár fotiek

Fotovýlet okolo Oravskej priehrady.

Pohľad na stromy pod snehom.

Odberné miesta na antigénne testovanie na Orave

Zoznam miest pribežne dopĺňame.

Obce a mestá postupne zriaďujú miesta na testovanie na Covid-19.

V Dolnom Kubíne otvoria nové miesta na antigénne testovanie

Zriadia ich v častiach Kňažia, Záskalie, Banisko, Medzihradné, Staré mesto, sídliská Brezovec a Bysterec.

Čaká nás ďalšie kolo testovania.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia pátra po Ľubošovi Blahovi

Policajti hľadajú Ľuboša Blahu z Hornej Vsi.

Frajeri jazdili autom po zamrznutej priehrade, prelomil sa ľad

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

Prehľad: Kde sa môžete dať otestovať

Ľudia môžu využiť aj testovacie miesta v blízkom okolí.

Už ste čítali?