tiky v 8. B triede na Základnej škole Brehy v Námestove. Matematikárku Zdenku Veljačikovú ešte na jeseň zaujal grantový program Matematika nie je strašiak, vyhlásený n. f. Konto Orange.
„Chcela som pútavou a zábavnou formou žiakov primäť, aby si zapamätali aj vzorce a definície, ktoré sa len veľmi neradi učia, ale ktoré nevyhnutne potrebujú pri Monitore a na prijímacích skúškach na stredné školy. A súčasne aby pochopili niektoré logické súvislosti algebry či geometrie,“ hovorí Zdenka Veljačiková. Prvé sme si vyskúšali pexeso. Verte, nie je to nič jednoduché, pretože nejde o hľadanie rovnakých obrázkov, ako v známej detskej hre. Treba odokryť najprv kartičku so vzorcom a ku nej nájsť definíciu, alebo naopak. Jeho súčasťou je napríklad aj premieňanie jednotiek SI sústavy z väčších na menšie a naopak. Domino funguje podobným spôsobom: ak žiak vyrieši úlohu na predchádzajúcej kocke, vie nájsť tú ďalšiu pravú kocku, ktorú priloží. Pri puzloch je v okienku, ktoré je prázdne, zadaná úloha, na kartičkách vedľa správne riešenia, niektoré veľmi podobné. Na ich druhej strane je časť obrázku, ktorý žiak skladá – až keď ho vidí kompletný, vie, či úlohy úspešne zvládol, alebo nie. Zábavné je aj človeče, kde ôsmaci hádžu kockou, ale o hodenú hodnotu môžu postúpiť len vtedy, keď vyriešia úlohu, ktorá je na políčku, ktoré majú obsadiť. „Najťažší je jednoznačne šach,“ tvrdia svorne ôsmaci. Ten funguje na podobnom princípe, ako človeče. No úlohy sú o čosi zložitejšie. Pri kvartete najlepšie pochopia geometrické súvislosti, pretože každú štvorica kariet spája jeden spoločný menovateľ, o ktorého vlastnostiach karty hovoria. „Pri týchto hrách žiaci často ani nevedia, ako hodina ubehne,“ dodáva učiteľka. „Chalani a dievčatá, mňa nevynímajúc, sa naučili veľa už keď sme tieto hry tvorili. Niektoré sme museli robiť najprv „nanečisto“, napríklad domino, kým sme prišli na to, že počet úloh musí byť obmedzený a nemôže byť ľubovoľne kombinovaný. V šiestich hrách je spolu cez 300 úloh a pri písomkách už vidím, že celý projekt mal naozaj zmysel – žiaci si oveľa viac pamätajú. Prvé hry sme začali používať začiatkom jari, dnes to už poriadne poznať. Všetky hry nám vyrobila tunajšia firma a sú z takého materiálu, aby niečo aj vydržali. Okrem matematiky sa dajú využívať aj v iných predmetoch, napríklad na hodine cudzieho jazyka. Celý tento projekt sa uskutočnil vďaka programu Školy pre budúcnosť Konta Orange, n. f.“
Náklady na výrobu hier dosiahli takmer 40 000 Sk, pričom 30 000 získala škola z grantového programu Konta Orange a so zvyšnými nákladmi pomohlo mesto Námestovo.
Autor: mp