O dotáciu do 75 000 Sk sa mohli uchádzať tvorcovia projektov s regionálnou pôsobnosťou, až štvrť milióna mohli dostať tie, ktoré by mali celoslovenský dopad. Uchádzať sa o ne mohli školy, školské zariadenia, občianske združenia, nadácie či neziskové organizácie, poskytujúce všeobecne prospešné služby. Plánované zámery musia byť „dotiahnuté“ do konca tohoto roka a musia byť zamerané na výchovno-vzdelávaciu činnosť v školách a školských zariadeniach. Samozrejme, zámeru predkladateľa nesmela chýbať nápaditosť ani originalita. Podporu ministerstva školstva získalo napokon 26 projektov, ostatné nespĺňali požadované kritériá.
Do Žilinského kraja poputuje z programu Enviroprojekt 195 500 Sk, ktoré sú rozdelené medzi štyri projekty. Jeden z nich pripravila štátna Základná škola Pri Oravici v Trstenej.
„Nezískali sme žiadnu zázračnú sumu, ide o 33 000 korún, ale aj to nám veľmi pomôže,“ povedala nám riaditeľka školy Milena Smitková. „V rámci projektu skupina žiakov podrobnejšie zhodnotí okolie školy, predovšetkým flóru, a bude zoznamovať aj ostatných spolužiakov s tým, aké prírodné hodnoty máme vo svojej bezprostrednej blízkosti. Nebude chýbať ani prezentácia na internete. Na podporu tejto aktivity pozveme do školy aj niekoľko odborníkov, ktorí s deťmi širšie rozvinú odborné témy týkajúce sa ekosystémov, napríklad v okolí riečky Oravica, ktorú máme priamo pri škole.“
ZŠ Pri Oravici bola rovnako úspešná aj v spoločnom programe MŠ SR a EÚ Comenius - Sokrates. S finančným príspevkom 3 900 eur - v prepočte približne 150 000 Sk - sa začína v týchto dňoch rozbiehať príprava na spoluprácu so základnými školami v poľskej Zawoji a maďarskom Cserkeszölö. Pod názvom Miestny produkt - zdroj poznania regiónu sa skrýva spoznávanie ľudových remeselníkov v regióne a ich práce. Nezostane však len pri tom - žiaci vypracujú publikáciu, ktorou priblížia prácu oravských remeselníkov aj svojim rovesníkom v Zawoji a v Cserkeszölö počas vzájomných návštev. A ako sa vlastne všetci dorozumejú? V poľštine by to ešte išlo, ale v maďarčine sotva. Žiaci však budú komunikovať aj tvoriť zásadne v angličtine. „Na príprave publikácie budú pracovať žiaci vo veku od 12 do 16 rokov, svoju prácu budú po dokončení prezentovať aj na našej internetovej stránke. Najaktívnejší budú pravdepodobne ôsmaci,“ predpokladá Milena Smitková.