Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Škodu si vraj obec spôsobila sama

Horná Lehota – V piatok minulý týždeň uplynul presne rok od udalosti, ktorá pohla celou dedinou.

Vo štvrtok 16. septembra 2004 sa zrútil preťažený most cez rieku Orava, keď tadiaľ prechádzala Tatra 815 s návesom i prívesom vrchovato naloženými drevom. Tatra, vodič i náklad skončili spolu s časťou mosta v rieke. Vodič mal šťastie v nešťastí, z kabíny zdemolovaného vozidla vyviazol bez vážnejších zranení. V tom čase starostka obce Emília Franeková ešte žila v „sladkej“, i keď logickej predstave, že spôsobenú škodu zaplatí poisťovňa... Keďže prepojenie brehov Oravy doteraz nie je obnovené, spýtali sme sa starostky aká je aktuálna situácia a kedy sa Hornolehoťania dočkajú opravy mosta. Nedočkajú.

Skryť Vypnúť reklamu

„Podľa rozhodnutia okresnej prokurátorky Dáše Škuntovej spred niekoľkých týždňov vinu a zodpovednosť za preťaženie a zrútenie mosta nenesie vodič vozidla M. Požár, ale obec,“ povedala nám Emília Franeková. „Dôvod: most nebol označený dopravnou značkou s presným maximálnym zaťažením. A to aj napriek tomu, že bol uzatvorený „iba“ závorou. Okrem toho, obec vydala niekoľko dní predtým povolenie na prevoz dreva cez most Pavlovi Tomašákovi, pre ktorého mal údajne voziť aj vodič Tatry 815 M. Požár. Pritom Pavol Tomašák vozil drevo cez most už počas troch dní predtým a pretože vedel, že most neznesie viac, vozil drevo z ľavého brehu rieky traktormi a mechanickou „rukou“ ho na pravom brehu prekladal na ťahače. Ale podľa výpovedí pred vyšetrovateľom to už bolo inak. Okresná prokurátorka vydala rozhodnutie bez toho, aby sme sa vôbec stretli, takže sa o rôznych nezrovnalostiach výpovedí so skutočnosťou ani nedozvedela.

Skryť Vypnúť reklamu

Premeškali sme aj odvolací termín, pretože rozhodnutie prišlo práve v čase môjho odchodu na dovolenku. Keď som sa o rozhodnutí prokuratúry po návrate zo zahraničia dozvedela, bolo po lehote. Obrátila som sa na ministerstvo spravodlivosti aj na Krajské riaditeľstvo Policajného zboru v Žiline, z oboch úradov mi však prišla rovnaká odpoveď – sťažnosti vrátili pre formálne chyby. Takže hoci som pôvodne chcela obci ušetriť peniaze za právneho zástupcu, ukázalo sa, že ho naozaj potrebujeme. V súčasnosti právnik študuje spis, aby mohol podniknúť potrebné kroky v záujme obce a v súlade so zákonom.“
Počas trištvrte roka, kým trvalo vyšetrovanie, vyšlo najavo viacero zaujímavostí. Tie, ktoré sa týkajú nezrovnalostí v spise, necháme právnikom, nás zaujal hlavne kuriózny fakt, že zrútený most sa vlastne ani nemohol zrútiť, pretože neexistuje. Vôbec nie je zakreslený v katastrálnych mapách a ani nikdy nebol zo štátu delimitovaný na obec. Most bol odovzdaný do prevádzky v roku 1949, ako nám povedala starostka, dôkazy o tom sa našli len pred niekoľkými mesiacmi na povale domu starostu, ktorý stál na čele obce v polovici minulého storočia. Nikde nie je zaregistrované, koľko peňazí na stavbu darovali Hornolehoťania, aj keď železo na konštrukciu poskytla blízka fabrika a štát do stavby v hodnote 2,9 milióna korún investoval 600 000 Kčs. Celá stavba sa realizovala hlavne kvôli výstavbe vysielača a objektov, ktoré na kopci nad obcou v tom čase stavala armáda. Most sa neocitol v katastrálnych mapách v čase, keď ho mal spravovať štát, a nemôže sa v nich ocitnúť ani teraz, lebo nebol na obec nikdy delimitovaný. Zato však bola na obec delimitovaná rekonštrukcia „neexistujúceho“ mosta, do ktorej v roku 1974 štát vložil 1,8 mil. korún.

Skryť Vypnúť reklamu

„Občania aj naši urbárnici most potrebujú, ide zima, okrem dreva na predaj si cez rieku musia ľudia voziť drevo aj na zimnú vykurovaciu sezónu. No využívať môžu len brody v čase, keď z priehrady nepúšťajú vodu, alebo musia ísť okľukou cez Oravský Podzámok. A zrejme to tak ešte dlho aj bude, pretože samospráva nemá 1,3 milióna korún na jeho opravu,“ konštatuje Emília Franeková. „Poslanci na mňa naliehajú, ale úver, vysoký takmer ako ročný rozpočet obce, nie je riešenie. Obec by sa mohla dostať do veľkých problémov, a môjmu nástupcovi do ďalšieho volebného obdobia nemienim nechať po sebe také bremeno, pod ktorým by sa samospráva mohla stať nefunkčnou. Už aj to bolo na nás veľa, keď samospráva musela na vlastné náklady odstrániť zvyšky „neexistujúceho“ mosta z koryta rieky, pretože vodohospodári nás stále upozorňovali, že by sa voda zo zahataného koryta mohla vyliať na polia a do dediny. A veruže nešlo o malé peniaze, odstránenie zvyškov havárie stálo obec 670 tisíc korún. A to všetko pre most, ktorý vlastne na papieri nikdy nebol a nie je.“

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 614
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 435
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 14 455
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 654
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 907
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 083
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 996
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 560
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 463
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 290
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

O stravenkovej petícii rokovali na ministerstve

Iniciátora petície Za zachovanie súčasnej platnej legislatívy v oblasti stravovania zamestnancov Ľubomíra Sečkára s jeho tímom prijala generálna riaditeľka sekcie práce Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR Danica Lehocká.

Na palubovke góly strieľa, na trávniku im zabraňuje

Martin Adamčík ťahá florbalový klub a hrá i futbal.

Zoznam odberných miest v Dolnom Kubíne, Námestove, Trstenej a Tvrdošíne

Samosprávy finišujú s prípravami na pilotné testovanie na COVID-19, ktoré sa začne už zajtra ráno.

Vzorky na antigénne testy odoberú výterom z nosohltana.

Vo Vyšnom Kubíne začali ďalšiu etapu výstavby kanalizácie

Rozkopanú cestu využila aj Oravská vodárenská spoločnosť, ktorá mení staré vodovodné potrubia za nové.

Výstavba kanalizácie vo Vyšnom Kubíne.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zoznam odberných miest v Dolnom Kubíne, Námestove, Trstenej a Tvrdošíne

Samosprávy finišujú s prípravami na pilotné testovanie na COVID-19, ktoré sa začne už zajtra ráno.

Zamestnanec reťazca: Mali sme pozitívnu kolegyňu, musel som ísť aj tak do práce

Aké pocity zažívajú ľudia z prvej línie, sme zisťovali od zamestnanca nemenovaného obchodného reťazca.

V kraji sú na tom najhoršie okresy Banská Bystrica a Brezno

Včera zistili na Slovensku viac ako 2 200 nakazených. 210 z toho v Banskobystrickom kraji. 56 v okrese Banská Bystrica a 45 v okrese Brezno.

Už ste čítali?