vania besied v predvolebnom období. Róbert Fico najskôr zavítal na SPŠ I. Gessaya v Tvrdošíne. Riaditeľ Ján Korenčiak sa vyjadril, že išlo o čisto odbornú prednášku o právnom štáte a ľudských právach: „Ocenil som, že hneď v jej úvode vylúčil možnosť akejkoľvek politickej témy. Prednáška trvala okolo pol hodiny a nenarušila vyučovanie na našej škole.“ Ďalšou školou, kde smerovali kroky poslanca Fica bolo SOU v Nižnej. „ Róbert Fico požiadal o stretnutie so žiakmi, čo sme pochopili ako možnosť sprostredkovať stretnutie s človekom, ktorý je odborníkom na medzinárodné právo, pretože študenti na Orave často takúto možnosť nemajú. Škola by mala byť apolitická a v tomto prípade aj bola, pretože tu nezazneli žiadne politické otázky ani odpovede. Beseda žiadnym spôsobom nenarušila vyučovací proces a neviem, prečo by sme študentom takéto stretnutia neumožnili. Využili sme obedňajšiu prestávku, účasť bola dobrovoľná a určená len pre žiakov starších ročníkov. S témami, o ktorých hovoril, sa stretávajú v učebných osnovách,“ povedal riaditeľ Peter Smolár.
„Keď prichádzam na stretnutia so študentmi, a tých bolo za uplynulých rokov dosť, dôrazne ich žiadam, aby mi nekládli otázky z politiky, pretože na ne nebudem odpovedať. Myslím si, že mám dosť tém, ktoré študentov zaujímajú. Hovorím o práve, o ústave a ľudských právach. Myslím si, že mám dostatok skúseností zo zahraničia, aby som študentov upútal a zaujal,“ povedal poslanec. Iný názor majú viacerí pedagógovia stredných škôl. Uvádzame postoj stredoškolského učiteľa Miloša Kázika, ktorý ich reprezentuje: „Mám pocit, že viaceré politické strany teraz prekračujú isté hranice, ktoré boli doteraz neprekročiteľné a snažia sa využiť až zneužiť školy, keď pod zámienkou najrôznejších prednášok idú za žiakmi - prvovoličmi. Je to skupina, ktorá nemá politické skúsenosti, je najľahšie tvarovateľná. Žiaci takto poznajú len jedného politika, s ktorým prišli do kontaktu. Neférové je predstierať, že „my tu len prednášame, nás sa na politiku nepýtajte“.
Niekoľko týždňov pred voľbami je ich tvár, meno, ich politická značka tak silná, že sa to nedá vnímať ako náhoda. Skôr to považujem za zištné a neférové. Bolo by zlé, ak by učitelia mlčali, ustúpili politickému tlaku. Učitelia poukazujú i na to, že nie sú spoločensky doceňovaní, že spoločnosť si nectí ich kvality. Ale práve tu by mali ukázať svoje kvality a dokázať, že škola je na výchovu, nie na politické kampane.“ Podľa slov M. Kázika by bolo prijateľné, ak by politici prejavili záujem priblížiť študentom fungovanie demokratických inštitúcií a právneho štátu uprostred volebného obdobia. Tak by dokázali, že majú záujem na tom, aby mladí ľudia nerezignovali na politický život, v opačnom prípade demokracia nebude mať opodstatnenie. Prejavilo sa to už na krajskej úrovni, keď napríklad 12 % hlasov stačí, aby vyniesli niekoho do vysokej funkcie. Potom sa môže naozaj stať, že do vedenia sa nemusia dostať najlepší. „Moja iniciatíva nesmeruje k tomu, aby som ublížil menu školy, ani vedeniu školy, pretože ich považujem za slušných a charakterných ľudí. Ale mám naozaj pocit, že škola by mala vždy a za každých okolností zostať apolitickou,“ vysvetlil M. Kázik.