Dvadsať rokov čakali dve oravské obce na vybudovanie kanalizácie, menšie dediny z projektu vypadli

Pripojiť sa bude môcť 85 percent domácností.

Výstavba kanalizácie obmedzila obyvateľov aj dopravu.Výstavba kanalizácie obmedzila obyvateľov aj dopravu. (Zdroj: Martin Pavelek)

ŽAŠKOV/PÁRNICA. Oravská vodárenská spoločnosť odkanalizovala ďalšie dve obce, Žaškov a Párnicu. Stavebnú časť projektu ukončili v závere uplynulého roka.

Výsledkom je investícia prevyšujúca 17 miliónov eur a vyše 31 kilometrov kanalizačnej sústavy. Privádzať bude splaškové vody do čistiarne odpadových vôd v Dolnom Kubíne. Predpoklad je 1,32 tony za deň, čo predstavuje odstránenie znečistenia 462 ton ročne pri účinnosti čistenia 96 percent.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vypadli dve obce

Oravská vodárenská spoločnosť začala s odkanalizovaním obcí dolnej Oravy – Žaškov, Párnica, Oravská Poruba, Veličná ešte v roku 2005.

SkryťVypnúť reklamu

„Projekt sa týkal každej ulice, každej cesty, ľudia boli obmedzení. Riešili sme veľa problémov, spravili sme kompromisy,“ povedal starosta Párnice Ján Hančiak. „Odovzdali sme mladým generáciám niečo zmysluplné, čo ochráni životné prostredie.“

Podľa pôvodného projektu sa na kanalizáciu malo pripojiť vyše 300 budov, končené číslo presiahlo 350, čo je 85 percent. Ostali časti s problematickým prístupom a mimoúrovňové. „Dôležité je, že ak sa nájdu zdroje aj na tieto objekty, budú sa mať do čoho napojiť,“ dodal starosta.

Nárast počtu pripojených objektov potvrdil aj generálny riaditeľ Oravskej vodárenskej spoločnosti Jozef Revaj. „Plán bol 755, podarilo sa dosiahnuť číslo okolo osemsto.“

Vysvetlil, prečo sa do novej kanalizácie napojili len Žaškov a Párnica, aj keď sú v názve aj Oravská Poruba a Veličná. Podmienkou bolo napojenie nad dvetisíc ekvivalentných obyvateľov a to nesplnili.

SkryťVypnúť reklamu

„V okrese Dolný Kubín nemáme už obce, ktoré by takúto podmienku spĺňali. Mrzí ma, že v pláne obnovy sa spomínalo, že podporí projekty aj v obciach do dvetisíc ekvivalentných obyvateľov, ale nedostalo sa to tam,“ povedal Revaj.

„Potrebujeme mať čisté potoky a rieky. Ale ak budú fungovať žumpy, tak ako fungujú, tak budeme darmo hovoriť o ochrane prírody, keď toto nevyriešime.“

História projektu

Začiatok projektu sa datuje do roku 2005, o rok neskôr vypracovali prvú štúdiu, uskutočňovali intenzívne obhliadky terénu, pochôdzka a výber trás v spolupráci so zástupcami obcí, ktorí sa výrazne podieľali na uskutočnení zámeru.

V roku 2010 vydali územné rozhodnutie a v roku 2012 vydali stavebné povolenie.

Napriek prekážkam v získavaní finančných prostriedkov z fondov Únie ministerstvo životného prostredia v roku 2021 schválilo finančný príspevok pre projekt. Týmto sa otvorila cesta k výstavbe.

SkryťVypnúť reklamu

Práce v teréne začali vo februári 2022 vytyčovaním trasy budovanej kanalizácie, výkopové práce začali v marci 2022. Ukončili ich v roku 2023.

„Bez aktívnej účasti zástupcov a občanov obcí, vlastníkov, pozemkov by vybudovanie diela nebola možné a preto ďakujeme všetkým za spoluprácu a trpezlivosť počas celého obdobia výstavby,“ dodal riaditeľ vodárov.

Upozornil, že zatiaľ nie je možné využívať vybudovanú sieť, až do doby vydania rozhodnutia o skúšobnej prevádzke. O presnom postupe a termínoch napojenia budú ľudí informovať.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Orava

Komerčné články

  1. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame
  2. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  3. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  4. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  5. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  6. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  7. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  8. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  1. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame
  2. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  3. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  4. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  5. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  6. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
  7. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  8. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 17 274
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 7 014
  3. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 5 716
  4. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 4 277
  5. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 3 665
  6. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 2 249
  7. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 2 090
  8. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 1 763
  1. Ernest Klotton: Tonka, Tonička, naša sestra, drahá mamička a babka
  2. Dušan Piršel: Prebieha naša životná dráha lineárne, alebo je sínusoidou?
  3. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém.
  4. Martin Fronk: Človek hodný inšpirácie
  5. Angelika Herčková: Ak ostávame ako zamestnanci v sociálnych službách, nesmieme zabúdať prečo
  6. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Vydrník
  7. Ernest Klotton: Demokracia je len nástroj, ktorý možno podľa potreby ohýbať
  8. Irena Šimuneková: Goralská perla pod Belianskymi Tatrami – Ždiar
  1. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 24 478
  2. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 13 921
  3. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 13 886
  4. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 8 819
  5. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 8 463
  6. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 7 489
  7. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 7 298
  8. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok. 6 569
  1. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
  2. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS
  3. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee II. - jedno z možných objasnení
  4. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee
  5. Jiří Ščobák: Ako prísť o peniaze ľahko a rýchlo
  6. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa vedie do SNP.
  7. Věra Tepličková: O sviniach, potkanoch a sokoloch
  8. Post Bellum SK: Známi aj menej známi hrdinovia SNP
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu