ORAVA. Nová verzia aplikácie Horská záchranná služba, ktorú spustila Horská záchranná služba v spolupráci s poisťovňou Generali, pomáha horským záchranárom aj turistom v núdzi už viac ako rok.
„Prínos aplikácie je neoceniteľný nielen pre turistov v núdzi, ale aj pre nás, záchranárov,“ hovorí Jozef Janiga, riaditeľ Horskej záchrannej služby. „Aplikácia nám jednoducho poskytne presnú polohu volajúceho, čo je základom rýchleho zásahu. Prínosom je aj Kniha vychádzok a túr, vďaka ktorej môžeme pomôcť aj tým, ktorí sa dostanú na horách do problémov, ale z nejakého dôvodu nemôžu kontaktovať okolie pre pomoc.“
Pomohla už viac ako stokrát
Od minulého leta pomohla aplikácia na horách už vo viac ako 100 prípadoch. V júli tohto roka bola prostredníctvom aplikácie privolaná pomoc Horskej záchrannej služby v masíve Kriváňa na turistickom chodníku nad Daxnerovým sedlom. Na základe presnej polohy zranenej, ktorú automaticky odoslala aplikácia záchranárom, priletel turistke na pomoc záchranársky vrtuľník. Rovnako v júli pomohla aplikácia HZS aj pri navigácii stratených turistov, ktorých zasiahla náhla búrka na hrebeni Západných Tatier.

Do dnešného dňa si aplikáciu Horská záchranná služba stiahlo už viac ako 100 tisíc užívateľov.
Vylepšili ju
„Po roku aktívneho využívania aplikácie turistami aj záchranármi sa ukázalo viacero možností, ako aplikáciu posunúť na vyššiu úroveň a zjednodušiť tak vzájomnú komunikáciu, ale aj samotnú záchranu,“ hovorí Filip Maleňák z Medical Information Technologies.
Najzásadnejšou novinkou je spustenie nového webového portálu aplikácie HZS, ten umožňuje operátorom tiesňovej linky nielen lepšie zobraziť informácie prenesené z aplikácie, ale naviac dokáže lokalizovať aj volajúceho, ktorí nemá aplikáciu stiahnutú vo svojom mobile. Súčasne je možné s volajúcim začať online chat, prostredníctvom ktorého môže zasielať aj fotografie z miesta nehody alebo konkrétnych zranení.
Oči záchranárov sa tak dostanú na miesto nehody, vďaka čomu majú viac informácií potrebných pre úspešný zásah a zároveň dokážu turistom poradiť, ako správne postupovať pri poskytovaní prvej pomoci do príchodu profesionálov.

„Nie všetci návštevníci hôr volajú na linku 18 300 pomocou aplikácie, čo však záchranárom sťažuje ich presnú lokalizáciu,“ vysvetľuje Filip Maleňák. „Z nového portálu je však možné odoslať volajúcemu SMS správu obsahujúcu špeciálny link. Po jeho otvorení je na operačné stredisko odoslaná presná poloha volajúceho. Novinka je tak určená nielen užívateľom aplikácie, ale každému, kto sa dostane do problému a má pri sebe telefón s pripojením k internetu.“
Pomáha aj cudzincom
Slovenské hory a národné parky navštevujú aj mnohí turisti zo zahraničia.
„Významnou skupinou návštevníkov sú Česi, Poliaci, Maďari, ale aj Angličania, Rakúšania či Nemci. Pri niektorých z nich sa pri dovolaní na našu tiesňovú linku stretávame s jazykovou bariérou,“ upozorňuje Janiga.
Práve jednou z noviniek v aplikácii je možnosť zvoliť si ako jazyk aplikácie angličtinu alebo nemčinu, aby si pomoc prostredníctvom aplikácie dokázali privolať aj turisti zo zahraničia. Okrem toho je už aplikácia dostupná na stiahnutie prostredníctvom App Store alebo Google Play na celom svete.
Vylepšená Kniha vychádzok a túr
Turisti využívajú aplikáciu nielen na privolanie pomoci v prípade zranenia, ale aj keď v horách zablúdia. Veľký záujem je o funkciu Kniha vychádzok a túr, ktorá je technologickou novinkou na poli záchranárskych aplikácií v celej Európskej únii.

„Od spustenia novej aplikácie HZS bolo do Knihy vychádzok a túr zadaných viac ako dvetisíc plánovaných túr. Našťastie, všetci sa do plánovaných cieľov vrátili bezpečne a včas a nepotrebovali pomoc záchranárov. V turistickej sezóne však ide o desiatky zadaných vychádzok denne, najčastejšie počas víkendov,“ hovorí Jozef Janiga.
Kniha vychádzok a túr je doplnená aj o nový systém notifikácií. „Vylepšili sme možnosť potvrdenia úspešného ukončenia túry. Odkaz na potvrdenie je tak zasielaný formou SMS správy a nie iba e-mailom, ako tomu bolo doteraz,“ vysvetľuje Filip Maleňák.