Dolu pôjde most aj poškodené piliere. Kraj sa pripravuje na najväčšiu investíciu v histórii

Projekt na rekonštrukciu mosta je hotový.

NÁMESTOVO. Most ponad Oravskú priehradu je poškodený, nachádza sa v šiestom stupni zo sedemmiestnej stupnice. Poruchy znížili jeho zaťažiteľnosť, aj preto po ňom nesmú jazdiť ťažké nákladiaky.

S dĺžkou viac ako tristo metrov patrí k najdlhším v kraji. Plánovaná rekonštrukcia v réžii žilinskej župy bude aj preto náročná.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Projekt je hotový, kraj aktuálne pokračuje v inžinierskych činnostiach súvisiacich s výstavbou.

„Je to veľká výzva pre celý samosprávny kraj,“ povedala županka Erika Jurinová. S predpokladanými nákladmi 17 miliónov eur ide o najväčšiu investíciu v histórii kraja.

SkryťVypnúť reklamu

Kompletná rekonštrukcia zahŕňa zbúranie súčasnej mostovej časti a jedného alebo dvoch nosných pilierov a výstavbu oporných múrov z oboch strán násypu. Práve búranie bude jedna z najnáročnejších etáp.

Projekt počíta s rekonštrukciou nosnej konštrukcie mosta vrátane ríms a samotnej cesty až po kruhovú križovatku s cestou I/78, v smere do centra Námestova.

Na moste by mali pribudnúť dva chodníky v šírke 2,5 metra. „Či bude jeden cyklochodník a druhý pre peších, sa bude riešiť neskôr,“ povedal Milan Rentka, prednosta Mestského úradu v Námestove.

Súčasťou projektu je prebudovanie križovatky pri STK zo stykovej na okružnú v smere na Lokcu a Tvrdošín. Cieľom je zvýšiť bezpečnosť.

Prečítajte si aj Stála desať miliónov korún. Budova internátu, ktorú postavili učni, sa predáva Čítajte 

„Križovatka je veľmi nebezpečná a už viacero motoristov tu prišlo zbytočne o život,“ povedal Igor Janckulík, poslanec a člen komisie dopravy Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK).

SkryťVypnúť reklamu

„Treba dôrazne pripomenúť, aby vedenie nepodceňovalo situáciu s mostom cez Oravskú priehradu a čím skôr zabezpečilo finančné zdroje, stavebné povolenie a vyhlásilo verejné obstarávanie na opravu, ktoré potrvá približne ešte ďalší rok.“

Podchod nebude

Mesto a dotknuté obce žiadali vybudovať podchod pre peších, ktorý by prepojil obe strany Nábrežia. Kraj pripomienke nevyhovel.

„Vybudovanie podchodu vzhľadom na blízkosť vodovodného potrubia a kanalizácie nie je z technického hľadiska možné ani vhodné. Znamenalo by to totiž časté zatápanie a problematickú údržbu podchodu,“ vysvetlila hovorkyňa ŽSK Eva Lacová.

Milan Rentka spresnil, že stavba podchodu by v spodnej časti zasahovala až pod maximálnu úroveň vody v priehrade pri jej plnom stave. „To by si vyžiadalo komplikované a drahé riešenia na zabránenie zatápania podchodu.“

SkryťVypnúť reklamu

Zástupcov samospráv prekvapila aj informácia, že plánovaný podchod by nebol v tesnej blízkosti kruhovej križovatky, ale vzdialený až sto metrov od nej, v priestoroch pri lodenici.

„Z toho je zrejmé, že by neslúžil na odľahčenie križovatky od chodcov a nemal by v tomto zmysle reálne význam,“ dodal Rentka.

Z rozhodnutia upustiť od podchodu je sklamaný námestovský poslanec Lukáš Kubík.

„Podchod pre peších je kľúčový pre spojenie a harmonický rozvoj oboch častí Nábrežia, ktoré most oddeľuje - počíta s ním aj urbanistická štúdia územia. Škoda premárnenej príležitosti, ktorá sa už druhýkrát za našich životov nemusí opakovať.“

Jedna oprava ovplyvňuje druhú

Predpokladané náklady na rekonštrukciu sú 17 miliónov eur, kraj pritom počíta s externými zdrojmi. Podmienkou začiatku výstavby je ukončenie rekonštrukcie mosta v Oravskej Jasenici.

Mohlo by vás zaujať Za tri mesiace ho odvolali z dvoch funkcií. Ochranár to považuje za pomstu Čítajte 

„Nosníky by mali byť v poriadku,“ priblížil aktuálnu situáciu Igor Janckulík. Minulý rok začali opravovať spodok, teraz vďaka počasiu budú opravovať vrchnú časť v polovičnom profile. Opravy potrvajú do konca augusta.“

Dopravu tam aktuálne riadi semafor a vodiči by mali počítať so zdržaním. Aj z tohto dôvodu smeruje na most v Námestove čoraz viac motoristov. Všetci dúfajú, že vážne poškodený most do veľkej rekonštrukcie vydrží.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Orava

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 94 463
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 935
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 622
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 461
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 764
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 338
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 262
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 697
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu