o člena klubu, námestovského zberateľa veteránov Imricha Jatyela. Keď sme sa ohlásili na návštevu, bol práve neuveriteľne natešený: „Akoby ste vedeli, že sa mi len pred niekoľkými minútami podarilo naštartovať fešáka, s ktorým som sa trápil štyri roky! Pravdaže, príďte!“
Ako inak, najprv sme si obzreli garáže a dielňu. Nádherná aerovka z roku 1931 bola terčom obdivu na množstve veteránskych zrazov. „Mal som veľké šťastie, spoznal som istého starého pána Holendu z Trenčína, ktorý sa vo fabrike Aero vyučil. Jemu vďačím za všetky „grify“, ktoré urobili zo mňa odborníka na veterány značka Aero. Robil som už dokonca aj jednu zo svetových rarít, Aero 50 Arizona kabriolet. Je ich len šesť či sedem na celom svete.
Urobil som naň kompletne novú výdrevu a karosériu,“ rozhovoril sa o svojej láske Imrich Jatyel. „Veteránom vďačím za to, že som už prešiel takmer polovicu sveta. Medzi zberateľmi mám veľa kamarátov, ktorí ma brávajú so sebou na burzy veteránov po celom svete. Sú to celkom obyčajní ľudia, ibaže milionári, keď prídu, zhodia bundu a už majú nos pod kapotou, ruky po lakte od oleja... Mňa so sebou brávajú ako odborného poradcu, a potom, občas sa mi podarí aj renovovať nového miláčika, ktorého si kúpili. Len prednedávnom som bol s takýmito kamarátmi na burze v Dánsku. Objavil som krásny Peugeot, na ktorom sa podpísal svojím dielom aj slávny Ettore Bugatti, no majiteľ zaň žiadal 9000 eur, to bolo pre mňa priveľa. Som spokojný s tým, čo mám.“ Imrich Jatyel nám ukazuje aj niekoľko motoriek, chrómom a známou jawáckou červeňou svieti krásna Jawa z roku 1936. V inej garáži sme mohli nechať oči na Opli z roku 1932, ktorého majiteľ familiárne volá Adamko. „Tento fešák tri roky hnil v jednej garáži v Suchej Hore. Nechali ho tam Poliaci, ktorí ho chceli bez papierov previezť z bývalého východného Nemecka do Poľska: prešli nemeckými, českými i slovenskými colníkmi, vlastní ich vrátili. Inak by boli o auto prišli. Kšeftári núkali auto za 120 tisíc po celom Slovensku, no nikde nepochodili. Potom zišli s cenou na osemdesiat, nula bodov. Nakoniec som jednal s majiteľom a ten mi ho predal za zlomok tejto ceny. Štyri roky som ho dával dohromady, všetko som zrenovoval, z dvoch masiek zhotovil jednu, urobil výdrevu... Podľa sviečok som zistil, že naposledy Adamko jazdil niekedy koncom 60-tych rokov. A dnes sa mi ho konečne podarilo opäť naštartovať! Podľa katalógu má takýto voz cenu okolo 800 000 Sk. No ja som sa rozhodol, že ho darujem synovi Jurajovi, ten po mne lásku k starým autám, zdá sa, zdedil.“
Prvým veteránom Imricha Jatyela bola Tatra 11z roku 1924, ktorú objavil v Tvrdošíne. Po rekonštrukcii nejaký čas jazdila, potom priatelia na nej zadreli motor a dnes behá po Košiciach už iba jej kapota. Zopár rokov opatruje námestovský zberateľ v inej garáži iný skvost – Ford V 8, ktorý údajne bol luxusným reprezentačným vozidlom prezidenta 1. Slovenskej republiky Jána Tisu. „Auto stálo celé roky v starej búde v bývalej BAZ-ke v Bratislave. Keď ju chceli zbúrať, majiteľ chcel „vrak“ predať a keďže som sa oň zaujímal už predtým, ponúkol mi ho. Kúpil som. Počas zastávky v Žiline ma oslovil starší pán a chcel auto vidieť. Keď som odhodil plachtu, zrazu mu začali tiecť po tvári slzy: Na tomto aute ma strýko viezol v plnej paráde na birmovku! Bol osobným šoférom prezidenta Tisu! A tak teraz zháňam oficiálne svedectvá o tom, či ide skutočne o autentické vozidlo prvého slovenského prezidenta. Je to naozaj klenot: všade koža, perleť, chróm...“
Snom Imricha Jatyela je vlastniť 8-valec Bugatti, pokiaľ vie, v celej SR i ČR sú iba dva: „No už som z toho vytriezvel, som spokojný s tým, čo mám. Aj keď, nebolo by od veci...“
V záľube podporuje domáceho pána aj manželka Eva: „Už som si zvykla, že v kredenci nájdem namiesto šálok smerovečky, zrkadielka a iné súčiastky, v obývačke to nie je iné... Ale veľmi rada chodím na stretnutia, kde sa všetci veľmi dobre poznáme a rozumieme si.“
Zaujímavé historky zberateľa a reštaurátora veteránov by sa dali počúvať donekonečna, len času je málo. Príďte preto na 1. ročník Oravského veterána, ktorý sa začne 27. augusta o 7.00 h ráno na Hviezdoslavovom námestí v Námestove a bude pokračovať okruhom cez Zubrohlavu, Rabču, Oravskú Polhoru a naspäť cez Námestovo do Oravského Veselého. Doteraz je prihlásených takmer 70 účastníkov zrazu. Na dotazníku má každý z nich aj kolónku pre osobitné želanie. Každé druhé znie: dobré počasie!