ORAVA. Slovenská správa ciest zverejnila výsledky celoštátneho sčítania dopravy (CSD) z rokov 2022 a 2023 na diaľniciach, rýchlostných cestách, cestách I. a II. triedy a časti ciest III. triedy.
Sčítanie dokazuje, aký prínos pre obyvateľov znamenajú rýchlostné cesty, ktoré odvádzajú tranzitnú dopravu mimo miest a dedín. V roku 2022 počas merania využilo cestu I/59, čo je hlavný ťah do Poľska, 12 250 vozidiel. Išlo o úsek od Nižnej do Tvrdošína.
V centre Tvrdošína sa doprava zahustila až na takmer 17-tisíc. Následne cestu do Trstenej obojsmerne využilo vyše 13-tisíc, ale do mesta reálne prišlo len 7258. Všetky čísla sú súčtom premávky v oboch smeroch (dopravný prúd).
Niektoré vozidlá odbočili do Námestova, ale väčšina využila za mestom výjazd na rýchlostnú cestu R3, Trstenú obišli a dostali sa na hraničný priechod s Poľskom.
Aj obchvat Oravského Podzámku, ktorý je tiež súčasťou R3, prispieva k pokojnejšej doprave na ceste I/59 popod Oravský hrad, cez Hornú a Dolnú Lehotu. V roku 2022 ňou prešlo za deň 1296 vozidiel, ale obchvatom až 6971.
Všetky autá z R3 vchádzajú po ceste I/59 do Sedliackej Dubovej. „Je to dole kopcom, autá letia aj deväťdesiatkou,“ povedal starosta Ladislav Tomáň. „Posunuli sme tabuľu s označením obce ďalej o 150 metrov, aby vodiči začali skôr brzdiť, no stále sa nájdu pretekári. Niektorí potom končia v domoch na prvej zákrute. Tento rok tam boli dve nehody.“
Starostu mrzí, že nová vláda nehovorí o dostavbe ciest. „Pozeral som programové vyhlásenie, o R3 tam nebolo ani slovo. Spomínali len diaľnice a R4. Neviem, kedy ten náš úsek začnú stavať. Keby aspoň papiere pripravili.“
Zlú správu má oravský poslanec Národnej rady Igor Janckulík (KDH), ktorý je podpredsedom parlamentného výboru pre regionálny rozvoj.