Budúcnosť železnice na Orave je neistá

Ekonomická analýza poukazuje na slabiny oravskej železnice. Pri najhoršom scenári do úvahy pripadá aj výrazné obmedzenie prevádzky.

O osude oravskej železnice rozhodnú politici.O osude oravskej železnice rozhodnú politici. (Zdroj: Martin Pavelek)

ORAVA. Svetlo sveta uzrela analýza osobnej železničnej dopravy na Slovensku. Určená je pre dopravnú komisiu hospodárskeho výboru Národnej rady.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Oravka v nej nevyznieva dobre. To rozhorčilo verejnosť, že ak železnicu Oravou zrušia, nákladná doprava zaťaží ešte viac už i tak preťažené cesty. Autor štúdie Jiří Kubáček však oponuje.

„Ak padne osobná železničná doprava, neovplyvní to nákladnú. Majiteľ železnice trať udržiava na účely, na ktoré sa hodí. Analýza konštatuje, že na osobné účely sa železnica nehodí veľmi a investície do toho, aby bolo vhodná dosť, je tak ohromná, že je neúnosná.“

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Kubáčeka sa oravská trať hodí na nákladnú dopravu a na tento účel ju Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) budú udržiavať, pokiaľ objem dopravy bude dostatočný.

Treba minimalizovať náklady

Prečítajte si tiež Na Oravskom hrade pripravili novinky Čítajte 

„Oravka síce prepraví denne viac ako 500 cestujúcich, možno však predpokladať, že po vyrovnaní tarifných podmienok vo vlakoch a prímestskej autobusovej doprave by došlo k ich poklesu,“ hovorí Kubáček s tým, že základným problémom trate sú dlhé cestovné časy.

„Vo výsledku to nie je síce na zavretie trate, ale ani na urgentnú rekonštrukciu, ktorá by s ohľadom na terén bola s ohľadom na neveľký potenciál neúmerne drahá.“

Autor analýzy navrhuje do budúcnosti ponechať súčasný rozsah dopravy a minimalizovať náklady – optimalizovať obehy, zjednotiť križovacie stanice a systematizovať paralelnú autobusovú dopravu, ktorá je v tomto prípade nosnou dopravou. Prevádzku trate odporúča ponechať na ďalšie uváženie.

SkryťVypnúť reklamu

Starostom sa to nepáči

Prečítajte si tiež Kilometer cesty stojí milión eur Čítajte 

Analýza vyvolala medzi zástupcami samospráv aj podnikateľmi obavy. „Keď sa nebude investovať do tejto trate, tak pomaly zanikne,“ povedal Igor Janckulík, podpredseda Žilinského samosprávneho kraja pre dopravu. „Železnica je potrebná aj pre podobné prípady, aký sa stal pri zosuve skál pred Bzinami. Pomáha nahradiť výpadok autobusovej.“

Pridal sa Daniel Laura, starosta Veličnej, v ktorej minulý rok pribudla nová vlaková zastávka za viac ako 150-tisíc eur. „Prečo takto rozmýšľajú vládni predstavitelia? Rušia pošty, rušia vlaky, nech zrušia aj autobusy, veď načo cestovať, keď sú samé zákazy.“

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C7X7Y na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Orava

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 741
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 240
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 140
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 254
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 955
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 961
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 817
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 385
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Pri výstavbe školičiek v 70. rokoch minulého storočia a úpravách okolia pomáhali rodičia i deti.

Jedna už nestojí, v druhej sú sklady.


Kadetky Tvrdošína vďačia za postup aj skvelým rodičom.

Kadetky Tvrdošína si zahrajú prvú ligu.


Čerstvo upečené – presne také pečivo si môžete vychutnať vo vašich domovoch vďaka spolupráci Lidla so slovenskými dodávateľmi.


Ilustračné foto z minulej sezóny.

Hralo sa tretie jarné kolo.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu