DOLNÝ KUBÍN. Oravská galéria otvorila vo svojich priestoroch dve nové výstavy.
Výstava pod názvom Obrazáreň/Slovenská moderna zo súkromných zbierok prináša výber majstrovských diel zo súkromných zbierok. Uvádza známe aj menej známe, neznáme i nevystavované diela najvýznamnejších klasikov slovenskej moderny.
"Výstava predkladá vizuálne pútavý príbeh výtvarného modernizmu, v ktorom slovenskí umelci originálnym spôsobom reagovali nielen na aktuálne výtvarné hnutia v Európe, ale často prinášali aj osobitú správu o svete, v ktorom žili," povedala kurátorka výstavy Katarína Bajcurová.
Návštevníci môžu vidieť diela Júliusa Jakobyho, Martina Benku, Gustáva Mallého, Jana Hálu, Karola Ondreičku, Miloša Alexandra Bazovského, Arnolda Petra Weisza-Kubínčana, Zola Palugyaya, Ľudovíta Fullu, Mikuláša Galandu či Kolomana Sokola, Cypriána Majerníka a Vincenta Hložníka.

Slovenská moderna
Slovenská moderna označuje výtvarnú tvorbu, ktorá v časovom oblúku od začiatku 20. storočia reagovala na západoeurópske avantgardné a modernistické hnutia vývoja umenia a pokúsila sa o ich špecifické prevzatie a spracovanie.

"Udomácnenie modelu západnej kultúry – t. z. moderny a hnutia avantgárd ako produktov výsostne individualizovanej, industrializovanej spoločnosti – do slovenského prostredia, v tom čase ešte prevažne agrárnej civilizácie, sa nedialo priamočiaro a jednosmerne," približuje kurátorka.
Ako ďalej uvádza, dochádzalo k veľmi zaujímavému domácemu „sfarbeniu“ predobrazov európskej moderny. Na jednej strane bola u nás moderna významným multikultúrnym a multinacionálnym fenoménom, na druhej starne sa stala prostriedkom a výrazom hľadania národnej identity.
Bočkayovej Bývalý raj
V Malej výstavnej sieni galéria predstavuje tvorbu Kláry Bočkayovej. Je neoddeliteľnou súčasťou česko-slovenskej, neoficiálnej, výtvarnej scény, vďaka osobitej hravo-poetickej interpretácii ľudovej kultúry.
Využíva nájdené, podľa predtlačených predlôh vyšívané textílie – tzv. kuchárky. Tieto ready-mades však autorka neskúma z estetického či etnografického hľadiska.

"Slúžia jej ako materiál na komentovanie a pretlmočenie autorských ideí, vychádzajúcich z dadaizmu, pop artu a odkazu Marcela Duchampa, ktorý predmet bežného použitia zmenou kontextu povýšil na umelecký artefakt," vysvetľuje kurátorka Daniela Čarná.

Výstavy sú nainštalované v Oravskej galérii od 21. marca do 23. júna.