Neriešte len kapacitu batérie a nekupujte v reťazcoch, radí odborník na elektrobicykle

Bicykle s pohonom lákajú aj osemdesiatnikov.

Milan Pisarčík začal predávať elektrobicykle medzi prvými na Orave. Milan Pisarčík začal predávať elektrobicykle medzi prvými na Orave. (Zdroj: Saša Mikulášová)

DOLNÝ KUBÍN. Mladým pomohli vtesnať pohyb do zaneprázdneného života a urýchliť zážitky, seniorom predĺžili aktívny život, ľudí so zdravotnými ťažkosťami dostanú tam, kam by inak nemohli, rodinám umožňujú tráviť voľné chvíle spoločne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ponuka elektrobicyklov v súčasnosti prevyšuje dopyt po nich. Napriek tomu si ich ešte mnoho Slovákov nemôže dovoliť zaobstarať, sú pre nich cenovo nedostupné.

Investíciu do dvojkolesového spoločníka s pohonom motora neľutuje bývalý horský záchranár Jozef Žuffa. Patrí k najstarším Slovákom, ktorý si jazdu na elektrobicykli užíva.

SkryťVypnúť reklamu

Siahajú po nich mladé rodiny i seniori

Vrchol záujmu o elektrobicykle na Slovensku nastal asi pred tromi rokmi.

„Ľuďom otvorili možnosti dostať sa v krátkom čase na miesta, kam by sa na normálnom bicykli nedostali, naštartovalo ich to k aktívnejšiemu spôsobu života,“ hovorí Milan Pisarčík, predajca zo špecializovaného športového obchodu.

„Veková hranica užívateľov je neobmedzená, mladí siahajú po elektrobicykloch, lebo sú pohodlné a vedia s nimi popri nabitom programe stihnúť aj adrenalínové zážitky. Najväčšiu skupinu predstavujú ľudia po päťdesiatke a šesťdesiatke, ktorí získajú odchodom detí z domu zrazu čas.“

Prečítajte si aj Kraj opraví cesty na Orave za necelé dva milióny Čítajte 

Majú záujem aktívne využiť jeseň svojho života, no fyzické sily im už na to nestačia. Ďalší si elektrobicykel kúpia, aby mohli s partiou jazdiť na spoločné výlety.

SkryťVypnúť reklamu

Špecifickou skupinou sú manželské páry. Manžel zaobstará žene elektrobicykel, aby s ním vládala prekonávať väčšie vzdialenosti, a vládala za ním.

„Ale elektrobicykel dáva takú pomoc, že potom už nestíha muž, a tak netrvá dlho a príde si vybrať elektrobicykel aj on,“ pousmial sa Pisarčík.

Po elektrobicykli často siahajú i mladé rodiny. Upevnia za bicykel vozík a s malými deťmi sa vydávajú na rodinné cyklotúry.

Na elektrobicykel vysadol po osemdesiatke

Jeden z najstarších cyklistov, ktorého nadchol motor na dvoch kolesách, je Jozef Žuffa z Dolného Kubína. Elektrobicykel si zaobstaral po osemdesiatke, dovtedy jazdil na horskom bicykli.

Priznal, že na elektrobicykel ho to ťahá viac, sedí na ňom častejšie ako kedysi na obyčajnom bicykli.

Prečítajte si tiež Z hlavnej cesty bude vedľajšia, vodiči si budú musieť dávať pozor Čítajte 

„Je to fajná vec, na nezaplatenie, jazdiť stále len autom, to nie je ono,“ smeje sa 85-ročný bývalý horský záchranár. „Hlavne pre starších to má výhodu, keď človek nevládze a nemôže podať potrebný výkon, zaberie elektrika.“

SkryťVypnúť reklamu

S elektrobicyklom dokáže naraz prekonať zhruba 40 kilometrov. Jeho obľúbenými miestami na cyklopotulky sú Kubínska hoľa, Veľké Borové, kopce nad dolnooravskými obcami Malatiná či Pucov.

Na otázku, dokedy bude jazdiť, odpovedá stručne: „Kým budem vládať a kým mi motor vydrží.“

Andrea Vlkolinská si elektrobicykel kúpila, aby vládala popri priateľovi. S partiou sa každoročne vydávajú na týždňové cyklovýlety po Slovensku, Česku, vlani navštívili Slovinsko.

„Keď si chcem trošku zamakať, znížim výkon motora, alebo ho vypnem, a šliapem viac,“ hovorí Andrea.

Na elektrobicykel sa dal napokon nahovoriť aj jej priateľ. „Hlavne preto, aby som mohol prejsť viac kilometrov,“ povedal Ján Melicherčík. „Tiež, aby som sa toľko nenarobil, predsa len, už máme svoj vek. Môžeme si tak viac užiť aj okolitú prírodu.“

Výhodu elektrobicyklov vníma hlavne v teréne pri prekonávaní stúpaní do kopcov.

Vyššia kapacita nemusí byť priorita

Pri výbere elektrobicykla by si mal podľa Milana Pisarčíka každý zvážiť, na čo ho chce používať.

„Veľa ľudí hľadá bicykel s čo najväčšou kapacitou batérie, no napokon zistí, že viac ako 50 kilometrov naraz ani neprejde, a je mu v podstate zbytočná.“

Trendom súčasnosti je nehľadieť na kapacitu batérie. Výrobcovia sa snažia znižovať hmotnosť elektrobicyklov, aby sa čo najviac priblížili tým klasickým. Platí, že bicykel je o to ťažší, o čo vyššiu kapacitu má batéria.

Pri kúpe treba tiež myslieť na to, či chceme jazdiť po spevnených cestách alebo po náročnom členitom teréne. Vtedy je lepšie poobzerať sa po celoodpružených bicykloch.

Mohlo by vás zaujímať Z 85 kilogramov schudol na 35, lekári mu nedávali šancu prežiť. Nakoniec sa prepracoval do volebnej komisie Čítajte 

Pisarčík zdôraznil, že najlepšie je kupovať elektrobicykel v špecializovanej predajni, ktorá poskytuje aj komplexný servis.

„V poslednom čase totiž elektrobicykle začali ponúkať i veľké obchodné reťazce, no servis majú väčšinou veľmi slabý alebo žiadny.“ Nespokojní zákazníci sa potom obracajú práve na špecializované predajne s prosbou o radu alebo opravu.

„Často im však neviem pomôcť, lebo nedokážeme zohnať potrebné súčiastky, a ak áno, trvá to veľmi dlho. Počas sezóny sme zahltení servisom bicyklov.“

O elektrobicykle sa treba viac starať

Ak chce mať majiteľ svoj elektrobicykel v dobrej kondícii, mal by ho dať na servisnú prehliadku po každých približne 1200 až 1500 kilometroch.

„Elektrobicykle treba kontrolovať častejšie, majú väčší nájazd ako klasické,“ hovorí aktívny cyklista a skialpinista Milan Pisarčík. „Ľudí to skrátka na ne viac láka. Nie je to len o športovom výkone, mnohí nejdú na výlet autom, ale sadnú na elektrobicykel.“

Dôchodcovia, ktorí nie sú obmedzení časom a povinnosťami, dokážu za mesiac najazdiť aj tisíc kilometrov.

Výhodou elektrobicyklov je, že počet najazdených kilometrov sa ukladá do riadiacej jednotky. V servise tak majú presný prehľad, čo má bicykel za sebou.

Tým, že elektrobicykle sú ťažšie, vážia priemerne 25 kilogramov, brzdy, reťaz a predné prevodové koleso sa viac opotrebúvajú.

Mohlo by vás zaujímať Oravská Snehulienka nemá sedem, ale devätnásť trpaslíkov Čítajte 

Dobré a najmä výhodné je meniť pravidelne reťaz. Tá je najlacnejšou položkou.

„Keď ju niekto nechce vymeniť, príde po 5-tisícoch kilometroch s tým, že bicykel mu zle preraďuje, a musíme vymeniť celé prevody, čo je už drahšia záležitosť.“

Kvalitná batéria by mala vydržať tisíc nabití. „To znamená, že keby sa niekto bicykloval aj každý tretí deň celý rok, baterka by mu mala slúžiť desať rokov.“

Milan Pisarčík má zákazníka, ktorý si kupoval elektrobicykel v roku 2011. „Stále má originálnu baterku a na bicykli jazdí.“

Batériu treba po sezóne naplno nabiť a uložiť na miesto s izbovou teplotou. Nemala by byť vystavená mrazom, ideálna je teplota nad 15 stupňov Celzia. V takom prostredí baterku netreba počas zimy dobíjať.

Pre niekoho pomalé, pre iných rýchle

Výrobcovia tlačia na znižovanie váhy elektrobicyklov. V súčasnosti nie je problém zohnať 13-kilový e-bicykel.

Vyrábajú sa pre nadšencov cestnej cyklistiky. Počas jazdy nekladú veľký odpor, pripomínajú vozenie sa na klasickom cestnom bicykli, jazdec si pomáha hlavne v kopcoch.

Cestné elektrobicykle lákajú mladšie vekové skupiny cyklistov. Presadajú však na ne aj bývalí športoví cyklisti, ktorí prichádzajú do seniorského veku.

V našich končinách o ne veľký záujem nie je, prevahu tvoria bicykle do terénu. „Sú vhodnejšie skôr do alpských krajín, kde sú dlhé cestné stúpania,“ vysvetľuje Pisarčík.

Od kúpy cestných elektrobicyklov niektorých odrádza obmedzená rýchlosť. V celej Európe platí, že elektrobicykle nesmú jazdiť viac ako 25 kilometrov za hodinu. V Kanade je rýchlosť u elektrobicyklov posunutá na 35 kilometrov za hodinu.

Prečítajte si aj Sú len traja. O kreslo v europarlamente majú záujem aj Oravci Čítajte 

Deti by mohli teoreticky vysadnúť na elektrobicykel vo veku 10 rokov. Bicykle s elektropohonom sa vyrábajú s najmenším 24-palcovým priemerom kolies.

Pisarčík by bol napriek tomu s vysadením dieťaťa na elektrobicykel opatrný. „Sú pre ne ťažké, dokážu vyvinúť vysokú rýchlosť a úprimne, myslím si, že deti by sa mali prirodzene hýbať.“

Stále si ich nemôže dovoliť každý

Predaj elektrobicyklov v obchode Milana Pisarčíka už prevýšil predaj ostatných bicyklov. Aj keď sa v porovnaní s uplynulými rokmi ich cena rapídne znížila a tvoria širokú ponuku na trhu, stále nie sú bežne prístupné pre všetkých.

Tí, ktorí by si elektrobicykel aj chceli kúpiť, naň nemajú. Ak si našetria, vyberú si cenovo najdostupnejší produkt, obvykle z Číny. Problém nastane, keď sa pokazí.

„Ide o banálny komponent, ktorý ale nevieme nahradiť, lebo na trhu nie je. Takýchto zákazníkov mi je ľúto,“ hovorí Milan Pisarčík.

Aj napriek tejto skutočnosti ho teší, že užívateľov elektrobicyklov pribúda. Vďaka nim sa totiž mnohí stali z nešportovcov aktívni cyklisti.

Prečítajte si tiež Plány s pediatrami na Orave sa za týždeň zmenili dvakrát, detské pohotovosti to nezachráni Čítajte 

Pozná tiež takých, ktorí sa dokázali po zdravotných problémoch opäť naštartovať, a práve elektrobicykel ich dokázal vrátiť sa späť k normálnemu bicyklu.

Elektrobicykel vníma aj ako ekologický dopravný prostriedok, vhodný na presúvanie sa po veľkých mestách.

„Zdravý človek by mal ale bicyklovať za svoje dovtedy, kým bude vládať,“ zdôraznil 49-ročný Dolnokubínčan.

Bicykle, bicyklovanie, cyklotrasy

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Orava

Komerčné články

  1. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  2. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  3. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  4. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  5. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  6. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  7. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  2. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
  3. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  4. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce
  5. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  6. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  7. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  8. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  1. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 11 974
  2. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 4 752
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 4 437
  4. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 3 674
  5. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 3 308
  6. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 3 044
  7. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 1 798
  8. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 1 643
  1. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch
  2. Martin Fronk: Zelené srdce Lučenca: Kde stromy šepkajú príbehy a jazierko zrkadlí sny
  3. Jozef Mačo: Mimovládka, inkluzívne riešnie a kvalita vzdelávania na poslednom mieste. Prípad Malý Lipník a iné.
  4. Ismael P. Májovský: Jeden fašistický kuchár, jeho monolitické sprisahanie a SAV
  5. Marek Strapko: Našiel sa nový nepriateľ národa - vedci
  6. Ľubica Adamková: Exekúcia očami ježka: prečo systém zlyháva a ako môže fungovať lepšie?
  7. Matej Galo: Keď odmietanie vedy dobehne svojich hrdinov
  8. Peter Juščák: Slovensko-ukrajinské porozumenie zdola
  1. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 58 291
  2. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 24 848
  3. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 20 595
  4. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 10 372
  5. Ivan Mlynár: Rozhovor medzi Robertom Ficom a Ursulou von der Leyen, ktorý sa nikdy neuskutočnil. 8 083
  6. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok. 7 513
  7. Martin Fronk: Druhá Gaderská dolina? Objavte skrytý tiesňavový klenot v Kremnických vrchoch! 7 511
  8. Rudolfa Vallová: Minister Huliak urobil krok do neznáma a pristál na zemi 5 742
  1. Marcel Rebro: Druhý život obrancov zo 106. bataliónu
  2. Věra Tepličková: Vláda prstom: ty-ty-ty a Šaško robí audity
  3. Marcel Rebro: Rusko: veľmoc latrín a tankodrómov
  4. Radko Mačuha: Sťahovanie kostola pod dúhovou vlajkou.
  5. Marcel Rebro: Slovenská veda: halušky s bryndzou, ortéza a analýza DNA
  6. Marcel Rebro: Máša, melón a plyšová opica
  7. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa. V srdci Slovenska.
  8. Igor Pogány: Ako prinútiť AI, aby vám našla nový koníček
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Študentská pečať, originálne prepojenie kvalitnej čokolády s jedinečným mixom ingrediencií, oslavuje polstoročie svojej existencie.


V Oravskej Jasenici to bol proti Ružomberku veľký futbalový sviatok.

Oravská Jasenica doma zažila veľký pohárový sviatok.


Polícia pátra po Jánovi Sidovi.

Po Jánovi pátra polícia.


Kyjevčanka Larysa našla druhý domov na Orave. Tu sa venuje výrobe cukrovinky zvanej zefir.

Ľudia si ho mýlia s marshmallow.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu