NÁMESTOVO. Most ponad Oravskú priehradu je poškodený, nachádza sa v šiestom stupni zo sedemmiestnej stupnice. Poruchy znížili jeho zaťažiteľnosť, aj preto po ňom nesmú jazdiť ťažké nákladiaky.
S dĺžkou viac ako tristo metrov patrí k najdlhším v kraji. Plánovaná rekonštrukcia v réžii žilinskej župy bude aj preto náročná.
Projekt je hotový, kraj aktuálne pokračuje v inžinierskych činnostiach súvisiacich s výstavbou.
„Je to veľká výzva pre celý samosprávny kraj,“ povedala županka Erika Jurinová. S predpokladanými nákladmi 17 miliónov eur ide o najväčšiu investíciu v histórii kraja.
Kompletná rekonštrukcia zahŕňa zbúranie súčasnej mostovej časti a jedného alebo dvoch nosných pilierov a výstavbu oporných múrov z oboch strán násypu. Práve búranie bude jedna z najnáročnejších etáp.
Projekt počíta s rekonštrukciou nosnej konštrukcie mosta vrátane ríms a samotnej cesty až po kruhovú križovatku s cestou I/78, v smere do centra Námestova.
Na moste by mali pribudnúť dva chodníky v šírke 2,5 metra. „Či bude jeden cyklochodník a druhý pre peších, sa bude riešiť neskôr,“ povedal Milan Rentka, prednosta Mestského úradu v Námestove.
Súčasťou projektu je prebudovanie križovatky pri STK zo stykovej na okružnú v smere na Lokcu a Tvrdošín. Cieľom je zvýšiť bezpečnosť.

„Križovatka je veľmi nebezpečná a už viacero motoristov tu prišlo zbytočne o život,“ povedal Igor Janckulík, poslanec a člen komisie dopravy Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK).
„Treba dôrazne pripomenúť, aby vedenie nepodceňovalo situáciu s mostom cez Oravskú priehradu a čím skôr zabezpečilo finančné zdroje, stavebné povolenie a vyhlásilo verejné obstarávanie na opravu, ktoré potrvá približne ešte ďalší rok.“
Podchod nebude
Mesto a dotknuté obce žiadali vybudovať podchod pre peších, ktorý by prepojil obe strany Nábrežia. Kraj pripomienke nevyhovel.
„Vybudovanie podchodu vzhľadom na blízkosť vodovodného potrubia a kanalizácie nie je z technického hľadiska možné ani vhodné. Znamenalo by to totiž časté zatápanie a problematickú údržbu podchodu,“ vysvetlila hovorkyňa ŽSK Eva Lacová.
Milan Rentka spresnil, že stavba podchodu by v spodnej časti zasahovala až pod maximálnu úroveň vody v priehrade pri jej plnom stave. „To by si vyžiadalo komplikované a drahé riešenia na zabránenie zatápania podchodu.“
Zástupcov samospráv prekvapila aj informácia, že plánovaný podchod by nebol v tesnej blízkosti kruhovej križovatky, ale vzdialený až sto metrov od nej, v priestoroch pri lodenici.
„Z toho je zrejmé, že by neslúžil na odľahčenie križovatky od chodcov a nemal by v tomto zmysle reálne význam,“ dodal Rentka.
Z rozhodnutia upustiť od podchodu je sklamaný námestovský poslanec Lukáš Kubík.
„Podchod pre peších je kľúčový pre spojenie a harmonický rozvoj oboch častí Nábrežia, ktoré most oddeľuje - počíta s ním aj urbanistická štúdia územia. Škoda premárnenej príležitosti, ktorá sa už druhýkrát za našich životov nemusí opakovať.“
Vodiči: Snáď sa rekonštrukcie dožijeme
Tomáš Nevedel: Plynulosť dopravy na kruháči obmedzujú priechody pre chodcov v blízkosti výjazdov, preto je nevyhnutné vybudovanie podchodu. Na druhej strane za Tempom ma vyrásť mestský park, jednoznačne by sa mali vytvoriť bezpečne podmienky aj pre peších a cyklistov a prepojiť obe strany podchodom.
Peter Basár: Počas rekonštrukcie námestovského mosta nás čakajú určite náročné časy, obchádzať každý deň tento úsek až cez Jasenicu zaberie denne niekoľko minút, neviem si predstaviť to obchádzať takto niekoľko rokov, snáď si nato zvykneme a dožijeme sa rekonštrukcie.
Jedna oprava ovplyvňuje druhú
Predpokladané náklady na rekonštrukciu sú 17 miliónov eur, kraj pritom počíta s externými zdrojmi. Podmienkou začiatku výstavby je ukončenie rekonštrukcie mosta v Oravskej Jasenici.

„Nosníky by mali byť v poriadku,“ priblížil aktuálnu situáciu Igor Janckulík. Minulý rok začali opravovať spodok, teraz vďaka počasiu budú opravovať vrchnú časť v polovičnom profile. Opravy potrvajú do konca augusta.“
Dopravu tam aktuálne riadi semafor a vodiči by mali počítať so zdržaním. Aj z tohto dôvodu smeruje na most v Námestove čoraz viac motoristov. Všetci dúfajú, že vážne poškodený most do veľkej rekonštrukcie vydrží.
Most cez Oravskú priehradu
- Mostný objekt nad vodnou nádržou Orava stojí od roku 1952.
- Tvorí ho deväťpoľová spojitá trámová doska.
- Dĺžkou viac ako 300 metrov patrí medzi najdlhšie mosty, ktoré spravuje žilinská správa ciest.
- Podľa posledného sčítania dopravy po ňom denne prejde 10 386 áut, z toho 9 386 osobných a 941 nákladných.