S prebiehajúcou reformou školstva súvisí aj zriadenie spoločných školských úradov a krajských školských úradov. Riaditelia škôl na Orave sa však sťažujú, že ani jeden z týchto úradov im pri riešení zásadných problémov nepomáha. Predovšetkým z krajského školského úradu ich odkazujú so všetkým priamo na ministerstvo školstva. Je samozrejmé, že im napadá otázka, či nie je KŠÚ len miestom, kde sú vytvorené teplé pracovné miesta pre „verných“...
„To určite nie. Chodím veľa po školách a stretávam sa s opačnými skúsenosťami, pravdepodobne to takto vníma iba časť samosprávy. Alebo riaditelia narážajú na spoločné školské úrady, pretože tie sú prakticky nové a zatiaľ sa iba „hľadajú“. No krajský školský úrad má presne vymedzené kompetencie. Ide o zber a sumarizáciu všetkých potrebných údajov, spravuje tiež sieť špeciálnych škôl, ktoré sa nedali presunúť na obce, pretože majú krajskú pôsobnosť a ich prevádzka je taká nákladná, že obce by ich neutiahli, museli by ich rušiť. KŠÚ sa stará aj o chod stredných škôl, založených na základe medzinárodných zmlúv - to sú všetky bilingválne školy. A v neposednom rade krajský školský úrad zabezpečuje metodickú prípravu školských pracovníkov a školenia, koordinuje maturity, atď. Podľa mňa riaditelia a starostovia nemajú dôvod byť s činnosťou KŠÚ nespokojní.“
Z prostriedkov Európskeho sociálneho fondu je pre školstvo určených 470 miliónov korún. Na čo majú slúžiť a pre koho sú určené?
„Z prostriedkov Európskeho sociálneho fondu (ESF), z časti, ktorú spravuje ministerstvo školstva, som vyčlenil 470 miliónov korún na projekty, týkajúce sa reformy vzdelávania. Inými slovami: na zmeny obsahu vzdelávania, inovované osnovy, iný prístup alebo iný spôsob vzdelávania. Bol by som veľmi rád, keby takáto podpora reformy išla aj zdola, aby si sami tvorcovia z praxe - učitelia - mohli v praxi vyskúšať tvorbu vlastných vzdelávacích programov. Projekty nemusia predkladať len školy, ale aj občianske združenia. Je skutočne dôležité, aby sa naše deti učili pre život. Do 22. decembra môžu tvorcovia predkladať žiadosti na nenávratné finančné príspevky z ESF, prioritou je reforma regionálneho školstva a príprava škôl na reformu vzdelávania.
Jednotlivé školy a združenia môžu pre projekty získať podporu od 500 tisíc do 8 miliónov korún. Podmienkou však je, že plánované aktivity budú prebiehať najmenej 9 mesiacov a musia skončiť najneskôr do 30. septembra 2008. Vítané budú projekty zamerané napríklad na prípravu nových učebníc, na tvorbu nových edukačných počítačových programov pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, programy podporujúce digitálnu gramotnosť žiakov, zvládnutie cudzích jazykov či sociálne a podnikateľské zručnosti, atď. Privítame tiež každý dobrý nápad, ktorý by deti posunul zase o čosi ďalej v tej najzákladnejšej potrebnej zručnosti, ktorá je pri dnešnej záplave informáciami mimoriadne dôležitá - naučiť sa učiť.“