Už po štvrtý raz si žiaci 9. ročníkov overia svoje vedomosti z materinského jazyka a literatúry a z matematiky na centrálne zadávaných testoch . Novinkou v tomto školskom roku je, že MONITOR-u 9 sa zúčastnia aj všetci žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (okrem žiakov s mentálnym postihnutím). Celkovo by ich malo byť viac ako 1900, pričom forma testov bude, samozrejme, rešpektovať druh a stupeň postihnutia.
Zadania budú, napríklad, aj v Braillovom písme. V decembri dostanú školy pokyny pre školského koordinátora, administrátora a odpoveďové hárky k testom. Ako nás informovala tlačová tajomníčka MŠ SR Lucia Dobrodenková, v školských rokoch 2002/2003 a 2003/2004 absolvovali MONITOR 9 tí deviataci, ktorí si podali aspoň jednu prihlášku na gymnázium. Overované boli ich vedomosti zo slovenského jazyka a literatúry, z maďarského jazyka a literatúry a z matematiky. V uplynulom školskom roku 2004/2005 sa na testovaní prvýkrát zúčastnila celá populácia žiakov 9. ročníka ZŠ (okrem žiakov zo špeciálnych škôl) - približne 62 500. Žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami absolvovali MONITOR 9 dobrovoľne. Monitorovanie bolo oproti predchádzajúcim rokom rozšírené o ukrajinský jazyk a literatúru. Cieľom certifikačného merania MONITOR 9 je zistiť úroveň a kvalitu vzdelávania v poslednom ročníku základnej školy, pričom v budúcnosti, po úspešnom overení projektu, by tieto merania postupne mali nahradiť prijímacie skúšky na stredné školy.