„Je to podstatné priblíženie reálnej praxe žiakom, ktorí sa naučia, čo je to akciová spoločnosť i ako ju založiť. Musia si vymyslieť názov spoločnosti i to čo bude vyrábať, vedieť získať peniaze od akcionárov, zrealizovať výrobu, viesť skladovú evidenciu, viesť účtovníctvo, naučiť sa ako hospodáriť v spoločnosti bez strát, ako v priebehu roka zmeniť plán výroby na základe mimoriadneho valného zhromaždenia či pripraviť valné zhromaždenie (sčítanie hlasov, napísať zápisnicu, určiť prezidenta a iné). Vytvorenie vlastnej spoločnosti študentov motivuje, sú nadšení a tradičné učenie sa z kníh a písanie domácich úloh odpadá. Vedomosti získavajú inou formou za použitia špeciálnych učebníc s cvičebnicami, v ktorých sú reálne témy a vysvetlenie ekonomických problémov do reálnych skutočností,“ hovorí Eva Tóthová o predmete, ktorý vyučuje na Obchodnej akadémii v Tvrdošíne.
V rámci tohto predmetu študenti majú možnosť založiť si vlastnú študentskú spoločnosť, ktorá funguje ako skutočná akciová spoločnosť, to znamená, že predáva vlastné akcie, uskutočňuje valné zhromaždenie a je zaregistrovaná v obchodnom registri. V tejto škole v súčasnosti fungujú dve študentské spoločnosti, jednu vedie Eva Tóthová, druhú Jana Dreveňáková. Obidve spoločnosti sa spomedzi cca 140 škôl prihlásených do súťaže Veľtrh študentských spoločnosti dostali medzi 30-tku najlepších a spoločnosť Nemo pod vedením E. Tóthovej získala 2. miesto v hodnotení študentskou porotou v kategórii Najlepší manažérsky tím. „Pre študentov aj pre mňa to bol neočakávaný úspech, lebo sme na súťaž do Košíc 28. marca išli s tým, že sa zúčastníme, odprezentujeme a predáme výrobky. Neverili sme, že môžeme uspieť a o to bola naša radosť väčšia,“ spomína E. Tóthová.
Piati študenti – Katarína Tekeľová (prezidentka), Marián Krkoška (viceprezident pre financie), Simona Kališová (viceprezidentka pre výrobu), Rebeka Šaligová (viceprezidentka pre ľudské zdroje) a Henrieta Magerčáková (viceprezidentka pre marketing), prezentovali svoju spoločnosť Nemo na veľtrhu. Pripravili si svoj výstavný stánok, použili noot–book s prezentáciou svojej spoločnosti o výrobe, ktorú realizovali. „Bola to pre nás úžasná skúsenosť, a hoci sme „mali jazyk po kolená“, boli sme nadšení,“ dopĺňajú študenti.
Ponúkali svoje výrobky, napríklad veľkonočne vajíčka na špajdli s kurčiatkom vyrobeným z chemlonu, ozdobné kvetinky, šutríky priateľstva (ozdobené morské dierkované kamienky), bylinkové vrecúška, ozdobné chobotnice zo starých vĺn ako prívesok na zips alebo dekoratívne ozdoby. Ich prezentáciu ohodnotila porota, ktorá posudzovala to, na akej úrovni odprezentovali firmu i svoje výrobky a pod.
Aplikovaná ekonómia je predmet, určený pre tretiakov na strednej škole, ktorý sa vyučuje len ako jednoročný. Začiatkom školského roka (na jeseň) majú možnosť študenti založiť si spoločnosť, ktorej činnosť končí 15. mája. Dovtedy sa musí zrealizovať výroba, uskutočniť záverečné valné zhromaždenie, napísať záverečná správa. Ak boli ziskoví, akcionárom musia byť vyplatené dividendy. „Minulý rok naša spoločnosť, ktorá za 50 korún predávala akcie, vyplatila dividendy v sume 50 korún, čo bol 100 percentný výnos. Fungovanie týchto spoločnosti sme presadzovali v našej škole veľmi ťažko. Riaditeľ SPŠ I.Gessaya a Obchodnej akedémie Tvrdošín Ján Korenčiak naše úsilie podporuje,za čo sme mu veľmi vďační.
Žiaci majú možnosť sa na súťažiach stretnúť s novými ľuďmi a získať nové poznatky. V máji sa traja študenti zúčastnia súťaže Mladý líder. Spracovali prácu na tému Ako som prispel k fungovaniu študentskej spoločnosti, prácu si obhajujú a môžu sa dostať do celoslovenského finále. Ďalší študenti sa zapojili do súťaže o najlepšiu www stránku. Vlani sa do finále dostal študent Ondrej Kuhajda z Chlebníc. Máme veľmi šikovných študentov, dúfam, že aj tento rok dobre obstoja na súťažiach.“