Už dlhší čas sa na nás obracajú občania Oravskej Lesnej, nespokojní so stavom výkupu pozemkov pod túto cestu. Preto sme tento ich problém predložili vedúcemu ÚIV SSC - IVSC Žilina Jánovi Mikulovi.
„Vysporiadanie pozemkov pod preložkou cesty je trošku problém. V obci nie je ukončený ROEP - register obnovenej evidencie pôdy - takže všetko ide veľmi pomaly,“ vysvetlil nám Ján Mikula. „Najväčšie starosti majú užívatelia pôdy, ktorí nie sú v katastri zapísaní ako jej majitelia, pretože investor môže pozemky vykupovať len od majiteľov, nie od užívateľov. Prvú etapu vysporiadania pozemkov by sme chceli ukončiť ešte do konca tohoto roka a podať návrhy na nové zápisy do katastra. Druhú etapu plánujeme dotiahnuť do konca v roku 2006. Ide o zložitý a dlho trvajúci proces, chápem nespokojnosť obyvateľov Oravskej Lesnej, no všetko musí prebehnúť v súlade so zákonom a zákonnými lehotami, čo si žiada skutočne veľkú dávku trpezlivosti.“
Nová preložka cesty II/520 v úseku Oravská Lesná - Nová Bystrica poslúži obnoveniu riadnej a celoročnej cestnej premávky medzi Oravou a Kysucami, čím sa obnoví spojenie oboch regiónov, prerušené výstavbou vodnej nádrže Nová Bystrica. Ako nám povedal Ján Mikula, celá trasa cesty sa nachádza v horskej oblasti v chránenom území CHKO Horná Orava a Kysúc s drsnými klimatickými a zložitými hydrogeologickými podmienkami. Výstavba začala pred dvomi rokmi odlesňovaním územia. Termín ukončenia diela je naplánovaný na rok 2009. Objednávateľom a investorom stavby je Slovenská správa ciest Bratislava a zhotoviteľom Združenie Nová Bystrica - Oravská Lesná renomovaných firiem STRABAG Bratislava, SKANSKA DS Bratislava a ZIPP Bratislava. Celková cena realizácie stavebných prác sa blíži k miliarde - 962,97 miliónov korún.
„Trasa cesty je výškovo vedená v maximálne možnom priblížení a sledovaní kóty prirodzeného terénu so stúpaním alebo klesaním okolo 5 %,“ približuje nám profil diela Ján Mikula. „Priečne sklony cesty sú v rozmedzí 2,5 - 6 % a celková dĺžka trasy cesty II/520 je 9,45 km. Komunikácia bude zaradená do kategórie C 8,5/50, čo znamená, že bude mať šírku 8,5 metra a maximálna rýchlosť vozidiel bude obmedzená na 50 km/h.“
Podľa projektu povedie prepojenie Oravy a Kysúc cez 11 mostných objektov s celkovou dĺžkou 1 139 m, stavbári tu vybudujú 224 m oporných a 2034 m zárubových múrov a 7 975 m cestnej kanalizácie. Stavba si súčasne vyžiada aj prekládku vysokonapäťových i nízkonapäťových rozvodov elektrických vzdušných vedení a prekládku slaboprúdu.
Po vybudovaní preložky cesty II/520 sa terajšia cesta Hornooravcov vedúca na Kysuce cez Kubíkovú, Párnicu a Dolný Kubín skráti o 32 km. Okrem toho toto prepojenie regiónov určite prispeje aj k zvýšeniu bezpečnosti cestnej premávky na hlavnom ťahu z Dolného Kubína do Žiliny.