ch boli ich učitelia Magdaléna Zmarzláková a zástupca riaditeľa Ľudovít Mačor.
RoboCup je súťaž v programovaní lega. Žiaci základnej školy sa zúčastnili súťaže v kategórii Tanec robotov. „Traja žiaci našej školy – Andrej Lenčucha, Ivan Zaťkuliak a Andrej Železňák naprogramovali roboty z lega, ktorých úlohou bolo tancovať na javisku s rozmermi približne 10 krát 5 m. Dôležité bolo zostrojiť a rozostaviť vlastnú scénu a kostýmy pre roboty aj samotných súťažiacich. Vedeli sme, že porota bude svoju pozornosť sústreďovať na stavbu a programovanie robotov, choreografiu tanca, kostýmy, pobavenie, ale hlavne efektívne využitie senzorov,“ hovorí Magdaléna Zmarzláková. Učiteľka vedie nepovinný predmet Práca s počítačom – Špecializácia programovania lega už 5 rokov, má za sebou skúsenosti na celoslovenskej súťaži RoboCup. So svojimi žiakmi sa každý rok umiestňovali v tejto súťaži na popredných miestach, minulý rok ju zavŕšili víťazstvom, ktoré im otvorilo cestu na svetové finále. Nemohli sa ho však zúčastniť, pretože sa konalo v japonskej Osake a nepodarilo sa im načas získať sponzora, bez ktorého bola účasť na súťaži nemysliteľná.
Na tohtoročnú súťaž, ktorá sa konala v marci v Starej Turej sa žiaci intenzívne pripravovali dva mesiace. „Najviac času chlapci strávili pri programovaní robotov, kde bolo potrebné vymyslieť a naprogramovať čo najviac tanečných krokov pri využití čo najlepšej synchronizácie. Na začiatku tanca využili napríklad zvukový senzor, ktorý bol pripevnený na robotovi hrajúcom na bongách. Ako začala hrať hudba, zvukový senzor spôsobil zapnutie dotykových senzorov na tanečníkoch, ktorí hneď začali tancovať,“ vysvetľuje M. Zmarzláková. Výborný nápad – ostrov, obkolesený morom, na ktorom sa nachádzali palmy, ohník a ďalšie rekvizity, pripomínajúce život na ostrove. Okolo ostrova sa rozprestieralo more, vyjadrené modrou látkou na ňom loď postavená z lega so slovenskou vlajkou, ktorá dopĺňala základnú scénu. Tou boli hráč na bongách a dvaja tanečníci – roboti. Počas súťažných 5 minút prebiehajúca projekcia o Slovensku, Orave, Trstenej a súťažiaci, oblečení v čiernom a v pareu okolo bokov, hrajúci na skutočných bongách, znásobili účinok vystúpenia, a nielen na porotu. (Mesiac trénovali hru na bongách). Do detailov vypracovaná scéna, ktorú dolaďovať pomohli niekoľkí kolegovia – učitelia, zaujala na celoslovenskej súťaži. Prvé miesto, ktoré si kolektív odniesol bol znásobený radosťou, že tohtoročné svetové finále sa konalo v nemeckých Brémach. „Podarilo sa nám zohnať sponzorov, ale dá sa povedať, že sme si spočiatku veľmi neverili. Keď sme prešli základnou kvalifikáciou i cez semifinále, už to bolo lepšie. A keď sme boli vyhlásení za víťazov z 24 tímov celého sveta, boli sme šťastní. Radosť bola o to väčšia, že sme súťažili v kategórii stredoškolákov, pretože dvaja z chlapcov už mali 15 rokov,“ pokračuje M. Zmarzláková.
„Nás programovanie baví, staviame lego na vyššej úrovni, je to hra s učením. A hoci sme tomu venovali týždne, neľutujeme. Súťaž nám pomohla sa dostať do sveta,“ zhodujú sa všetci chlapci.
„Byť najlepší na svete a v tejto oblasti je pre nás úspechom, chlapci pracujú s vyspelými technológiami, dajú sa robiť úžasné veci, pri ktorých sa rozvíja okrem iného tak prepotrebné tvorivé myslenie. Určite sa v budúcom roku zúčastníme súťaže, radi by sme obhájili vlaňajší i tohtoročný úspech na Slovensku, ktorý je vstupenkou na svetovú súťaž, ktorá je v americkej Atlante. Možno, po týchto úspechoch sa nám budú ľahšie hľadať sponzori,“ dodáva. M. Zmarzláková.