V obci boli rozmiestnené zberné kontajnery, preto sa v škole rozhodli priblížiť separovanie odpadu aj deťom. V pondelok 14. novembra v ZŠsMŠ Nižná privítali Branislava Moňka z Občianskeho združenia Priatelia Zeme z Košíc. Postupne sa stretol so všetkými žiakmi ročníkov 5. – 9. Rozprávali o odpade – ako vzniká, ako ho triediť, čo robiť, aby ho bolo menej, o zbytočných obaloch na výrobkoch, o reklamách, ale aj o separácií komunálneho odpadu na sklo, plasty, papier a obaly tetrapack. Po skončení besied ešte žiaci hovorili o tejto problematike so svojimi triednymi učiteľmi aj na triednických hodinách.
Pre žiakov prvého stupňa pripravili ekologický deň - na piatok. Už v stredu si vyžrebovali lístočky rôznych farieb, podľa ktorých potom v piatok hľadali svoje nové triedy. Utvorili sa teda skupiny, kde boli spolu žiaci všetkých ročníkov. Organizátori sa obávali, ako si nájdu svoju novú triedu hlavne prváci, ale ochotne im pomáhali starší spolužiaci. Učiteľky sa najskôr s novým osadenstvom tried zoznámili, zahrali sa rôzne zoznamovacie hry a popripínali menovky, aby sa aj deti vedeli pekne oslovovať. Každý žiak mal potom nakresliť miestečko, ktoré má rád. Na obrázkoch, ktoré potom lepili na zemeguľu sa objavovali lesné zákutia, rieky, detské izby, triedy, ale aj futbalové ihriská, preliezačky, spoločné rodinné dovolenky, či plaváreň. Všetku túto srdcu blízku krásu potom zahalila kopa odpadkov, ktoré na ňu vysypali učiteľky... No a žiaci riešili, prečo sa to stalo, ako sa dá tento problém riešiť, kto ho spôsobuje v reálnom živote.
Ďalšou zaujímavou aktivitou bolo triedenie „odpadu“. Žiaci si na lístkoch vytiahli napr. „stará písanka, plastová fľaša, banánová šupka, hrdzavý radiátor“, ... V skupinkách sa potom radili, k akému odpadu tie ich veci patria, čo ľudia používali, kým nemali tieto výrobky a na čo by sa ešte mohli použiť. Cez prestávku boli spoločne v školskej záhrade zakopať vzorky rôzneho odpadu, na ktoré sa pôjdu na jar pozrieť, ako sa počas zimy zmenili. Najväčšiu radosť mali deti z poslednej úlohy. V skupinkách, vo dvojiciach, alebo aj každý sám, tvorili „živé tvory“ z odpadových materiálov, ktoré si priniesli. Vymýšľali im mená, krajinu pôvodu, čím sa živia, ako sa pohybujú, čo radi robia, ako oddychujú, ako komunikujú,... Tu sa úplne stratil rozdiel medzi prvákmi a štvrtákmi, navzájom si radili, pomáhali pri lepení, strihaní, či pridržaní jednotlivých dielov. Všetky „živé tvory“ potom vystavili v jednej triede, kde si ich mohli navzájom deti prezrieť. Najkrajšie a najzaujímavejšie nápady sa dostanú na výstavku na chodbu, kde budú vypovedať o peknom dni, ktorý deti spoločne tvorivo prežili.