ORAVA. Výber dodávateľa autobusovej dopravy pre samosprávne kraje či mestá je mimoriadne náročný, pretiahnuť sa môže na niekoľko rokov. V prípade blížiaceho sa konca pôvodnej zmluvy sa objednávatelia dostávajú do časovej tiesne, hrozí, že ľudia ostanú bez tohto typu verejnej dopravy.
Doplatil na to aj Žilinský samosprávny kraj (ŽSK), ktorý v roku 2019 nestihol ukončiť verejné obstarávanie na poskytovateľov prímestskej verejnej autobusovej dopravy. Preto ich vybral priamym zadaním, a to predĺžením zmluvy s pôvodnými dopravcami, SAD Žilina a Arriva Liorbus.

Zmluvy sa dostali na stôl Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý rozhodol, že ŽSK porušil zákon, za čo mu udelil dve pokuty. Jednu vo výške 2,8 milióna eur za určenie dopravcu pre regióny Kysuce, Horné Považie a Turiec. Druhú, v hodnote 764-tisíc eur, za autobusy na Orave.
Župa si vinu nepriznáva
„Rozhodnutia predsedu ÚVO, ktorými potvrdil prvostupňové rozhodnutia úradu o uložení pokuty za verejné obstarávanie prímestskej autobusovej dopravy, považujeme za krajne nezákonné a svojvoľné. ŽSK sa proti týmto nezákonným rozhodnutiam bude brániť a podá žalobu na súd,“ povedala predsedníčka Erika Jurinová.
„Osobne ma veľmi mrzí, že pani županka Jurinová okamžite po potvrdení rozhodnutí skĺzla do invektív a osobných útokov. Priame rokovacie konania boli použité nezákonne," povedal Peter Kubovič, predseda Úradu pre verejné obstarávanie.