Ide o oblasť s vysokou mierou nezamestnanosti, s nižšími možnosťami vzdelania, kultúrneho a športového vyžitia a slabými podnikateľskými aktivitami. Žiaci nemajú možnosť rozvíjať svoje záujmy a rozširovať vzdelanie mimo vyučovania v základných umeleckých školách alebo v centrách voľného času. Tie najbližšie sa nachádzajú v Trstenej a z dôvodov časových, vekových a v dnešnej dobe aj finančných ich väčšina žiakov nemôže navštevovať. Škola im preto vychádza v ústrety zavedením rôznych záujmových krúžkov mimo vyučovacieho procesu. Umožnili sme tak prístup ku kvalitnému záujmovému vzdelávaniu a voľnočasovým aktivitám všetkým žiakom ako jednu z foriem prevencie sociálno – patologických javov a podchytenia nadaných a talentovaných jedincov. V súčasnosti pracuje v škole niekoľko záujmových krúžkov. Hudobné schopnosti si deti rozvíjajú v dvoch „flautových školičkách“ pre začiatočníkov a pokročilých a telesná zdatnosť sa aktivizuje v dvoch športových a stolnotenisovom krúžku. Vzťah k prírode získavajú žiaci prostredníctvom prírodovedných činností, v znalostiach z cudzieho jazyka sa zdokonaľujú v dvoch triedach anglického jazyka pre začiatočníkov a pokročilých.
Základné poznatky s prácou na počítačoch sa učia v štyroch informatických krúžkoch a kultúrne tradície obce si zachovávajú žiaci účinkovaním v detskom folklórnom súbore Goralček. Medzi najdôležitejšie mimoškolské aktivity patria kultúrne podujatia pre dôchodcov, Dni športu, rozprávkové popoludnia, príprava programov o zvykoch v Suchej Hore a mnohé ďalšie.
V školskom roku 2005/2006 navštevuje našu školu 93 žiakov, z toho sú traja žiaci integrovaní a štyria majú doporučený individuálny prístup Pedagogicko – psychologickou poradňou v Trstenej. V škole sú zastúpené ročníky 1. – 4. po jednej triede. Súčasťou školy je školský klub detí, kde priemerná mesačná dochádzka je 24 detí. O žiakov sa počas dňa stará sedem pedagogických pracovníkov – päť učiteliek, jedna vychovávateľka, jeden asistent učiteľa a traja nepedagogickí pracovníci. Pedagogický zbor je plne kvalifikovaný s priemerným vekom 33 rokov.
Problémy chceme riešiť
Naša škola sa ako každá iná v dnešnej dobe tiež pasuje s rôznymi problémami. Úniky tepla chceme riešiť zatepľovaním školy, čakajú nás drobné úpravy na školskom dvore. Sú to hlavne materiálne záležitosti, ktoré sa dajú vyriešiť prísunom finančných prostriedkov, získavaním sponzorských darov a dobrou spoluprácou so zriaďovateľom školy.
Našou ďalšou snahou je vybudovať školskú knižnicu ako informačné, komunikačné a kultúrne centrum školy, stredisko čitateľov a čítania, miesto vyučovania a vzdelávania a dostatočne doplniť knižničný fond pre učiteľov a žiakov. Z finančných dôvodov sa od roku 2002 knižničný fond nerozširoval o nové tituly. Knihy, ktoré v súčasnosti knižnica poskytuje, sú poškodené, zastaralé a mnohé boli pre nepoužiteľnos vyradené z evidencie. Na základe uvedeného je naším hlavným zámerom ponúknuť deťom množstvo knižničných titulov a rozvíjať u žiakov jazykovú kultúru, komunikačné schopnosti a zručnosti v oblasti receptívnej (vnímania) i produktívnej (vyjadrovanie, vlastná tvorba) s dôrazom na zvyšovanie úrovne čitateľskej gramotnosti, pretože silný vplyv goralského nárečia spôsobuje, že niektorí žiaci majú nedostatočnú slovnú zásobu a odzrkadľuje sa nielen na hodinách slovenského jazyka, ale aj v iných vyučovacích predmetoch. Nastolené problémy sme sa snažili riešiť vypracovaním projektu Nech sa nám netúlajú, ktorý je zameraný na vybudovanie školskej knižnice a projektu Školy pre budúcnosť na nákup kníh a maňušiek na rozvoj dramatickej výchovy. Jazykovú kultúru chceme rozvíjať u žiakov pri tvorbe školského časopisu -občasníka Poškoláčik, založeného v roku 2004, čitateľskými dielňami a rôznymi aktivitami.
Vsadili sme na spoluprácu
Materiálne vybavenie školy sa výrazne zlepšilo po zmene zriaďovateľskej pôsobnosti a zmene zákona o financovaní škôl. To, čo bolo v minulosti pre našu školu nemožné, sa stalo skutočnosťou. Obecný úrad vypracoval projekt, výstupom ktorého bolo splynofikovanie a vymaľovanie školy, výmena starých okien za plastové a nová dlažba. Plynofikácia umožnila z pivničných priestorov a kotolne vytvoriť miestnosti, ktoré slúžia na športové aktivity, kde sa darí najmä stolnému tenisu, o ktorý je veľký záujem. Vďaka grantom sme mohli skvalitniť výchovno – vzdelávací proces zakúpením nových učebných pomôcok.
Spolupráca základnej školy s rôznymi organizáciami, inštitúciami a v prvom rade s rodičmi je neoddeliteľnou súčasťou výchovno – vzdelávacieho procesu a celkového chodu školy. Veľmi si oceňujeme najmä pomoc obecného úradu a kladne hodnotíme spoluprácu s Pedagogicko- psychologickou poradňou v Trstenej a Špeciálnou pedagogickou poradňou v Námestove hlavne pri riešení problémov pri práci s integrovanými žiakmi a žiakmi s individuálnym prístupom. Zlepšil sa aj priebeh rodičovských združení a to z formálnych pohovorov na osobné, priateľské a súkromné. Od roku 2004 začala škola spolupracovať s poľskou školou v Chocholove, čo sa ukázalo ako veľmi užitočné pre obidve strany.
Projekty
V rámci získania finančných prostriedkov škola pripravila a predložila niekoľko projektov a grantov. V roku 2004 získala 2 500 korún z grantu zameraného na protidrogovú prevenciu a v priebehu rokov 2003 a 2004 projektom Otvorená škola – šport spolu 130 tisíc korún. Z finančných prostriedkov projektu i vďaka pomoci obecného úradu a J. Šprláka sme vybudovali v areáli školy športové ihrisko a zakúpili športové náradie a náčinie. Ďalší úspech sme dosiahli projektom s názvom Otvorená škola – infovek. V rokoch 2004 a 2005 sme z celkovej čiastky 157 100 korún doplnili počítačovú miestnosť tromi počítačmi, note bookom a data projektorom. Od roku 1998 každoročne podporujeme projekt Deň narcisov.
Reprezentovali školu
Cielenou činnosťou dávame veľký dôraz na telesný a duševný rozvoj žiakov a našou snahou je vytvárať pre nich také podmienky, aby mohli rozvíjať svoje individuálne danosti. Úspechy sa odzrkadľujú vystupovaním žiakov s pripravenými programami na kultúrno – spoločenských akciách organizovaných školou či obcou. V okresnej speváckej súťaži Matičný slávik a taktiež Slovenský slávik získala Patrícia Chovančáková 2. miesto. Matin Santer obsadil 2. miesto v matematickej súťaži Pytagoriáda, Martin Šikyňa 3. miesto v športovej súťaži Zdatný školák a Patrícia Chovančáková sa zúčastnila súťaže šaliansky Maťko. Okrem týchto súťaží sa žiaci našej školy zúčastňujú aj ďalších súťaží, akými sú Hviezdoslavov Kubín, prírodovedné súťaže a medzinárodnej výtvarnej súťaže Višegrádskej štvorky – Vianočná pohľadnica. V atletickom štvorboji v Liesku sa Miroslav Škvarek a Roman Šikyňa umiestnili na prvom, Veronika Šuvadová a Zdenko Škvarek na druhom a Maroš Šprlák a Marianna Chovančáková na treťom mieste. Žiaci našej školy chodievajú potešiť obyvateľov Charitného domu v Trstenej a Domova sociálnych služieb pre deti a dospelých v Tvrdošíne.