u len my,“ hovorí zástupca riaditeľa SOU SZSD, HA a OA Slanická Osada Jozef Cipov.
„Prvýkrát sme spustili projekt naostro minulý rok, toho roku už študenti vedeli, do čoho idú. Týmto spôsobom však maturujú zatiaľ len študenti dvojročného nadstavbového štúdia. Pripravujeme ich tak, aby dokázali vykonávať prácu na všetkých pozíciách cestovnej kancelárie, od pracovníka pri priehradke až po riaditeľa. Prvý rok sa venujú národným kuchyniam, no druhý je už zameraný čisto iba na prácu v cestovnom ruchu. Dve desiatky študentov sú rozdelené do skupín, z ktorých každá tvorí samostatnú cestovnú kanceláriu. Každý má svoje pracovné zaradenie, ale počas roka si vyskúša všetky funkcie. Riaditeľ pritom zodpovedá nielen za prácu celej kancelárie, ale napríklad aj za dochádzku „do práce“. Ak náhodou nevie, kde sa mu „túla“ zamestnanec, dostane päťku. Ale s tým problémy nemáme, skôr naopak. Študenti sa počas dvoch rokov dokonca naučili chodiť „do práce“ v spoločenskom odeve, ako skutoční manažéri. Stalo sa, že prišla aj chorá študentka, pretože nechcela, aby jej niečo z projektu ušlo. Alebo bola „v práci“ - na vyučovaní - cez internet. Kolegovia jej e-mailom poslali jej časť zadania, ona ho spracovala doma a vzápätí mailom poslala späť. Všetko sa dá, keď sa chce. A týmto žiakom sa skutočne chce,“ pochvaľuje si svojich zverencov Jozef Cipov. Ako sa dozvedáme, maturitné otázky pre 20 študentov pripravujú Jozef Cipov a Mária Dobrovolná takmer celý rok. Každý študent dostane na maturite vypracovať samostatný projekt - kompletnú ponuku pre zákazníka. Môže ísť dokonca o cudzinca, v takom prípade je otázka skoncipovaná v cudzom jazyku. V rovnakom jazyku musí byť vypracovaný aj celý projekt vrátane rozpočtu a odpoveď zákazníkovi. „Ráno tesne pred začiatkom maturít „zavesíme“ otázky na internet a o siedmej maturanti začínajú. Vylosujú si číslo otázky, pol hodiny majú na jej načítanie a prekonzultovanie s učiteľom, ak im je niečo zo zadania nejasné. Potom pracujú už 6 hodín sami: musia spracovať objednávku, vytýčiť trasu cesty s prestávkami, stravovaním, ubytovaním, prehliadkami pozoruhodností podľa požiadavky klienta alebo tematiky služobnej cesty či veku klientov, rozpis ubytovania, musia sa vojsť do klientom požadovaného rozpočtu, prípadne objednať letenky... Bodkou za všetkým je list klientovi s kompletnou ponukou. Celý obsah výletu, zájazdu či služobnej cesty pripravujú študenti podľa toho, čo v skutočnosti ponúka slovenský i medzinárodný internet a špeciálny ubytovací program Horec,“ dodáva Jozef Cipov.
Preto nečudo, že do školy prišli už aj listy z leteckej spoločnosti. Žiaci objednali letenky a zistilo sa, že nie sú finančne kryté. „Samozrejme, že na to študentov upozorňujem, pretože tým zbytočne zaťažujú pracovníka leteckej spoločnosti. Objednávku, ktorú zvyčajne nacvičujú naostro, nakoniec väčšinou stornujú, no stane sa. Samozrejme, že sme sa pracovníčke aerolínií ospravedlnili. A bola príjemne prekvapená, keď jej od našich študentov na Veľkú noc prišlo vyše dvadsať elektronických pohľadníc s milými prianiami.“
Desiatka maturantov, ktorú sme minulý štvrtok zastihli pri vypracúvaní maturitnej práce, nemala problém s ničím z vylosovaného zadania: „Trochu starostí mi vždy robí vtesnať sa do rozpočtu, no nakoniec to vždy vyjde,“ povedal nám maturant Braňo Vaterka.