a Tvrdošín. No mnohí občania, ktorí sa „na to dali“ a zmluvy podpísali, nie sú doteraz spokojní s kvalitou služby. Hoci za ňu riadne platia, obraz je stále zašu- mený a zrnitý. Ani po opakovaných sťažnostiach sa však kvalita televízneho príjmu nezlepšila. A tak koncom júla zorganizovali Tvrdošínčania podpisovú akciu, na základe ktorej žiadajú Technické služby Mesta Tvrdošín o nápravu. Pozreli sme sa bližšie na zmluvné podmienky, na ktoré pristúpili: podľa nich museli zaplatiť jednorazový zriaďovateľský poplatok 1500 Sk, mesačný „paušál“ ich vyjde už len na 40 Sk. Za to podľa zmluvy „zriaďovateľ zabezpečí užívateľovi nerušený príjem televíznych programov“. Nerušený. Aj v článku IV. Zmluvy sa hovorí, že jednou z povinností zriaďovateľa je „pre užívateľa zabezpečiť kvalitu príjmu podľa platných technických noriem a predpisov“. No ak klient od zmluvy odstúpi a naďalej bude využívať anténu, ktorú si kúpil za vyše tisíc korún, môže dostať pokutu 5 000 Sk, rovnako ako taký, ktorý využíva signál, čo aj nekvalitný, načierno.
Na to, aké možnosti a šance na nápravu úradnou cestou majú v podobnom prípade občania ako spotrebitelia sme sa spýtali riaditeľa Inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie so sídlom v Žiline Jozefa Poláka:
„Slovenská obchodná inšpekcia v Žiline zatiaľ neposudzovala televízny signál a jeho kvalitu ako tovar. V podstate ani sami od seba nemôžeme vstúpiť do takéhoto vzťahu odberateľ (fyzická osoba) – poskytovateľ služby. Ale môžeme tak urobiť v prípade, že odberatelia ako konkrétne fyzické osoby reklamujú službu priamo u dodávateľa a ten reklamáciu nevybaví do 30 dní. V takom prípade sa môžu obrátiť na nás. Už len za to, že dodávateľ nevybavil reklamáciu v zákonom stanovenej lehote, môžeme mu uložiť pokutu až do výšky 2 000 000 korún. Okrem toho má spotrebiteľ za svoje peniaze dostať stopercentne kvalitnú službu. Takže prevádzkovateľ vysielača musí závadu na vysielači či prenose signálu odstrániť.“
Podobné starosti mali so signálom MMDS obyvatelia Dolného Kubína a a Trstenej, kde sa spotrebitelia potýkali so zlým signálom už niekoľko rokov. V Dolnom Kubíne to vyústilo až do vypovedania zmluvy, v Trstenej zatiaľ mestský úrad ku každej technickej závade volá technikov z Prievidze. No ako nám povedali na radnici, onedlho bude mať mesto vlastného technika, ktorý sa bude o prevádzku MMDS vysielača starať a preverovať aj sťažnosti občanov. Technici sa totiž už neraz presvedčili, že často ide o závadu u prijímateľa signálu, či už v anténe, alebo v jej pripojení. No na rozdiel od Tvrdošína v Trstenej užívatelia neplatili žiadny zriaďovateľský poplatok, všetko „utiahlo“ mesto. Mesačný poplatok Trstenčanov je tiež 40-korunový. Na systéme tu dokonca „pracuje“ aj mestská polícia – kontroluje „čiernych odberateľov“ signálu.