Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Už sa nikto v autobuse neprepadne

Námestovo – Slovenská autobusová doprava na Orave bola na tom pred časom už tak zle, že jej chýbalo viac ako 30 miliónov korún. A nielen Orava. Ako povedal generálny riaditeľ SAD Liptovský Mikuláš, a. s. Ladislav Hološ, nebola jediná.


Veď kým bolo financovanie prímestskej autobusovej dopravy v rukách štátu, na celé Slovensko smerovali do SAD-iek dotácie vo výške 1,2 – 1,3 mld. korún ročne, pričom len 5 najväčších miest „zhltlo“ zo štátnej pokladne 1,5 mld. korún. Situácia sa vylepšila až po prechode kompetencií štátnej správy na samosprávne kraje a samosprávy.
„Keď sa závody SAD zlučovali pod Liptovský Mikuláš, mnohé autobusy na linkách jazdili už len „silou vôle“, mnohé dokonca bez STK. Aj teraz slúžia ešte autobusy, staršie ako 20 rokov. Mnohé majú najazdené cez milión kilometrov,“ povedal nám Ladislav Hološ v utorok 1. augusta krátko po tom, ako odovzdal Oravcom do prevádzok v Námestove, Dolnom Kubíne a v Trstenej 8 novučičkých autobusov v hodnote viac ako 30 miliónov korún. Štyri stroje vyrazili vzápätí na linky v Námestovskom okrese, dva do okresu Dolný Kubín a dva budú slúžiť v stredisku v Trstenej. Pri preberaní nových autobusov nechýbali ani starostovia okrajových obcí, do ktorých budú mať nové stroje denne namierené: Oravskej Lesnej, Mutného, Suchej Hory, Zuberca či Bobrova. Nechýbali ani poslanci ŽSK František Poleta, Jozef Djubek a Jozef Straka, ktorý je súčasne členom komisie dopravy ŽSK.

Skryť Vypnúť reklamu

Spýtali sme sa Ladislava Hološa, čím je autobusová doprava na Orave špecifická. „Hlavne tým, že nikde na Slovensku nie je taký veľký pretlak súkromných autobusových prepravcov, ako na Orave. Väčšinou „vyberú z koláča všetky hrozienka“, jazdia predovšetkým v špičke a ostatok nechajú nám. Občas sa stane, že súkromník nejde presne podľa grafikonu, mešká 5 – 10 minút takmer do času, keď má odchod autobus SAD. Ak by náš autobus prišiel na zastávku skôr a skôr aj odišiel, zaplatíme pokutu. Súkromník však za takéto počínanie nezaplatí nič. Aj takéto medzery musíme ešte v spolupráci s odborom dopravy ŽSK „vychytať“. Verím, že bývalý župan aj s vedúcim odboru dopravy, obaja Oravci, chceli pomôcť regiónu, kde autobusy prepravia obrovské množstvo cestujúcich. Preto vytvorili súkromníkom na Orave také podmienky, aké nemajú nikde inde. V ostatných regiónoch, kde súkromníci začínali podľa rovnakých pravidiel, ako SAD-ky, nevydržali to viac ako 2 roky. Veľký škrt cez rozpočet nám urobilo aj zvýšenie DPH, hlavne kvôli tomu sme v ostatných rokoch dosahovali miliónové straty.“
„Musím sa zastať súkromných prepravcov,“ povedal nato Jozef Djubek. „V tohtoročnom rozpočte ŽSK, ak si dobre spomínam, sme schválili SAD Liptovský Mikuláš dotáciu vo výške 49 miliónov a žilinskej SAD-ke 60 miliónov. Súkromníci nedostávajú nič, žijú len z toho, čo si zarobia. Takže z hľadiska samosprávneho kraja sú lacnejší. Vytvárajú konkurenčné prostredie, ktorému sa netreba vyhýbať, naopak, treba ponúknuť zákazníkovi lepšie služby a tým si ho pritiahnuť. Možnosti na to máte.“

Skryť Vypnúť reklamu

„Sme bežci na dlhé trate, ponúkame zákazníkovi kvalitu a lepšie vybavené autobusy. Nejde to naraz, ale aj odovzdanie týchto autobusov je signálom, že to ide. Ďalšie autobusy na Orave dostane aj mestská doprava v Dolnom Kubíne,“ potvrdil nastupujúci trend lepších služieb cestujúcim Ladislav Hološ. Pri stabilizácii podniku SAD Liptovský Mikuláš zrušila pol milióna kilometrov liniek na rok. „V okrajových obciach „vypadli“ spoje hlavne cez víkendy, no postupne „naskakujú“ opäť,“ skonštatovala starostka Bobrova Viera Namislovská.
„Autobusy sú konštruované tak, že v nich vyčnieva minimum vybavenia a všetko je pevne ukotvené. Sedadlá sú tiež zo špeciálnych materiálov, aby sa čo najmenej poškodzovali. Napriek tomu sa vandalom nevyhneme, hlavne mládež často dokáže zničiť aj nezničiteľné,“ hovorí vedúci dopravy prevádzky Námestovo Tomáš Gálik. „No máme takú skúsenosť, že v poslednej dobe sa rodičia mladých vandalov ani veľmi nebránia nahradiť škodu, ktorú preukázateľne spôsobila ich ratolesť.“
Riaditeľ dopravného úseku Jozef Kendera dodáva: „Niektoré autobusy boli už naozaj v strašnom stave. V minulosti sa nám napríklad stalo, že istá staršia pani, ako kráčala uličkou autobusu, zrazu sa prepadla cez podlahu. Našťastie, autobus stál. V inom autobuse sa zas viezli deti - a len čo zo zadnej časti vystúpili, strelila zadná pneumatika a sedadlo vystrelilo až na strop autobusu. Ani myslieť nechcem, čo všetko sa mohlo stať, keby deti neboli tesne predtým vystúpili. Našťastie, takéto starosti už nemáme, vďaka rozumnému hospodáreniu sa podniku darí postupne obnovovať autobusový park tak, aby k podobným nehodám nemohlo dôjsť.“

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Home (ale aj) Office
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Zelená Bratislava
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Záujem o akcie Pilulky prekonal naše očakávania
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Ruža zmeny
  5. Úpravy automobilov pre ZŤP
  6. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  7. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  10. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 27 579
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 23 354
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 162
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 876
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 606
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 381
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 792
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 143
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 948
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 620
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Zosuv ohrozoval cestu aj železnicu. Takto to riešia

Premávka na ceste medzi Bzinami a Medzibrodím nad Oravou bude obmedzená do konca roka.

Oprava zosuvu na ceste medzi Bzinami a Medzibrodím nad Oravou.

ONLINE DISKUSIA: Môže byť Žilina moderné a životaschopné mesto?

Ako dostať Žilinu na mapu moderných miest? Má krajské mesto priestor na rozširovanie? Aj tieto témy odznejú v LIVE diskusii už v stredu o 9. hodine na FB Žilina na Facebooku.

Veľké testovanie Slovákov začne na budúci víkend na Orave

Testovanie bude bezplatné, ale zatiaľ nie je rozhodnuté, či bude povinné alebo dobrovoľné.

Vzorky na antigénne testy odoberú výterom z nosohltana.

Atléti ešte stihli doma súťažiť

Pre obavu zo šírenia COVID-19 viacerí pretekári neprešli.

Simona Kereškényiová doma ovládla kategória junioriek.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Najviac nakazených pribudlo v Košiciach a v okrese Čadca

Nedeľňajší rekord sa vyšplhal na číslo 860.

V Nitre pribudli hospitalizovaní aj mŕtvi. Ohniská na Borovej stráži polícia

Viac ako dve tretiny reprofilizovaných lôžok pre COVID pacientov sú obsadené. Vytvoria ďalšie.

Nedeľný rekord. V Trenčianskom kraji pribudlo 104 pozitívne testovaných

Laboratóriá na Slovensku otestovali 5 025 vzoriek, celkový počet pozitívnych bol 860.

KORONAVÍRUS: Žilina hlási menej nakazených, Čadca medzi najhoršími

V nemocniciach je hospitalizovaných 638 pacientov.

Už ste čítali?