Pripomínalo. Od začiatku tohto školského roka totiž približne polovica študentov z frekventovaného miesta ubudla. Zásluhu na tom má Žilinský samosprávny kraj a vedenie Gymnázia A. Bernoláka v Námestove. V spolupráci odborov dopravy a školstva so školou vznikol v kraji, ba zrejme aj na Slovensku ojedinelý projekt „zvážania a rozvážania“ študentov stredných škôl školskými autobusmi.
Denne do mesta prichádza približne 2 700 žiakov stredných škôl a učilíšť, z toho viac ako 1 100 na miestne gymnázium. V prvý školský deň sa z rôznych dolín Námestovského okresu vydalo do Námestova 7 školských autobusov, hneď však bolo zrejmé, že je to málo. „Každé ráno a popoludnie stojíme s pracovníkom SAD na našom novovybudovanom nástupnom ostrovčeku a zisťujeme pripomienky študentov, pretože iba prax nám môže ukázať, ako treba autobusy doladiť a vychytať všetky muchy,“ hovorí riaditeľ gymnázia Peter Kuľha. „To sa nedá za deň, ani za dva, potrvá to možno tri-štyri týždne. Požiadali sme aj študentov, aby nám cez triednych profesorov dali vedieť, ak budú mať nejaké námietky, výhrady či nápady. Nechceme aby bonzovali, ide nám o to, aby sme veci dotiahli najlepšie, ako sa dá. Vďaka pripomienkam študentov sme napríklad vyriešili problém s nastupovaním v Rabči: najprv musia ísť prázdnejšie autobusy zo Sihelného a z Rabčíc, až potom autobus z Oravskej Polhory, pretože ten ide takmer úplne naplnený už odtiaľ. Študenti z Mutného sa sami od seba vyselektovali tak, že do jedného autobusu nastupujú „naši“ a do druhého „slaničiari“, ten druhý už cez Námestovo ani nemusí ísť. Od pondelka dodnes nám pridala SAD-ka tri autobusy, už dnes však vieme, že potrebujeme jedenásty a aj to bude ešte málo.“
„Jedenásť autobusov je maximum, koľko môže SAD na školské linky poskytnúť,“ povedal nám vedúci odboru dopravy ŽSK Da- niel Škerda. S výsledkom jeho spolupráce s vedúcim odboru školstva Ľubomírom Jaňákom, riaditeľom námestovského gymnázia Petrom Kuľhom a SAD-kou je mimoriadne spokojný aj župan ŽSK Jozef Tarčák: „Školské autobusy nie sú vo svete žiadnou novinkou, osvedčili sa už aj v iných krajinách, tak prečo nie u nás? Nie sú to síce tie typické žlté autobusy, žlté je len označenie tabuľou, ale v podmienkach Bielej Oravy sa určite osvedčia. Tunajšie doliny sú totiž plné detí, ktoré cestujú za vzdelaním do Námestova.“
V auguste sa chodník pred Gymnáziom A. Bernoláka zmenil na typický nástupný ostrovček. Autobusy privážajú i berú študentov až pred školu, okrem toho stoja aj na autobusovom nástupišti, pre študentov ostatných námestovských škôl. A koľko to školu stálo? „Vybudovanie chodníka, nového oplotenia školy, brány a zábradlia približne 400 000 Sk. No boli to prostriedky, naplánované na druhú etapu úpravy exteriéru školy, v prvej etape sme vybudovali časť chodníka a parkovisko. Takže vlastne nič, navyše sme do prác zakomponovali iba bezpečnostné zábradlie pre nastupovanie,“ dodáva Peter Kuľha.
Kým v Bratislave stojí lístok na súkromný školský autobus 1600 Sk na niekoľko kilometrov, námestovskí študenti do tých „svojich“ nasadajú za cenu študentského lístka. A ako sú s mladými pasažiermi spokojní šoféri? „Je to O. K., zatiaľ sa správajú slušne,“ hovorí vodič autobusu, mieriaceho do Hruštína. „Možno aj preto, že s nimi cestujú aj profesori a teraz vy.“
A čo žiaci? Väčšina z nich si nový spôsob dopravy do školy pochvaľuje, mládež z Oravskej Lesnej už napríklad nemusí vstávať o pol šiestej, stačí o hodinu neskôr, a popoludní prichádzajú domov zas o čosi skôr. Spokojní sú aj Hruštínčania, Mutňania, Polhorčania, nespokojní Brezania či Lokčania, ktorí musia nastupovať už do plných autobusov, tak ako doteraz.
V piatok 9. septembra sa prišli o tom, ako školské autobusy slúžia, osobne presvedčiť aj Jozef Tarčák, Daniel Škerda, Ľubomír Jaňák a primátor mesta Ján Kadera. Po vyučovaní nastupovali do autobusov sotva dve tretiny študentov, autobusy odchádzali od gymnázia na hlavné autobusové nástupište so 40 – 50 cestujúcimi. „Je leto a piatok. V Čajke ich už sedí 150, v ostatných reštauráciách je to rovnaké, štartujú víkend. Keď príde horšie počasie a zima, každý zamieri radšej do teplého autobusu a domov, väčšina z nich ani nepomyslí na krčmu, do ktorej sa musí brodiť snehom alebo v daždi,“ predpokladá Peter Kuľha ďalšie plus školských autobusov.