18. jan 2006 o 0:00
Sme vymierajúcim zberateľským druhom
Vavrečka - Slovenský filumenistický zväz má v celej republike sotva 60 členov. Jedným z toho mála je aj Ján Fajčák z Vavrečky.
Melánia Pastvová Externý prispievateľ
Filuménia je veľmi málo známy zberateľský odbor, podobný všeobecne známej filatelii, ibaže predmetom záujmu zberateľa nie sú známky, ale nálepky zo zápalkových škatuliek. Za niekoľko desiatok rokov nazbieral Ján Fajčák viac ako 30 000 nálepiek z rôznych krajín sveta - z Holandska, bývalého Sovietskeho zväzu, Maďarska, Nemecka, Poľska, Československa, Slovenska, Českej republiky... Najstaršia z nich má už takmer polstoročie. „Nikdy som nemal čas na triedenie a dôsledné „upratovanie“ svojej zbierky,“ hovorí Ján Fajčák. „No cukrovka ma pripravila o nohy, najprv mi lekári amputovali jednu, pred rokom aj druhú nohu. Teraz mám na to času dosť,“ ukazuje nám dôsledne usporiadané kompletné série v desiatkach šanónov. „Škoda, že v poslednom desaťročí minulého storočia, po rozdelení Československa, sa rozdelil aj náš zberateľský zväz. Z niekoľkých stovák nás odrazu zostalo len zopár. A odvtedy ako zanikla na Slovensku posledná zápalkáreň v Banskej Bystrici je získavanie takýchto sérií čoraz ťažšie. Voľakedy každá zápalkáreň vydávala na konci roku súhrn všetkých motívov, ktoré na krabičky lepila, či celých kartónikov, keď vyrábala zápalkové škatuľky s tlačenými motívmi. Teraz môžeme hľadať už len v zahraničí, prípadne na zberateľských burzách.“ V albumoch Jána Fajčáka nachádzame neuveriteľnú krásu - motívy fauny sa striedajú s pestrofarebnými obrázkami flóry, slávnych osobností, automobilov, hradov a zámkov, divov sveta či umeleckých diel - a každá z nálepiek je malým umeleckým dielom. „Najkrajšie nálepky asi vydávali Rusi, ale skvostné kúsky sa nájdu v edícii každej zápalkárne - ako napríklad tieto maďarské motýle. Len ma mrzí, že dnes sa filuménia stáva už len čistým obchodom a fulumenisti sú na Slovensku vymierajúcim zberateľským druhom,“ smutne konštatuje Ján Fajčák.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou