šte očakávať? Na tému zvyšovania cien chleba a pečiva a aktuálnych problémov pekárov sme sa rozprávali s Milanom Rusinom z Dolného Kubína, predsedom Zväzu pekárov, cukrárov a cestovinárov na Slovensku.
Vzrastú v najbližšom období ceny chleba a pečiva?
V najbližšom období nie, ale predpokladám, že do konca roka sa ceny pekárskych výrobkov na celom Slovensku budú musieť zvýšiť. Aj ceny nákladov, teda surovín, energií a pohonných hmôt totiž neustále rastú. Navyše, ceny pekárskych výrobkov sú momentálne stabilné, alebo z dôvodu tlaku veľkých obchodných reťazcov dokonca klesajú, preto si myslím, že pôjdu hore.
O koľko?
O desať až pätnásť percent.
S akými problémami sa v súčasnosti pekári najviac potýkajú?
Je to predovšetkým postavenie obchodných reťazcov, ktoré sa so zámerom dotiahnuť do svojich supermarketov každý deň čo najviac ľudí, snažia získať výhodu pred iným systémom reťazcov aj na úkor pekárov. Jestvuje len veľmi málo sortimentov, ktoré zákazník kupuje každý deň. Jedným z nich sú chlieb a pečivo. To sú produkty, ktoré pri ich priaznivej cene ľudí do toho ktorého obchodu pritiahnu. Pekárov teda najviac trápi otázka konkurenčného boja s obchodnými reťazcami.
Cítiť výrazne ich tlak aj na Orave?
U nás majú svoje zastúpenie spoločnosti Tesco a Billa. Musím však pripomenúť, že napríklad Tesco, ktoré sa nachádza v Dolnom Kubíne, sa voči nám správa veľmi korektne a dohodnuté obchodné podmienky dodržiava.
Odolávajú u nás prítomnosti veľkých obchodných reťazcov lepšie väčšie pekárne?
Situácia v obchodných reťazcoch sa týka každého, kto vyrába pekárske výrobky. Ich rozvojom registrujú otrasy v odbyte všetci pekári, bez ohľadu na to, či sú veľkí, alebo malí. Záleží na tom, kto a ako rýchlo sa dokáže adaptovať na nové podmienky.
O aké pekárske výrobky je v súčasnosti zo strany spotrebiteľov najväčší záujem?
Pretrváva záujem o chlieb a rožky. Čoraz viac sa však spotreba obracia k výrobkom racionálnej výživy, teda celozrnným výrobkom, ale aj výrobkom, ktoré sú na trhu novinkami. Tu treba podotknúť, že mnoho ľudí pokladá za zdravé všetko to, čo je čierne, respektíve má tmavú farbu, čo ale nie je pravda. Tieto výrobky nemusia byť výrobkami racionálnej výživy. Celozrnné potraviny v sebe nesú väčšie percento „racionality“. Takže nie tmavé, ale celozrnné.