PODBIEL. Most, ktorý spája centrum dediny s miestnou časťou Zámostie, preklenul Oravu ešte pred prvou svetovou vojnou. Niektoré zdroje hovoria o roku 1922.
Nosnosť je však už neúnosná. Správca mosta, Žilinský samosprávny kraj, chce zachovať obslužnosť územia jeho úplnou prestavbou.
Niektorí ľudia zo Zámostia otvoreným listom bojujú za zachovanie historického technického skvostu. Píšu, že rekonštrukcia by stačila a župa by ušetrila.
Statik a projektant to však vylučujú.
Stavebné povolenie
Okresný stavebný úrad začal stavebné konanie na úpravu cesty a prestavbu
Oblúkový most v Podbieli
Firma OFA ho zostrojila takzvanou horúcou technológiou spájania nitov. Plechové nosníky spájali robotníci nitovaním. „V malých vyhniach nahrievač nahrieval nity. Žeravý nit potom veľkými kliešťami podal podávačovi. Ten strčil nit do otvoru a z druhej strany ďalší robotník veľkým kladivom s pologuľovitým otvorom v strede búchal po ňom dovtedy, kým nevyformoval hlavičku nitu a pritiahol tak vlastne plech k plechu.“
Rovnakou technológiou je postavená napríklad Eiffelova veža v Paríži.
Horúcimi nitmi pospájali v roku 1900 aj Valaškovský most cez rieku Laborec v Humennom. Ten je od roku 2017 národnou kultúrnou pamiatkou.
mosta.
Pôvodný most bol postavený ako trojpoľový cestný oceľový most s dolnou mostovkou.
Nová nosná konštrukcia mosta je navrhnutá ako spojitý oceľovobetónový trám o troch poliach v dĺžkach 26,33 plus 26,82 plus 26,39 metra. Spodnú stavbu mosta tvoria dve existujúce opory a dva existujúce piliere.
Verejná vyhláška o začatí konania rieši zároveň aj dočasnú obchádzkovú trasu a mostné provizórium.
Projektová dokumentácia vyčíslila rozpočet na 2,2 milióna eur, verejné obstarávanie však môže sumu zmeniť. Podľa Gabriely Tisoňovej, vedúcej oddelenia dopravnej obslužnosti, kontroly a analýz, pôjde o štátnu dotáciu, avšak návratnú. Peniaze by mali byť použité do roku 2022. Peniaze z eurofondov neprichádzajú do úvahy, keďže ide o cestu tretej triedy a nenapája sa na ďalšiu.