DOLNÝ KUBÍN. Mladým pomohli vtesnať pohyb do zaneprázdneného života a urýchliť zážitky, seniorom predĺžili aktívny život, ľudí so zdravotnými ťažkosťami dostanú tam, kam by inak nemohli, rodinám umožňujú tráviť voľné chvíle spoločne.
Ponuka elektrobicyklov v súčasnosti prevyšuje dopyt po nich. Napriek tomu si ich ešte mnoho Slovákov nemôže dovoliť zaobstarať, sú pre nich cenovo nedostupné.
Investíciu do dvojkolesového spoločníka s pohonom motora neľutuje bývalý horský záchranár Jozef Žuffa. Patrí k najstarším Slovákom, ktorý si jazdu na elektrobicykli užíva.
V článku sa ďalej dočítate:
- kto najviac kupuje elektrobicykle a prečo,
- prečo osemdesiatnik sedí na elektrobicykli častejšie ako na normálnom bicykli,
- aký je najnovší trend vo výrobe elektrobicyklov,
- že o elektrobicykle sa treba starať viac,
- že lacno kúpiť elektrobicykel sa nie vždy oplatí.
Siahajú po nich mladé rodiny i seniori
Vrchol záujmu o elektrobicykle na Slovensku nastal asi pred tromi rokmi.
„Ľuďom otvorili možnosti dostať sa v krátkom čase na miesta, kam by sa na normálnom bicykli nedostali, naštartovalo ich to k aktívnejšiemu spôsobu života,“ hovorí Milan Pisarčík, predajca zo špecializovaného športového obchodu.
„Veková hranica užívateľov je neobmedzená, mladí siahajú po elektrobicykloch, lebo sú pohodlné a vedia s nimi popri nabitom programe stihnúť aj adrenalínové zážitky. Najväčšiu skupinu predstavujú ľudia po päťdesiatke a šesťdesiatke, ktorí získajú odchodom detí z domu zrazu čas.“

Majú záujem aktívne využiť jeseň svojho života, no fyzické sily im už na to nestačia. Ďalší si elektrobicykel kúpia, aby mohli s partiou jazdiť na spoločné výlety.
Špecifickou skupinou sú manželské páry. Manžel zaobstará žene elektrobicykel, aby s ním vládala prekonávať väčšie vzdialenosti, a vládala za ním.
„Ale elektrobicykel dáva takú pomoc, že potom už nestíha muž, a tak netrvá dlho a príde si vybrať elektrobicykel aj on,“ pousmial sa Pisarčík.
Po elektrobicykli často siahajú i mladé rodiny. Upevnia za bicykel vozík a s malými deťmi sa vydávajú na rodinné cyklotúry.
Na elektrobicykel vysadol po osemdesiatke
Jeden z najstarších cyklistov, ktorého nadchol motor na dvoch kolesách, je Jozef Žuffa z Dolného Kubína. Elektrobicykel si zaobstaral po osemdesiatke, dovtedy jazdil na horskom bicykli.
Priznal, že na elektrobicykel ho to ťahá viac, sedí na ňom častejšie ako kedysi na obyčajnom bicykli.

„Je to fajná vec, na nezaplatenie, jazdiť stále len autom, to nie je ono,“ smeje sa 85-ročný bývalý horský záchranár. „Hlavne pre starších to má výhodu, keď človek nevládze a nemôže podať potrebný výkon, zaberie elektrika.“
S elektrobicyklom dokáže naraz prekonať zhruba 40 kilometrov. Jeho obľúbenými miestami na cyklopotulky sú Kubínska hoľa, Veľké Borové, kopce nad dolnooravskými obcami Malatiná či Pucov.
Na otázku, dokedy bude jazdiť, odpovedá stručne: „Kým budem vládať a kým mi motor vydrží.“
Andrea Vlkolinská si elektrobicykel kúpila, aby vládala popri priateľovi. S partiou sa každoročne vydávajú na týždňové cyklovýlety po Slovensku, Česku, vlani navštívili Slovinsko.
„Keď si chcem trošku zamakať, znížim výkon motora, alebo ho vypnem, a šliapem viac,“ hovorí Andrea.
Na elektrobicykel sa dal napokon nahovoriť aj jej priateľ. „Hlavne preto, aby som mohol prejsť viac kilometrov,“ povedal Ján Melicherčík. „Tiež, aby som sa toľko nenarobil, predsa len, už máme svoj vek. Môžeme si tak viac užiť aj okolitú prírodu.“
Výhodu elektrobicyklov vníma hlavne v teréne pri prekonávaní stúpaní do kopcov.
Vyššia kapacita nemusí byť priorita
Pri výbere elektrobicykla by si mal podľa Milana Pisarčíka každý zvážiť, na čo ho chce používať.
„Veľa ľudí hľadá bicykel s čo najväčšou kapacitou batérie, no napokon zistí, že viac ako 50 kilometrov naraz ani neprejde, a je mu v podstate zbytočná.“
Trendom súčasnosti je nehľadieť na kapacitu batérie. Výrobcovia sa snažia znižovať hmotnosť elektrobicyklov, aby sa čo najviac priblížili tým klasickým. Platí, že bicykel je o to ťažší, o čo vyššiu kapacitu má batéria.
Pri kúpe treba tiež myslieť na to, či chceme jazdiť po spevnených cestách alebo po náročnom členitom teréne. Vtedy je lepšie poobzerať sa po celoodpružených bicykloch.

Pisarčík zdôraznil, že najlepšie je kupovať elektrobicykel v špecializovanej predajni, ktorá poskytuje aj komplexný servis.
„V poslednom čase totiž elektrobicykle začali ponúkať i veľké obchodné reťazce, no servis majú väčšinou veľmi slabý alebo žiadny.“ Nespokojní zákazníci sa potom obracajú práve na špecializované predajne s prosbou o radu alebo opravu.
„Často im však neviem pomôcť, lebo nedokážeme zohnať potrebné súčiastky, a ak áno, trvá to veľmi dlho. Počas sezóny sme zahltení servisom bicyklov.“
O elektrobicykle sa treba viac starať
Ak chce mať majiteľ svoj elektrobicykel v dobrej kondícii, mal by ho dať na servisnú prehliadku po každých približne 1200 až 1500 kilometroch.
„Elektrobicykle treba kontrolovať častejšie, majú väčší nájazd ako klasické,“ hovorí aktívny cyklista a skialpinista Milan Pisarčík. „Ľudí to skrátka na ne viac láka. Nie je to len o športovom výkone, mnohí nejdú na výlet autom, ale sadnú na elektrobicykel.“
Dôchodcovia, ktorí nie sú obmedzení časom a povinnosťami, dokážu za mesiac najazdiť aj tisíc kilometrov.
Výhodou elektrobicyklov je, že počet najazdených kilometrov sa ukladá do riadiacej jednotky. V servise tak majú presný prehľad, čo má bicykel za sebou.
Tým, že elektrobicykle sú ťažšie, vážia priemerne 25 kilogramov, brzdy, reťaz a predné prevodové koleso sa viac opotrebúvajú.

Dobré a najmä výhodné je meniť pravidelne reťaz. Tá je najlacnejšou položkou.
„Keď ju niekto nechce vymeniť, príde po 5-tisícoch kilometroch s tým, že bicykel mu zle preraďuje, a musíme vymeniť celé prevody, čo je už drahšia záležitosť.“
Kvalitná batéria by mala vydržať tisíc nabití. „To znamená, že keby sa niekto bicykloval aj každý tretí deň celý rok, baterka by mu mala slúžiť desať rokov.“
Milan Pisarčík má zákazníka, ktorý si kupoval elektrobicykel v roku 2011. „Stále má originálnu baterku a na bicykli jazdí.“
Batériu treba po sezóne naplno nabiť a uložiť na miesto s izbovou teplotou. Nemala by byť vystavená mrazom, ideálna je teplota nad 15 stupňov Celzia. V takom prostredí baterku netreba počas zimy dobíjať.
Pre niekoho pomalé, pre iných rýchle
Výrobcovia tlačia na znižovanie váhy elektrobicyklov. V súčasnosti nie je problém zohnať 13-kilový e-bicykel.
Vyrábajú sa pre nadšencov cestnej cyklistiky. Počas jazdy nekladú veľký odpor, pripomínajú vozenie sa na klasickom cestnom bicykli, jazdec si pomáha hlavne v kopcoch.
Cestné elektrobicykle lákajú mladšie vekové skupiny cyklistov. Presadajú však na ne aj bývalí športoví cyklisti, ktorí prichádzajú do seniorského veku.
V našich končinách o ne veľký záujem nie je, prevahu tvoria bicykle do terénu. „Sú vhodnejšie skôr do alpských krajín, kde sú dlhé cestné stúpania,“ vysvetľuje Pisarčík.
Od kúpy cestných elektrobicyklov niektorých odrádza obmedzená rýchlosť. V celej Európe platí, že elektrobicykle nesmú jazdiť viac ako 25 kilometrov za hodinu. V Kanade je rýchlosť u elektrobicyklov posunutá na 35 kilometrov za hodinu.

Deti by mohli teoreticky vysadnúť na elektrobicykel vo veku 10 rokov. Bicykle s elektropohonom sa vyrábajú s najmenším 24-palcovým priemerom kolies.
Pisarčík by bol napriek tomu s vysadením dieťaťa na elektrobicykel opatrný. „Sú pre ne ťažké, dokážu vyvinúť vysokú rýchlosť a úprimne, myslím si, že deti by sa mali prirodzene hýbať.“
Stále si ich nemôže dovoliť každý
Predaj elektrobicyklov v obchode Milana Pisarčíka už prevýšil predaj ostatných bicyklov. Aj keď sa v porovnaní s uplynulými rokmi ich cena rapídne znížila a tvoria širokú ponuku na trhu, stále nie sú bežne prístupné pre všetkých.
Tí, ktorí by si elektrobicykel aj chceli kúpiť, naň nemajú. Ak si našetria, vyberú si cenovo najdostupnejší produkt, obvykle z Číny. Problém nastane, keď sa pokazí.
„Ide o banálny komponent, ktorý ale nevieme nahradiť, lebo na trhu nie je. Takýchto zákazníkov mi je ľúto,“ hovorí Milan Pisarčík.
Aj napriek tejto skutočnosti ho teší, že užívateľov elektrobicyklov pribúda. Vďaka nim sa totiž mnohí stali z nešportovcov aktívni cyklisti.

Pozná tiež takých, ktorí sa dokázali po zdravotných problémoch opäť naštartovať, a práve elektrobicykel ich dokázal vrátiť sa späť k normálnemu bicyklu.
Elektrobicykel vníma aj ako ekologický dopravný prostriedok, vhodný na presúvanie sa po veľkých mestách.
„Zdravý človek by mal ale bicyklovať za svoje dovtedy, kým bude vládať,“ zdôraznil 49-ročný Dolnokubínčan.