Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Desaťročia očakávaná stavba úspešne napreduje II.

Pri šesťhodinovej obhliadke stavby obchvatu Oravský Podzámok - Horná Lehota sme sa stret li s množstvom rôznych reakcií na realizáciu stavby.

Nikto však, ani tí, ktorým stavba negatívne zasiahne do kvality života (pretože vedie takmer ponad ich hlavy), nepochybujú o prospešnosti stavby. Pri našich rozhovoroch s občanmi, stavbármi i úradníkmi sa vynáralo množstvo nezodpovedaných otázok. O odpovede na ne sme požiadali investora - Národnú diaľničnú spoločnosť, a. s., Bratislava a za hlavného dodávateľa stavby, združenie stavebných firiem Skanska BS – Váhostav SK – Max Bőgl Zděnek Krýsl, spoločnosť Skanska BS, a. s., Prievidza.

Z rôznych zdrojov sa môžeme stretnúť s dvojakými údajmi o plánovaných nákladoch na rýchlostnú komunikáciu R3 Oravský Podzámok – Horná Lehota: 1,89 miliardy a 2,249 miliardy korún. Dáva to priestor špekuláciám. Ktorá suma je správna?
„Správne sú obidva údaje, nad ničím netreba špekulovať,“ odpovedá Lenka Putoráková, zastupujúca hovorcu NDS. „Suma 1,89 mld. je bez dane z pridanej hodnoty, druhá (2,249 mld.) je s DPH.“
Pri výstavbe sa nepredpokladali napríklad práce na skalnom podloží, na ktoré narazili robotníci počas prác pri železničnej trati v Oravskom Podzámku. Neovplyvní to cenu diela, keď na rozbíjaní skaly pracovali niekoľko týždňov?
NDS: „Ovplyvní. Skalné podložie sa nutne muselo dolamovať. Je tam vyššia trieda pevnosti skalného podložia, tým pádom je samozrejmé, že náklady sa zvýšia.“
Milan Cagáň, vedúci odboru marketing, komunikátor spoločnosti Skanska BS: „Cenu diela to neovplyvní. Našou úlohou je zvládnuť práce v takej cene, aká je uvedená v kontrakte.“ Dodatočne nám Milan Cagáň vysvetlil tento informačný rozpor: „Vzhľadom na zmenu geologických podmienok bol zmenený aj spôsob založenia piatich pilierov mosta. Namiesto mikropilotov, ktoré boli plánované na nepevnom podloží, bude týchto päť pilierov založených plošne. To kompenzuje náklady na výlom skalného podložia pre plošné zakladanie pilotov mostného objektu. Našou úlohou je, pokiaľ sa nezmenia zmluvné podmienky, zvládať práce v zmluvnej cene.“

Skryť Vypnúť reklamu

Vyskytli sa počas stavby nejaké spory s domácimi obyvateľmi, napríklad čo sa týka možnosti zvážania sena, prác na poli a podobne?
NDS: „Oficiálna sťažnosť na adresu NDS nebola podaná. Firma SVD Važec, ktorá zabezpečuje dozornú činnosť pri výstavbe obchvatu o žiadnych sťažnostiach nevie.“
Milan Cagáň: „Všetky pozemky sú majetkovo vysporiadané, až na objekt SO 602 - preložku vysokého napätia, kde sa pripravuje vydanie stavebného povolenia. Preto nie je dôvod na spory s miestnymi obyvateľmi.“
Prebiehajú práce podľa harmonogramu, keďže vidieť, že robotníci na niektorých úsekoch pracujú aj v noci? Bude dodržaný termín ukončenia stavby, október 2007?
NDS: „Tohtoročný harmonogram prác je k dnešnému dňu oneskorený. Či sa to dodávateľovi podarí dobehnúť, uvidíme na konci roka. Záleží to najmä od poveternostných vplyvov. Dodržanie termínu dokončenia stavby v októbri 2007 závisí od priorít vládneho programu, teda od plynulosti financovania stavby v rokoch 2006, 2007. A, samozrejme, opäť dôležitú úlohu zohrá to, ako dovolí stavbárom pracovať príroda - počasie.“

Skryť Vypnúť reklamu

Milan Cagáň: „Práce prebiehajú podľa stanoveného harmonogramu. Len na niektorých objektoch je malý sklz zapríčinený napĺňaním požiadaviek kladených na ochranu životného prostredia. Práca v noci je bežnou záležitosťou na veľkých stavbách, ak treba dodržať stanovené zmluvné termíny.“
Ktoré úseky stavby sú najproblematickejšie a prečo?
NDS: „Najproblematickejšie je zakladanie mosta SO 203 ponad rieku Orava a železničnú trať v Oravskom Podzámku, kde sa stavebné práce počas realizácie dopĺňajú až dodatočným geologickým prieskumom.“
Milan Cagáň: „Náročné je zakladanie mostov, hlavne pilierov na objekte SO 203. Vzhľadom na zložité geologické podmienky si každá pätka založenia vyžaduje samostatné riešenie. Avšak na to sú tam naši skúsení odborníci, ktorí si dokážu s takými situáciami poradiť.“
Prečo nebola urobená prekládka vysokého napätia nad Oravským Podzámkom podľa plánu medzi prvými prácami? Bude nové vedenie skutočne viesť ponad zastavaný terén obce?
NDS: „Prekládka vysokého napätia sa nemohla vykonať medzi prvými prácami kvôli majetkoprávne nevysporiadaným pozemkom. Vlastníci pozemkov, na ktorých mali byť umiestnené základové pätky stĺpov, nesúhlasili s ich umiestnením. Preto sa prerábala projektová dokumentácia a uzatvárajú sa nové zmluvy s vlastníkmi. Prekládka jednej časti by sa mala začať už v týchto dňoch. Na druhú časť zhotoviteľ stavby zabezpečí stavebné povolenie až po uzatvorení zmlúv s vlastníkmi pozemkov. Prekládka je dlhá cca 4 km, len veľmi minimálny úsek bude viesť ponad zastavanú časť obce.“

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa obyvateľov, ktorí vzniesli námietky, na základe ktorých bolo zrušené stavebné konanie, existoval aj druhý variant stavby. V ňom mal viesť most ponad Pribišskú dolinu a potok mimo rodinných domov, 50 m ďalej. Prečo potom tento variant?
NDS: „V rámci prípravy stavby R3 Oravský Podzámok – Horná Lehota neprišlo pri územnom, ani stavebnom konaní k zmene vedenia trasy. Trasa rýchlostnej cesty navrhnutá v projektovej dokumentácii pre stavebné povolenie korešponduje s trasou cesty v územnom rozhodnutí a na jej základe sa v súčasnosti výstavba ponad Pribišskú dolinu aj realizuje.
Občania v odvolaniach proti vydaniu územného rozhodnutia a neskôr stavebného povolenia požadovali návrh nového vedenia trasy rýchlostnej cesty v km 2,600 – 3,700 a jej posunutie o 75 – 100 m južným smerom. Požiadavka bola zamietnutá pri územnom konaní rozhodnutím Odboru životného prostredia KÚ v Žiline z 10. novembra 1997. Opätovná požiadavka na zmenu trasy bola zamietnutá pri stavebnom konaní v odvolacom procese Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácii SR rozhodnutím z 12. februára 2004.

Dôvodom zamietnutia požia- davky na zmenu trasy bolo to, že zmena by si vyžiadala prepracovanie projektovej dokumentácie, zväčšený záber poľnohospodárskej pôdy, predĺženie zárubného múru, sanáciu zosuvného územia, vykonanie doplňujúceho inžiniersko-geologického prieskumu a nové prerokovanie dokumentácie s obnoveným územným konaním. To všetko by malo negatívny dopad na začatie výstavby, všetko by sa posunulo najmenej o 2 roky. A v neposlednom rade by to znamenalo aj značné zvýšenie potreby finančných prostriedkov.
V akom štádiu sú ostatné úseky rýchlostnej komunikácie R3?
Podľa aktuálneho vyjadrenia Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s., Bratislava sú ostatné úseky rýchlostnej komunikácie R3 v nasledujúcich štádiách príprav:
Dolný Kubín - Oravský Podzámok: príprava stavby v štádiu vypracovania posudku podľa zákona č. 127/1994 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie.
Horná Lehota - Trstená: príprava v štádiu vypísania verejnej súťaže na vypracovanie správy o hodnotení vplyvov stavby na životné prostredie podľa zákona č. 127/1994 Z. z.
Trstená - obchvat: je v štádiu zabezpečenia majetkoprávnej prípravy pre vydanie stavebného povolenia, predpokladané začatie výstavby 2008 podľa Nového projektu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest schváleného uznesením vlády SR č.1051 z 10. novembra 2004.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 37 118
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 35 793
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 600
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 419
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 993
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 362
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 7 077
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 013
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 676
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 584
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

V Zábiedove skončilo približne sedemtisíc ton úletu.

V katastri Hladovky a Zábiedova skončilo 32-tisíc ton úletu z OFZ Istebné. Inšpekcia životného prostredia tvrdí, že nesprávnym skladovaním a uložením sa z neho stal nebezpečný odpad.

1 h
V roku 2019 sa v Novoti narodilo 81 detí, minulý pribudlo 71 novorodencov.

Novoť sa rozrastá, v dedine chýbajú nájomné byty

22. jan
Jedno srdce je v centre mesta.

Ich obsah pomôže aj ľuďom v núdzi.

21. jan
Michal Suroviak začal s maratónmi vo veku 45 rokov.

Prvý maratón chcel odbehnúť v Košiciach a študentský sen si aj splnil.

20. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V druhom kole malo pozitívne testy 1,02 percenta testovaných. Na Borovej ulici však číslo vyskočilo na 6,45 percenta.

22 h

Prednostka neodpísala, rezort vnútra poslal len všeobecné stanovisko.

14 h

Záchranári odkazujú, nie každý s Covidom patrí do nemocnice.

22. jan

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

21. jan

Už ste čítali?