V Oriešku veríme, že deti si zaslúžia viac. Láskavé sprevádzanie, pozornosť, úctu a rešpekt. Vytvárame prijímajúce prostredie, v ktorom môžu naše deti bezpečne spoznávať seba a svet okolo. Učíme ich slobodne sa rozhodovať a preberať zodpovednosť za svoj vlastný rozvoj. Učenie je často spontánne, hnané vnútornou zvedavosťou detí. Snažíme sa, aby dieťa vynikalo v tom, čo ho naozaj baví, aby zažívalo úspech každý deň a bolo v školičke skutočne šťastné.
10 VECÍ, KTORÉ SÚ V ORIEŠKU INAK
Vzdelávacia skupina Školička Oriešok vznikla na jeseň v roku 2022 ako príjemný a bezpečný priestor, kde sa môžu deti so schváleným individuálnym vzdelávaním rozvíjať rozumovo i osobnostne.
- Denný rytmus
Deti k nám prichádzajú od 7:30 do 8:00. Deň začíname spoločným ranným kruhom a plánovaním aktivít, ktoré budú prebiehať. Každé dieťa má vlastný diár, do ktorého si zapíše, čomu sa chce venovať, v čom sa chce zlepšiť, čo sa potrebuje doučiť, aké nové vedomosti a zručnosti túži získať. My mu pomôžeme s tým, ako na to.
O 8:15 začíname naplno “pracovať”. Učíme sa v malých skupinách, jednotlivo i vo dvojiciach, so sprievodcom (učiteľom) i bez neho. Pracujeme v tichosti, v hlbokom ponorení do činnosti, aj v smiechu a radosti, v debatách, v pohybe i v kľude.
Od 9:30 do 10:00 máme prestávku na desiatu.
Po 10:00 pokračujeme v napĺňaní denného plánu. Často si zoberieme zošity, knihy, lupy, malé mikroskopy, hry a iné pomôcky vonku a učíme sa na čerstvom vzduchu.
O 12:00 obedujeme a potom nasleduje ďalší čas na učenie. V priebehu týždňa sa striedajú rôzne poobedné aktivity. Niekedy máme angličtinu, inokedy tvoríme, maľujeme, spievame, dokončujeme projekty, čítame, hráme divadlo, sme v prírode, voľne sa hráme.
O 14:30 začína upratko, lebo my si po sebe upratujeme naše priestory a o 15:00 odchádzame domov.

- Učenie vychádza z vnútornej motivácie
Vnútorná motivácia je neviditeľná hnacia sila, ktorá nás núti niečo robiť alebo sa niečo učiť pre vlastný zážitok, uspokojenie, pre radosť. Je veľmi dôležitá pre samotný proces učenia. V Oriešku sa snažíme vnútornú motiváciu našich detí neustále podporovať a rozvíjať. Veríme, že je to dobrý základ pre efektívne učenie. Učíme ich organizovať si čas, vedieme ich k tomu, aby mali vlastné ciele, úlohy, názory. Každý deň sú pre deti pripravené prezentácie na témy, ktoré sú dané štátnym vzdelávacím programom, ale aj také, ktoré si zvolia samotné deti. Dostatok času majú aj na štúdium tém podľa vlastného záujmu. Na konci každého dňa aj týždňa vyhodnocujeme, ako sa nám darilo. Súčasne rozvíjame aj osobnosť dieťaťa, jeho sebaúctu, sebahodnotenie, samostatnosť, sebadôveru. Veríme, že je to cesta k spokojnému, šťastnému a naplnenému životu.
- Pripravené prostredie
Naše priestory sú usporiadané tak, aby všetko, s čím príde dieťa do kontaktu, povzbudzovalo jeho samostatnosť, chuť učiť sa a objavovať. Otvorené poličky s rôznymi zaujímavými pomôckami z matematiky, geografie, biológie, jazyka aj histórie, knižnicu s pohodlnými kreslami aj útulný detský stan. Voľne dostupná je aj skriňa plná tvorivého materiálu, spoločenské hry, stavebnice i plne vybavená kuchynka. Deti majú priestor na samostatnú tichú prácu aj skupinové aktivity. Za najviac inšpirujúce a podnetné prostredie považujeme prírodu a preto v nej trávime veľa času. Dobre nám je pri našej lipke, pri vode, v lese na Rúbanke, na ihrisku.
- Vekovo zmiešaná skupina
V Oriešku sme všetci spolu. Našou výnimočnosťou je menší počet detí v skupine (maximálne 20) a dvaja až traja sprievodcovia (učitelia). S deťmi pracujeme individuálne, v menších skupinách aj všetci spolu. Vekový rozdiel umožňuje deťom rozvíjať vzájomné vzťahy nepoznačené súperením. Staršie deti sa spontánne delia o svoje vedomosti a zručnosti s mladšími, mladšie deti nachádzajú v prípade potreby pomoc a oporu vo svojich starších kamarátoch.
- Angličtina s anglickým lektorom
Želáme si, aby deti z Oriešku ovládali jeden svetový jazyk veľmi dobre. Darí sa nám to vďaka spolupráci s anglickým lektorom, ktorý k nám chodí 3x za týždeň a pracuje s deťmi v malých skupinách aj individuálne. Angličtina to je u nás veľa smiechu, zábavy, spontánnej komunikácie, žiaden strach a stres rozprávať po anglicky.

- Zážitky mimo triedy
Často vyrážame do sveta za dobrodružstvom. Témy, o ktorých sa práve učíme prepájame s reálnym životom. Navštevujeme okolité múzea, galérie, knižnicu v Dolnom Kubíne, rôzne inštitúcie, zariadenia aj ľudí, ktorých práca alebo hobby nás zaujíma a môže nám priniesť veľa nových poznatkov a objavov. Keďže veríme, že v zdravom tele je zdravý duch, športujeme v telocvični, na plavárni, zdolávame kopce, lezieme po skalách, stanujeme, lyžujeme aj bežkujeme sa. Budujeme si imunitu, vytrvalosť i odolnosť.
- Bez hodnotenia, bez stresu
V Oriešku neudeľujeme známky, body ani percentá. Vedieme deti k sebahodnoteniu. Priebežne si robia prehľad o tom, v čom sa im darí lepšie, v čom horšie. Učíme deti, akým spôsobom majú premýšľať o svojej práci. Pre všetkých je spätná väzba mimoriadne dôležitá, pretože nám pomáha v napredovaní. Deti raz za polrok absolvujú priateľské preskúšanie v našej kmeňovej škole v Slobodnej demokratickej škole v Košiciach. Predstavia svoje projekty, výtvarné práce, výrobky, hru na nástrojoch, pohybové zručnosti a všetko to, na čo sú hrdé a v čom sa zlepšili.

- Pohoda každý deň
Dobré vzťahy medzi deťmi, sprievodcami a rodičmi vnímame ako jednu z najdôležitejších podmienok dobrého vzdelávania a osobného rastu. Veľa času v školičke venujeme tomu, aby sme sa medzi sebou dobre spoznali, učili sa navzájom lepšie komunikovať, učili sa empatii a vedeli vyjadrovať vlastné pocity. Dospelý aj deti majú rovnocenný hlas a ak má ktokoľvek problém, riešime to spolu na orieškovom sneme.
- Komunita, ktorá drží spolu
Oriešok nie je len o deťoch. Je to živá komunita rodičov, sprievodcov a priateľov. Vzájomne sa podporujeme, stretávame na brigádach, školičkovských slávnostiach, na vzdelávaniach. Zdieľame nápady, radosti, pokroky, ale aj strachy a obavy.
- Chceme byť užitoční
Myslíme si, že byť užitočným je užitočné. Vedieme deti k tomu, aby im nebolo jedno, čo sa okolo nich deje. Aby si všímali svoje okolie, prírodu, ľudí. Chodíme zbierať smeti k vode aj v lese, pomáhame s udržiavaním komunitnej záhrady, spolupracujeme pri akciách pre iných ľudí (výmena kníh, koncerty v záhrade, atď.), potešíme milým odkazom starších ľudí na ulici.

Ako prihlásiť dieťa do školičky Oriešok
Prijímaciemu procesu venujeme dostatok času a pozornosti, pretože si chceme byť istí, že sme pre seba to pravé orieškové.
- S každou rodinou sa stretávame osobne na skúšobnom dni v Oriešku. Na vlastnej koži si vyskúšate, ako sa u nás máme, ako sa učíme, komunikujeme, hráme sa. Zistíte, na čo kladieme dôraz a môžete sa opýtať na všetko, čo vás zaujíma.
- Vyplnením dotazníka budeme o ďalší krok bližšie k sebe.
- Posledným krokom je podpísanie dohody.