Ako sme sa dozvedeli od Anny Ježovej, zástupkyne vedúceho odboru zdravotníctva Žilinského samosprávneho kraja, práve tieto neustále zmeny legislatívy vnášajú chaos do vzťahov pacient – lekár. Z toho potom vyplýva množstvo zbytočných sťažností, ktoré donedávna riešil práve odbor zdravotníctva ŽSK.
„Dnes by sa mali pacienti so svojimi sťažnosťami obracať na Úrad dohľadu nad zdravotnou starostlivosťou v Martine, nie na nás. No zo skúsenosti viem, že 20-korunové poplatky bývajú hádam najčastejším dôvodom podaní,“ hovorí Anna Ježová. „Málokto napríklad vie, že teraz pacient u lekára platí 20 Sk aj pri opakovanom vyšetrení, súvisiacom s jednou diagnózou, čo predtým nebolo. Dnes však, ak lekár pacienta objedná na kontrolu do 7 dní, pacient za kontrolu neplatí, ale ak má prísť neskôr, zaplatí už 20-korunový poplatok. Pri dobrom vzťahu oboch strán sa stačí pýtať – lekár je povinný pacientovi povedať, prečo platí poplatok, prípadne prečo a akým predpisom sa to zmenilo.
A ak je raz v zákone zadefinované, že to či ono lekárske ošetrenie je plne hradené zo zdravotného poistenia, nič viac okrem 20-korunáčky nesmie poskytovateľ zdravotnej starostlivosti – lekár - od pacienta žiadať. Je jedno, či je to v ordinácii, alebo aj v mimoordinačných hodinách, kedy zvykli lekári žiadať poplatok 100 – 200 Sk. Už v septembri nás však čaká nová úprava legislatívy, ktorá umožní napríklad vyberanie poplatku za prednostné vyšetrenie.“
No aj Anna Ježová priznáva, že pacienti sa neraz sťažujú opodstatnene. Dôkazom toho je aj to, že tento rok už prišla jedna lekárka v kraji o svoju licenciu.