. Ak na Slovensku za 8 mesiacov roku 2005 došlo k 38 784 dopravným nehodám, je to o 1044 menej ako v predchádzajúcom roku. Na Orave za uplynulých 9 mesiacov došlo k 860 dopravným nehodám, čo je o 39 nehôd menej oproti roku 2004. Vo verejnosti však v ostatnom období rezonujú dopravné nehody s následkom smrti. Pod kolesami áut skončilo na oravských cestách 9 ľudí. O dopravných nehodách, ich príčinách i možných riešeniach ich predchádzania sme sa rozprávali s Mjr. Mgr. Jozefom Tabačákom, riaditeľom Okresného dopravného inšpektorátu v Dolnom Kubíne.
Aké sú najčastejšie príčiny dopravných nehôd?
„Z celkového počtu 860 dopravných nehôd na Orave za sledované obdobie najviac zapríčinili vodiči motorových vozidiel – 750, chodci – 14. Neprispôsobenie rýchlosti jazdy spôsobilo 144 a nedanie prednosti v jazde 59 dopravných nehôd. Nesprávny spôsob predchádzania v nevhodných úsekoch, na plných čiarach, v neprehľadných zákrutách, klesaniach, nedanie prednosti v križovatkách napriek tomu, že je účastník cestnej premávky na spôsob dávania prednosti v jazde upozorňovaný dopravným značením a nesprávna technika jazdy sa sústavne podieľajú na vzniku dopravných nehôd. Technická závada vozidla bola za sledované obdobie príčinou jednej dopravnej nehody. Tieto príčiny je nutné neustále zdôrazňovať i keď sú všeobecne známe. Podpisujú sa pod nehody, ktorým sa dá zabrániť.“
Kde najčastejšie dochádza k dopravným nehodám?
„Najviac nehôd sme zaznamenali na cestách I. triedy. K nim sa viaže 364 dopravných nehôd. Na najfrekventovanejšom úseku cesty č. 59, ktorá začína pri Brestovej a končí na hraničnom prechode s Poľskou republikou zahynulo 5 ľudí, v úseku Kraľovany – Dolný Kubín bola zaznamená jedna smrteľná nehoda, ďalšie dve na ceste medzi Tvrdošínom a Námestovom a dve na ceste Tvrdošín – Trstená. Zo štatistiky týchto nehôd vyplýva, že za prvé dva mesiace roku boli dve nehody v Oravskom Podzámku a v Trstenej. Zvyšné sa udiali od mája do októbra i keď počasie bolo oveľa lepšie, vozovky zjazdné a pod.“
Štatistiky hovoria o poklese dopravnej nehodovosti na oravských cestách...
„Niečo iné sú štatistické ukazovatele a niečo iné je reálna situácia, reálny život. Každý z nás by sa mal pozastaviť nad tým, či sa správame tak, ako hovorí zákon o premávke na pozemných komunikáciách, či nie sme niekedy viac arogantní, bezohľadní, nedisciplinovaní.
Aj keď máme zaznamenaný pokles dopravnej nehodovosti, verejnosť ani polícia by nemali byť s týmto konštatovaním spokojní. Keď dôjde k hmotnej škode, povieme si: „Je dobré, že sa nič nestalo,“ každá hmotná škoda sa dá nahradiť. Horšie je to so zraneniami. Ak ide o ľahšie, opäť si povieme: „Dobre, že s nič horšie nestalo.“ Ide však o ublíženie na zdraví a to je už závažnou záležitosťou. Najzávažnejšie sú nehody s následkom smrti. Za každou takouto nehodou treba vidieť následky, osudy, s ktorými sa pozostalí musia dlho vysporiadavať, na ktoré sa nikdy nedá zabudnúť.“
Verejnosť často „frfle“ na policajné hliadky.
„Už samotná účasť policajtov na ceste dokáže ovplyvniť nehodovosť, tým že pôsobia preventívne. Nie je však nič nezvyklé, keď vodič 200 metrov za policajnou hliadkou opäť jazdí nedovolenou rýchlosťou. Keďže vodiči nedodržujú dopravné značenia, musia nastúpiť represívne opatrenia najmä na úseky zvýšenej rizikovosti. Najčastejšími kritikmi polície sú tí vodiči, ktorí nerešpektujú dopravné značenia. Ak by ich rešpektovali, neboli by nutné policajné hliadky na cestách, všetci si želáme, aby pôsobili len preventívne.“