Po novej ceste na obchvate Tvrdošína autá jazdili pár hodín, dnes už po nej nie je ani stopa

Stávať by sa to nemalo, hovorí odborník.

Hore nová cesta, dolu súčasný stav. Hore nová cesta, dolu súčasný stav. (Zdroj: Tomáš Hlavaj/Tomáš Chovančák)

Text sme aktualizovali na základe spresnenia informácií od NDS.

NIŽNÁ. Váhu prvých vozidiel dočasná cesta pri budúcom zjazde z obchvatu Tvrdošína nevydržala a prepadla sa.

Cestu popod most pred vstupom do Nižnej od Tvrdošína postavili ešte v máji. Slúžiť mala dočasne, kým nebude hotový zjazd z rozostavaného obchvatu, ktorý končí pred dedinou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako vtedy informovala spoločnosť Erigom SK, ktorá ťahala povrch vozovky, asfaltové vrstvy robila s použitím najmodernejších techník, ktoré trh cestárskych strojov aktuálne ponúka.

SkryťVypnúť reklamu

„Pri pokládke podkladových vrstiev bolo využité automatické riadenie finišérov prostredníctvom 3D systémov Trimble s robotickými totálnymi stanicami,“ napísala v máji na svojom facebookovom účte.

Skúšku nevydržala, museli ju uzavrieť

Skúšobnú prevádzku novej cesty spustili začiatkom augusta. Vodiči ju napokon testovali iba niekoľko hodín, pretože sa v jednom mieste prepadla na nej vytvorili nerovnosti. Rýchlo ju uzavreli a premávku presmerovali na pôvodnú trasu hneď vedľa.

Po pevnom asfaltovom povrchu už niet ani stopy, zbúrali ho v októbri. Udalosť neostala bez povšimnutia, pozastavujú sa nad ňou najmä domáci.

„Odkedy si pamätám, vždy tam bol močiar, celý život som chodil okolo a v zime sme tam ešte ako chlapci chodievali hrávať hokej,“ hovorí Dušan Žuffa zo Zemianskej Dediny.

SkryťVypnúť reklamu

Po novej, dočasnej ceste, ktorá bola v prevádzke pár hodín, prechádzal na nákladnom aute aj Tomáš z Nižnej. „Bolo to celé zle, aj nájazd a výjazd, vtedy tam na premávku dohliadala polícia.“

Nešlo to predvídať, tvrdia diaľničiari

Zhotoviteľom obchvatu Tvrdošína je konzorcium stavebných firiem Združenie R3HTA - Hochtief SK, PORR a Hydroekol Dolný Kubín. Podľa investora, Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), môže za chybu príroda.

Prečítajte si aj Malatiná chce dať nepodarenú nájomnú bytovku zbúrať. Neoplatí sa ju opraviť Čítajte 

„Pre nepredvídateľné geologické podmienky v podloží došlo k vytvoreniu deformácií povrchu dočasnej cesty,“ informoval hovorca spoločnosti Tomáš Ferenčák. „Obratom sa uskutočnili diagnostické merania a skúšky.“

Výsledkom diagnostiky je oprava cesty vrátane kompletnej sanácie podložia. Diaľničiari informovali, že výstavba dočasnej komunikácie už prebieha a ukončená by mala byť ešte tento rok.

SkryťVypnúť reklamu

Práve mimoriadne zložité geologické pomery v horninovom masíve sú podľa NDS jedným z dôvodov predĺženia termínu odovzdania stavby z roku 2023 na koniec roka 2025.

Pýtali sme sa, o koľko postavenie dočasnej cesty, jej zbúranie a následná výstavba nanovo navýšia cenu diela. Obchvat Tvrdošína mal pôvodne stáť 62 miliónov eur, tento rok v máji ministerstvo dopravy schválilo na dofinancovanie stavby ďalších 20,7 milióna z eurofondov. Diaľničiari neodpovedali, rovnako na otázky redakcie nereagovala ani firma Erigom SK.

Palčák: Nemalo by sa to stávať

O vyjadrenie sme požiadali aj Výskumný ústav dopravný v Žiline. Ku konkrétnemu prípadu v Tvrdošíne sa jeho riaditeľ Ľubomír Palčák vyjadriť nevedel.

„Ak sa ale stane niečo podobné, môže byť za tým viac dôvodov,“ povedal. „Buď sa šetrí na geologických prieskumoch a neurobia sa tak, ako by sa urobiť mali. Dôsledkom je potom zle navrhnutý projekt. Alebo mohol byť dobre urobený prieskum aj projekt, ale pochybiť mohli stavbári, ktorí nedodržali správny technologický postup. Samozrejme, ani geologický prieskum sa nedá urobiť na sto percent, to sa stávalo pri výstavbe diaľnic. No potom nastanú komplikácie, ktoré stavbu predĺžia a predražia.“

Podľa Palčáka by sa takéto prípady pri výstavbe ciest stávať nemali. „Úplne normálne by to malo fungovať tak, že sa najprv urobí kvalitný geologický prieskum a na jeho základe dobrý projekt, podľa ktorého budú postupovať stavbári,“ dodal riaditeľ.

Šikovní Oravci Plávali medzi kryhami, učili sa hrať na kalimbu. Päťdesiat študentov z Oravy dostalo významné ocenenie Čítajte 

Doprava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Orava

Komerčné články

  1. Ako rozoznať dobrú kávu? Poradí pražiarka
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  3. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  7. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  8. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 21 132
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 6 180
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 5 609
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 739
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 682
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 411
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 264
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 260
  1. Irena Šimuneková: Slnečnice
  2. Dagmar Olajošová: Realita dneška- nechceme spaľovňu
  3. Veronika Pirošík Mešková: O slovenskej Mejkpísovej (Alebo od vyšetrovateľky ku lektorke mindfulness)
  4. Viktor Pamula: Stali sme sa definitívne ruskou guberniou
  5. Jozef Huljak: Kremeľ zneužíva medzery v sankciách
  6. Štefan Šturdzík: Himaláje , drsné no zároveň dychberúce. No plné tiel obetí , ktorí podcenili silu hôr.
  7. Miroslav Ferkl: Nezávislý súddd
  8. Ján Raclavský: Imitácia práce s dátumom expirácie
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 26 412
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 271
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 11 616
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 883
  5. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 368
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 6 714
  7. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 645
  8. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 6 053
  1. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
  2. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  3. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  4. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  5. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  6. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  7. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  8. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Spoločné rodinné výlety, detská fantázia rozbehnutá na plné obrátky a zážitky, na ktoré sa nezabúda.


Ivan Čierny odišiel z Centra sociálnych služieb v Tvrdošíne, odvtedy je nezvestný.

Hľadá ho polícia aj záchranári.


1

Dostanete štyri vydania za rok a ďalšie výhody.


Tenisti Nižnej zakončili sezónu na dvorcoch postupujúcej Slovenskej Ľupče.

Posledný zápas hrali na kurtoch majstra.


  1. Irena Šimuneková: Slnečnice
  2. Dagmar Olajošová: Realita dneška- nechceme spaľovňu
  3. Veronika Pirošík Mešková: O slovenskej Mejkpísovej (Alebo od vyšetrovateľky ku lektorke mindfulness)
  4. Viktor Pamula: Stali sme sa definitívne ruskou guberniou
  5. Jozef Huljak: Kremeľ zneužíva medzery v sankciách
  6. Štefan Šturdzík: Himaláje , drsné no zároveň dychberúce. No plné tiel obetí , ktorí podcenili silu hôr.
  7. Miroslav Ferkl: Nezávislý súddd
  8. Ján Raclavský: Imitácia práce s dátumom expirácie
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 26 412
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 271
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 11 616
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 883
  5. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 368
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 6 714
  7. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 645
  8. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 6 053
  1. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
  2. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  3. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  4. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  5. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  6. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  7. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  8. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu